In 2012 stond Thule Towing Systems voor de keuze: investeren in nieuwe hardware en een nieuw platform op de locatie in Staphorst of overgaan naar een datacenter van Thule Group. Na diverse gesprekken met Iton werd voor het laatste gekozen. In het voorjaar van 2013 is een compleet nieuwe omgeving ontworpen en neergezet door Iton samen met Thule Towing Systems. Daarmee is Thule gemigreerd naar het datacenter van Thule Group in Zweden.
Thule Towing Systems is onderdeel van Thule Group. Towing Systems is vanuit Staphorst verantwoordelijk voor de productie en verkoop van trekhaken. Bij de keuze om over te stappen naar een datacenter ging Thule Towing Systems niet over een nacht ijs. Jan Albert van den Hof, it-manager: ‘We hebben diverse gesprekken gehad met de accountmanager en salesmanager van Iton. Zij legden ons de volgende vraag voor: wil de it-afdeling een datacenter zijn voor de rest van Europa of niet meer?’
‘Iton heeft ons de ogen geopend: blijf je alles op locatie doen en mocht er iets gebeuren met de data, dan ontstaat er een groot probleem. Iedereen is tegenwoordig afhankelijk van de computer, de rapporten die uitgedraaid worden en alles is interactief…’. Theo Schat, systeembeheerder, vult aan: ‘Bovendien is it niet de corebusiness van Thule. Als it-afdeling hebben we een dienstverlenende taak ten behoeve van de productie en verkoop van trekhaken. Door alle data naar een datacenter te verplaatsen, lopen we veel minder risico’s. En we worden ontzorgd.’
Van den Hof: ‘Iton heeft ons eerlijk advies gegeven. Ze hadden er natuurlijk een mooi brok ijzer neer kunnen zetten en er goed op kunnen verdienen. In plaats daarvan hebben ze met ons meegedacht. Uiteindelijk hebben we de knoop doorgehakt: we kiezen voor één datacenter.’
Veranderende data
Hiermee was Thule Towing Systems de eerste divisie van Thule Group die besloot over te stappen naar het datacenter. Een consultant van Iton heeft geïnventariseerd welke stappen de it-afdeling moest nemen voor de migratie. Schat: ‘We hadden hier in Staphorst meer dan 3 terabyte aan data staan, dat kopieer je niet zo maar even over naar een datacenter. De totale fileserver, de eigen erp-oplossingen, een groot deel van het Office-pakket, alles moest over. Met uitzondering van het R&D-gedeelte. Bovendien verandert de data steeds, ook op het moment van migreren. Hoe krijg je dat gestructureerd over? Gebruikers van alle vestigingen werkten via de terminal servers, die bij ons op locatie stonden. Daarop waren allerlei applicaties geïnstalleerd, die ook naar de nieuwe omgeving gemigreerd moesten worden. Kortom, een heel traject!’
Overgang van 32 naar 64 bits
Bovendien moest de omgeving opnieuw door Iton ontworpen worden zonder RES, omdat dit conform company policy geen standaard tool is. In maart werd gestart met het packagen van applicaties, zodat die op de nieuwe Citrix-omgeving geïnstalleerd konden worden. Daarnaast moesten de applicaties getest worden en andere platformen geïnstalleerd worden, zoals Windows 2008 R2. En het realiseren van de overgang van 32 naar 64 bits. Van den Hof: ‘Deze overgang moet niet onderschat worden: zijn de applicaties 64 bits ready? Het was aannemelijk dat alle printers over konden naar de Citrix-omgeving, maar de praktijk wees anders uit. We hebben wel de juiste hardware, maar de software ondersteunt het niet. Daarom hebben we besloten bepaalde printers eerst nog lokaal te draaien en pas later over te zetten naar de universal printer drivers.’
Tegelijkertijd werden de thin clients vervangen en opnieuw ingericht. Om de beheersbaarheid te vereenvoudigen zijn deze beperkt in functionaliteit. Iton heeft in dit hele proces een belangrijke rol gespeeld. De it-afdeling van Thule Towing Systems heeft zelden te maken met migraties. De consultants van Iton doen deze vrij regelmatig. Hun kennis was voor Thule Towing Systems heel belangrijk.
De migratie
Thule Towing Systems heeft er samen met Iton veel tijd ingestoken om de data naar het datacenter te krijgen. Van den Hof: ‘In april hebben we een harddisk naar Zweden gestuurd en in de week van live gaan hebben we geprobeerd de data vers te krijgen. Gedurende die week werd er ’s nachts gesynchroniseerd. Op vrijdagmorgen was de stand in Staphorst gelijk aan het datacenter in Zweden. Uiteindelijk moest de laatste stap worden genomen en toen ging het mis: die nacht verdween de complete datasynchronisatie.’
‘Net als de indexatietool’, zegt Schat. ‘Er zat maar één ding op: ik heb de harddisk ontkoppeld en heb het vliegtuig naar Zweden genomen. Via deze harddisk is uiteindelijk de data gesynchroniseerd naar het datacenter. Maandagochtend acht uur was de belangrijkste informatie beschikbaar. In de loop van de dag was ook de meeste user gerelateerde data over. Iton heeft er ondertussen voor gezorgd dat de informatie van de harde schrijf weer op de server terecht kwam.’
De hele migratie heeft de it-afdeling van Thule Towing Systems aardig wat stress opgeleverd en niet alles is even soepel verlopen. Van den Hof: ‘We hebben wat opstartproblemen gehad en sommige dingen verkeerd ingeschat, maar ik ben erg blij met de huidige situatie. Onze afdeling is ontzorgd doordat alles nu in het datacenter wordt gehost.’ Schat: ‘Ook het werken in de Citrix-desktop wordt als prettig ervaren door de gebruikers en ze hebben met ieder device toegang tot de gegevens. We gaan ons nu richten op het finetunen, maar met deze migratie is een mooie basis voor de toekomst gelegd!’