Veel zorgorganisaties zijn fusies, met een diversiteit aan applicatielandschappen en infrastructuurplatformen tot gevolg. De Computable-experts roepen om overzicht, en vragen zich tegelijk af wat dat betekent voor de integratie.
Minne van der Sluis, senior consultant, Imtech
‘De diversiteit aan ict geldt in de breedste zin van het woord, voor zowel primaire zorgapplicaties als ondersteunende pakketten voor hr en finance, maar ook telefoonapplicaties en domotica. Wordt er gekozen voor één leverancier, voor best-of-breed? Komt er een strategische ict-herörientatie, of blijft iedereen het oude gebruiken wordt er gekeken naar een overkoepelende integratielaag? Daarbij speelt het kostenaspect natuurlijk geen onbelangrijke rol. Keuzes te over voor de zorgsector, hoe kunnen ze daar als relatief ‘onbekwame’ ict-organisatie het beste mee omgaan?’
Theo Stolker, senior software architect, VitalHealth Software
‘De verwarring rond integratie-opties is groot. Naast HL7 versie 2, HL7 versie 3 messaging en Clinical Document Architecture (cda), is er nu HL7-FHIR. Daarnaast is het Amerikaanse ‘Integrating the Healthcare Enterprise’-initiatief actief en sommigen zijn erg gecharmeerd van hun cross-enterprise document exchange (xds). In Nederland heb je dan ook nog te maken met specifieke berichtformaten zoals de AZR-berichten. Samenwerken wordt steeds belangrijker, maar elk initiatief lijkt weer te komen met nieuwe berichten. Wie gaat orde scheppen in deze chaos?’
Ed Magnée, directeur, Alares
‘Er worden inmiddels duizenden applicaties aangeboden op het vlak van ehealth, ggz, jgz, jeugdzorg en andere zorgsectoren dat instellingen zorgverleners en burgers geen zicht meer hebben op toepasselijke en betrouwbare apps. Verschillende overheden en organisaties springen voorzichtig in dit gat; er ontstaan keurmerken, marktplaatsen en appstores. Diegene die het meest betrouwbaar wordt geacht en de beste kwaliteit apps garandeert, trekt straks de meeste bezoekers. De samenwerking en gegevensuitwisseling tussen al deze toepassingen is nu niet geregeld; er zijn nog veel gesloten (back-end)systemen die geen gesloten open data vrijgeven. Applicaties moeten ontwikkeld worden op basis van open interfaces.’
Computable-topic Zorg
Er is op dit moment geen branche waar zoveel verschillende ict-vraagstukken spelen als in de zorgmarkt. Reden voor ict-vaktitel Computable om te starten met het nieuwe topic Zorg. De komende tijd worden meerdere ict-vraagstukken in de zorg behandeld met input van de eigen Computable-experts op het topic Zorg.
Lang geleden heb ik in een artikel aandacht besteed aan de zorg-jungle:
https://www.computable.nl/artikel/opinie/management/4463577/2379250/ict-kan-de-zorg-niet-efficint-maken.html
Het is een grote uitdaging om het ict-landschap van verschillende zorginstellingen na een fusie aan elkaar te koppelen of consolideren. Dat hebben we te danken aan zaken zoals gebrek aan standaardisatie, applicatieoerwoud en nog meer.
Misschien moet je samenvoegen van ict-landschap van twee zorgpartners als “de eerste stap” vergeten. Je kunt misschien beter meer aandacht besteden aan creëren van access en toegangspaden tussen deze eilanden om communicatie en samenwerking mogelijk te maken en parallel hieraan en op lange termijn verder werken aan consolidatie en standaardisatie aspecten.
In dit kader zou Identity & Access Management het sleutelwoord zijn.
Belangrijke trend is, dat zorgorganisaties toenemend kiezen voor suites waardoor/mee beoogde (doorlopende)procesoptimalisaties, bijv. in het kader van kwaliteit en veiligheid van zorg, gerealiseerd kunnen worden. Suite-leveranciers voorzien in een geïntegreerde oplossing en kiezen zelf voor punt-oplossingen (vergl. functies in Excel) waar zij onvoldoende in functionaliteit of deskundigheid kunnen voorzien. Dit vereenvoudigt de integratie-problematiek. Bovengenoemde standaarden blijven onverminderd relevant en de implementatie ervan wordt minder complex. Groot punt blijft de “semantiek van gegevens”.
Verder valt sterk te overwegen om de zorgcliënt zelf een dossier te geven. Hierdoor leveren zorgverleners toegevoegde waarde (via functionaliteit van apps of systemen) op de gegevens van de cliënt. Het nut van dossiers voor zorgverleners zelf verschuift dan weer dichter naar haar oorspronkelijke betekenis: eigen aantekeningen (geheugensteun),onderzoek en opleiding. De rol van archivaris ligt dan bij de cliënt (die er als enige belang heeft bij het integrale dossier).
Op basis van wat er historisch gezien al langer is (Edifact met de 1e lijn en HL7v2 intern) zie je dat er wel het nodige met elkaar is gekoppeld. Maar als je verder kijkt naar de grotere verschuivingen en vernieuwingen in de zorg op organisatorisch vlak binnen zorgketens dan hobbelt de integratie van het ICT landschap hier vaak achter aan. Er zijn nog steeds veel gesloten systemen (zoals Ed opmerkt) en er zijn ook veel standaarden (zoals Theo opmerkt) wat er niet aan bijdraagt. Maar is het niet ook gewoon een kwestie van de juiste prioriteiten stellen? Wanneer op bestuurlijk niveau een samenwerking wordt aangegaan, zou dan niet ook de integratie van het ICT landschap daarin moeten worden meegenomen? Worden pakketten niet vaak gekozen omdat ze nu eenmaal voor bepaalde gebruikers het beste voldoen waarbij er niet altijd naar wordt gekeken of ze ook goed kunnen worden geintegreerd met de rest van het ICT landschap binnen zowel de eigen organisatie als in de rest van de zorgketen?
Ik denk, als ik het commerciele gehalte van dit artikel belees, dat men de plank in elk geval enorm mis aan het slaan is.
De vraag die men zich hier zou moeten stellen is eenvoudig.
Bundeling van data
Deze is zeer eenvoudig. Zorg er voor dat ziekenhuizen bij protocol worden verplicht hun output aan een bepaalde format te laten voldoen en je bent van veel ‘gezeur en gezever’ af. Let wel, ongeacht wat die format aan data zou moeten zijn. Er bestaan al lang standaarden waar je verder niet eens meer over na hoeft te denken. Een non issue dus.
Data landschap
Om tot dat standaard te komen dient je software inventarisatie te voldoen aan die gestelde formats, output wise tenminste. Ook daar hoef je niet eens over na te denken of te debatteren. Zorg dat je dat format definieert, klaar. De rest? Een volkomen non argument. Althans, niet voor de commercie natuurlijk.
Beperk software
Als er al lang proven concepts qua data formats bestaan, gewoon elke nieuwe format afwijzen. Ga eerst de bestaande maar eens benutten dan kun je in de toekomst altijd verder praten. Voorbeeld. Ziekenhuis A steekt de thermometer in een linker oor, ziekenhuis B zweert bij het rechteroor. Output? Heel goed begrepen.
Wil een instelling het zichzelf makkelijker maken kijk dan naar je eigen software landschap en begin daar eens in af te slanken. Wedden dat het met zeer eenvoudige stappen kan? Het scheelt tijd, het scheelt kosten, het scheelt discussies en…. Holy crab…. je gaat sneller en meer besparen. Ik weet het, het is alleen niet zo politiek en niet z commercieel.
Het is leuk telkens weer heel erg commercieel te prediken voor eigen parochie maar als je niet naar je klant over het voetlicht weet te brengen dat het inzetten van IT tot besparen moet lijden, dan is je verhaal tegen dovemans oren, hoe aardig je het ook denkt te verpakken.
IT is politiek noch commercieel. Het is een strategische manier te besparen. Anders is het heel eenvoudig. Dat als besparen niet je uitgangspunt is, je hele hoge rekeningen krijgt.
In het kort,
Als je mij halverwege je verhaal kwijt raakt is het voor mij niet interessant, maar ook waarschijnlijk niet voor de mensen die mij professioneel mijn mening vragen. Misschien een puntje ter overpeinzing?
Zo te lezen zijn er in die wereld nog teveel blinden waarvan de eenogigen dankbaar misbruik van maken. Wat dat betreft is er weinig veranderd toen ik enige tijd in die branche mocht werken.