Digitalisering van de huisartsenpraktijk kan een belangrijke bijdrage leven aan de verbetering van de zorg. De digitale ondersteuning van het medische proces zal zich nog verder ontwikkelen, denkt Tjibbe van der Zeeuw, managing partner bij Qhuba. Dat vergt it-bestuurders met gedegen kennis van de zorg.
‘Huisartsen hebben de ziekenhuizen de afgelopen jaren veel zorgtaken uit handen genomen. Waar de ziekenhuizen sinds 2012 te maken hebben met een kentering in de zorgvraag, krijgen huisartsen het juist veel drukker. Samenwerking met andere huisartsen en zorgaanbieders wordt daardoor belangrijker. Ook de processen kunnen beter en efficiënter. Hiertoe wordt veel geïnvesteerd in it.’
Gezondheidsportaal
‘Denk bij digitalisering van een huisartsenpraktijk aan informatie- en communicatiediensten en geautomatiseerde ondersteuning van zorgprocessen, bijvoorbeeld via een gezondheidsportaal van een of meerdere praktijken. De patiënt kan daar terecht voor geselecteerde informatiebronnen, het maken van een afspraak, uitslagen van laboratoriumonderzoeken, zelfmanagement en een elektronisch consult, eventueel via digitale beeldtechnologie.’
Vroege opsporing
‘De digitale ondersteuning van het medische proces zal zich verder ontwikkelen. De geprotocolleerde behandeling van chronisch zieken zal goeddeels op afstand kunnen worden uitgevoerd. Digitale medische besluitvorming op basis van besliskundige applicaties en algoritmes in het huisartsinformatiesysteem zal de arts tijdens het spreekuur gaan ondersteunen. Elektronisch selecties in de zorgdata vanuit diverse zorgverleners vormen de basis voor de uitvoering van preventieprogramma’s. De arts kan patiënten aan de hand van hun risicoprofiel selecteren voor bijvoorbeeld vroege opsporing van lichamelijke en psychische ziekten.’
Waarschuwing
‘Het totaal van deze mogelijkheden vraagt nogal wat van de betrokkenen. Huisartsen en andere zorgverleners zullen voor de omarming ervan visie moeten ontwikkelen op de inzetbaarheid van technologieën, keuzes moeten maken tussen diverse leveranciers en de basis leggen voor een gestroomlijnde en toekomstvaste informatie-uitwisseling met andere betrokkenen in de keten. Dit alles vraagt om ervaren it-bestuurders met diepgaande kennis van de zorg. Detacheerders en andere ‘leveranciers’ van tijdelijke krachten zijn gewaarschuwd.’
De site van Qhuba laat niet konkluderen dat daar specifieke zorgkennis aanwezig is.
De volgende uitspraak in samenhang met een “portal” vindt ik gevaarlijk,
“kan patiënten aan de hand van hun risicoprofiel selecteren voor bijvoorbeeld vroege opsporing van lichamelijke en psychische ziekten”.
Daar likken verzekeraars hun vingers bij af.
Ik mag hopen dat er ook een beetje aan privacy gedacht wordt.
Goed artikel.
Want een ervaren IT-bestuurder met diepgaande kennis van de zorg lijkt me een voorwaarde om gezamenlijk een visie te ontwikkelen en deze uit te kunnen dragen aan bestuurders, medisch specialisten en andere stakeholders van zorginstellingen binnen de keten.
Ondersteuning door een sterke bestuurder kan helpen bij de vernieuwing en verandering.
Een randvoorwaarde voor informatie-uitwisseling is dat de informatiebeveiliging bij de zorginstellingen is geborgd en de bronregistratie op orde is.
@Christ Ooms
mooi ideaalbeeld geschetst. De werkelijkheid is nu eenmaal anders omdat bestuurders vaak helemaal niet uit de zorg komen en net zo min verstand hebben van ict.
Dat informatiebeveiliging een randvoorwaarde in de zorg is, is wel een hele grote open deur.
Laten we beginnen met IT-bestuurders met gezond boerenverstand.
Veel Zorgbestuurders komen van oorsprong niet uit de Zorg, zoals veel IT-bestuurders van oorsprong niet uit de IT komen. En wat zouden IT-bestuurders met kennis van de Zorg beter kunnen dan Zorgbestuurders met kennis van IT?
Volgens mij zit auteur een niveautje te hoog.
Ik ben het er mee eens dat een combinatie van Zorg(proces)kennis en (in)zicht in/op ICT noodzakelijk is, maar niet in de eerste plaats voor bestuurders. Die laten zich namelijk vooral informeren door het management. En dat management bestaat in veel gevallen uit zgn omhooggevallen verplegers M/V, die bij het minste of geringste echte probleem “professionele” externe hulp inroepen, omdat ze geen idee hebben waar het over gaat. Geen van die laatste twee partijen is gebaat bij meer inzicht op bestuursniveau en de bestuurder kijkt vaak niet verder dan zijn neus lang is. Dus het rad van incompetentie blijft rustig draaien. Helaas gaan veel van oorsprong gezonde zorginstellingen op deze manier ten onder.
De Zorg is dus vooral gebaat bij bestuurders met hart voor de zaak, die sturen op het aanstellen van capabele mensen met kennis en competenties die aansluiten op het verantwoordelijkheidsgebied van hun functie of rol.
J aik begrijp wat je wil zeggen, neen dat wat je zegt snijd niet al teveel hout. Digitalisering van een huisartsenpraktijk is vrijwel overal gemeengoed en heeft verder weinig te maken met je stelling daarna. Als je er even over na wil denken sterven de praktijken die niet digitaliseren vanzelf uit. Dus feitelijk geen issue.
Gezondheidsportaal…. daar komtie…. het ‘aapje’….
Waarom een gezondheidsportaal? Ik bel liever met de assistente, zeer aardig en aimabel mens, die weet vaak wie ik ben en denkt als het even kan met mij mee. Die werkt al volledig digitaal en heb ik specifieke vragen, dan stuur ik wel een email.
Wat velen vergeten is dat de medische sector altijd een zaak van ‘fact of life’. En laat nou dat zoveel mogelijk worden vercommercialiseerd en een soort idiote wereld aan het worden van zij die helemaal niets begrijpen van wat ziek zijn is maar er wel van alles over te melden willen hebben en te managen.
Denk even eenvoudig na. Je gaat naar een dokter als………?
Precies. Heel veel zeken in het leven kun je niet voor zijn. In plaats krankzinnige miljarden te steken in allerlei managementslagen en weinig toevoegende managementslagen, zou je misschien eens moeten gaan denken aan een campagne gericht op al die mensen en patiénten.
Neen u heeft er niet om gevraagd maar Guess what…. uw dokter ook niet…. Digitalisering of niet.
Ja er komt een keer een moment dat u met de medische wetenschap te maken zult krijgen en neen, zij kunnen niet alles en ja, er komt een keer een moment dat je komt te overlijden.
Digitalisering of niet. Life can be that simple, indeed.
Euh…. is dit een ‘feed the monkeys’ artikel?
Want alles tussen titel en afsluiting is irrelevant, een Arts & Auto verhaal aangezien Tjibbe zich vooral bezig lijkt te houden met recruitment en de laatste zin is dan ook veelzeggend:
“Dit alles vraagt om ervaren it-bestuurders met diepgaande kennis van de zorg. Detacheerders en andere ‘leveranciers’ van tijdelijke krachten zijn gewaarschuwd.”
Nou laat ik dan ook maar een waarschwing doen want op webpagina Qhuba staat dat Tjibbe regelmatig publiceert op Computable maar welgeteld 1 opinie en 1 reactie heeft geplaatst, niet erg vaak dus. En in het profiel van Tjibbe staat IT noch zorg als een deskundigheid. Daarmee komt de vraag bij mij naar boven hoe deze recruiter eigenlijk de selectie doet voor IT-bestuurders met zorgkennis.
Kom kom Ewout, we komen regelmatig artikelen in computable tegen van gelijke strekking en intonatie. Iedereen mag ambiëren….. toch?
Het gaat hier om kwaliteit van bestuur in zijn algemeenheid.
Ik gebruik graag de metafoor van de chirurg in de jaren 60, die een patiënt met zakelijke precisie in detail verteld wat voor vreselijke aandoening hij heeft, vervolgens verteld wat hij aan hak, prik en snijwerk moet doen om het probleem te verhelpen en dan vervolgens zijn verhaal beëindigd met de opmerking “het komt goed, we gaan ervoor, ik zie u in de operatiekamer”.
De patient bleef radeloos achter, vervuld van onbegrip, angst en beven.
Dit terwijl de chirurg dacht dat hij het juiste heeft gedaan.
Nu wordt een specialist gewoon geleerd dat hij een patiënt op de juiste wijze moet informeren en voorbereiden op wat gaat komen, desnoods met behulp extra informatie middelen, etc.
De patiënt krijgt beter de kans om na te denken en kan ook mee praten en beslissen.
De patiënt wordt goed voorbereid, waardoor de kans van slagen groter is.
Communicatie is het toverwoord!
Als de bestuurders binnen de zorginstelling de hun wensen en eisenpakket goed formuleren, en de ICT bestuurders ervoor zorgen dat hun specialisten goed worden getraind in het vertalen van deze wensen en eisen, kan dit voorkomen worden.
Zeker als er binnen een projectgroep gebruikers worden betrokken bij de ontwikkeling, het testen en implementatie.
Daarmee creëer je draagvlak en bondgenoten binnen de zorginstelling.
Zij worden dan de ambassadeurs van de ICT en zorgen voor acceptatie.
Daarmee kom ik dan weer op het empatisch vermogen van de ICT bestuurders, die de ICT niet als doel moeten beschouwen maar als gereedschap om de zorg instelling te helpen de kwaliteit van hun dienstverlening te verbeteren.
IT bestuurders moeten gewoon goede IT bestuurders zijn, d.w.z. dat ze in staat moeten zijn om zich te verdiepen in de noden van hun klanten, en die op de juiste manier vertalen naar hun IT project medewerkers.
Verder denk ik dat het gewoon goed is om bij IT opleidingen voor Consultants en Analisten meer aandacht te besteden aan de sociale omgangsvormen en communicatie skills.
Ik ben zijdelings actief met ICT studenten en zie bij de opleidingen binnen het HBO dat daar gewoonweg te weinig aandacht aan wordt geschonken.