Met de overname van Whatsapp kan Facebook zijn intrede in de zakelijke markt enorm versnellen. Het social mediabedrijf verwordt steeds meer tot serieuze softwareleverancier. De overname kan een alternatief betekenen voor Microsoft Lync en Skype, aldus de Computable-experts.
‘Whatsapp is een geaccepteerd communicatiemedium, meer dan Facebook’, stelt Lennart de Graaff, business consultant bij Capgmini. ‘Facebook zal de eigen messenger vervangen of integreren met Whatsapp, vermoed ik. De messagingdienst werkt nog altijd met een mobiel nummer als unieke sleutel en is in die zin makkelijker in gebruik en aanmelding. Daarbij werkt Whatsapp op alle mobiele platformen, wat nog niet geldt voor Facebook Messenger, nu wordt het al snel de beste cross-browser instant messaging app.’
Ook Alex de Groot, global application director bij Sitecore ziet een stap naar de zakelijke markt in de overname. ‘Dit kan heel interessant uitpakken, want Facebook zou zomaar een sociale variant kunnen worden voor traditionele instant messaging tools. Nu Microsoft Skype steeds verder inlijft en de overige tools, zoals ICQ en Yahoo Messenger, een langzame dood sterven, zou dit zomaar een alternatief kunnen bieden voor Microsoft Lync en Skype.’
Diversificatie
Vincent Rais, business development manager interconnectie bij Evoswitch beziet de overname op drie manieren. ‘Het is ten eerste een defensieve overname, omdat Facebooks engagement in volwassen markten met vooral jongere gebruikers aan het teruglopen is. Daarnaast biedt het diversificatie, omdat aanverwante social media platformen, denk ook aan de overname van Instagram onlangs, eenvoudig ‘ingeprikt’ kunnen worden, zonder onderdeel te worden van Facebook. Binnen het totale ecosysteem wint Facebook door eenzijdige integratie online. Tot slot biedt de overname internationale expansie, aangezien Whatsapp populairder is buiten dan binnen de VS. Daardoor bereikt Facebook gebruikers die nu nog niet de lokale social media platformen hebben verruild voor Facebook en geeft hen een extra reden om dit te doen.’
Willem-Peter Perquin, programmeur bij Yniverse, ziet ook de diversificatie van het socialmediabedrijf met de overname. ‘Facebook krijgt een totaaloverzicht van zijn gebruikers. Met Instagram hebben ze data over foto’s en locatie, en met Whatsapp krijgen ze daar informatie over telefoonnummers en contactpersonen bij. Ik denk niet dat de overname gedaan is voor de technologie van Whatsapp, maar puur voor de user base, daarin zit de toegevoegde waarde voor Facebook.’
Privacy
‘Ook interessant is de big data die hieruit voortkomt’, zegt Nico Verwer, softwarearchitect bij Rakensi. ‘Facebook kan de gebruikers beter volgen. Op Whatsapp zullen geen advertenties komen, maar Facebook kan de inhoud van de berichten gebruiken om op Facebook advertenties te tonen.’ Wat opmerkelijk is, voegt Rais nog toe, is dat Whatsapp diametrisch tegenovergesteld lijkt aan Facebook wat betreft privacy. ‘Zo verwijdert Whatsapp iedere boodschap van zijn servers nadat deze is afgeleverd. Facebook is daarentegen een digitale ‘hoarder’, niets wordt weggegooid, en het is niet duidelijk met wie al die data mogelijk wordt gedeeld.’
Jan van Haver, country manager van G Data Software, noemt de discussie over de privacy onlogisch en irrationeel. ‘Er zijn al eerder waarschuwingen verschenen over de gebrekkige beveiliging van de communicatie via Whatsapp naar aanleiding van de problemen met de privacy bij de dienst. Zo gaat de app door je telefoonboek, om te bekijken welke andere Whatsapp-gebruikers daarin staan. Dat betekent dat de messagingdienst precies weet wie jouw contacten zijn. Ook de contacten die geen Whatsapp gebruiken, worden gescand. En zo zijn er nog talloze feiten die het vertrouwen in de dienst zouden moeten doen wankelen, maar dat is nauwelijks gebeurd. Alleen nu Facebook het bedrijf overneemt, lijken gebruikers de benen te willen nemen. Niet erg logisch of rationeel.’
Overnameprijs
Facebook legt 16 miljard dollar neer voor Whatsapp. Omgerekend naar gebruiker komt dat neer op een bedrag tussen de 35 en 40 dollar. ‘Niet veel meer dan bij andere recente social media overnames’, zegt Rais. Toch zorgt het bedrag ervoor dat mensen zich afvragen of de messagingdienst inderdaad zonder advertenties zal blijven, zoals Facebook belooft, laat Hans Detering, senior projectmanager development bij Prizewize, weten. ‘Ik denk dat de overname met name gericht is op het uitbreiden van de advertentiemogelijkheden.’
@ Willem Oorschot
Ik heb wat een mening betreft gewoon even een pas op de plaats gemaakt en bega me even niet aan ‘koffiedikkijken’. Reden hiervoor is dat er soms verrassende wendingen kunnen komen uit dergelijk genomen stappen.
We weten het niet dus is het gewoon afwachten. Ik zie niet in waarom ik mij door hysterie zou moeten leiden.