In de zorg wordt nog immer veel gewerkt met en op oude systemen. Welke gevolgen heeft dit voor de sector en hoe moet hiermee worden omgegaan? Computable-experts geven hun visie.
Laurens Fleuren, business unit manager, Simac Phobos
‘De huidige communicatieprocessen verlopen volgens de principles van bestandsuitwisseling. De huidige ontwikkeling voorziet in de introductie van een moderne ict-infrastructuur ter ondersteuning van de ketencommunicatie. Dit heeft grote gevolgen voor de nu in gebruik zijnde ict-pakketten.’
Kees Wiegers, directeur, KWIC Healthcare
‘Ict-afdelingen in de zorg willen overal bij betrokken worden, daarnaast wil de medische staf ook betrokken worden bij de aanschaf van nieuwe systemen, ongeacht de afdelingen die de systemen moeten gaan gebruiken. Er moeten koppelingen worden gemaakt met andere systemen, mensen willen weten of het wel veilig is, of de privacy gewaarborgd is, et cetera. Het gevolg daarvan is dat de doorlooptijden ellenlang worden, en als er toevallig een groot project gaat lopen, worden vernieuwingen op de lange baan geschoven, omdat ict-afdelingen geen tijd hebben om te helpen met de implementatie. Ik heb regelmatig meegemaakt dat als er behoefte was aan een bepaald systeem, men een systeem met vergelijkbare functionaliteit wilde ombouwen. Vaak lukte dat niet omdat de leverancier geen functionele kennis had en de architectuur van het systeem niet geschikt was. Ook zag ik vaak dat er een goed idee gepresenteerd werd, maar dat men dan in één keer alle andere problemen ook wilde oplossen, zodat er allerlei koppelingen moesten worden gemaakt met andere systemen en er andere afdelingen betrokken werden, waardoor het project onbeheersbaar werd en de kosten enorm uit de hand liepen. Oftewel, hoe eet je een olifant? In kleine stukjes!’
Pascal van Kempen, configuratie management architect, Philips Healthcare
‘De uitdaging die ik wil beschrijven gaat over de onderhoudstermijnen voor medische apparatuur. Deze kent wettelijk verplichte onderhoudstermijnen van meer dan tien jaar, waardoor bedrijven bijvoorbeeld nu nog verplicht zijn onderhoud te verlenen op Windows NT-gebaseerde systemen. Hierbij komen enerzijds aspecten als software configuratie management en virtualisatie om de hoek kijken en anderzijds marketingaspecten. We praten hier over bijvoorbeeld cardio-vasculaire röntgenapparatuur met een aanschafwaarde van zes cijfers voor de komma.’
Michel Timp, it-architect, Login Consultants
‘Uitdagingen voor de korte termijn zijn de grootschalige trajecten waarbij van Windows XP naar Windows 7 of hoger moet worden gemigreerd. Grootse uitdagingen hierbij zijn de transitie van de enorme bulk legacy applicaties. Veel ict-afdelingen in de zorg pakken de os-migraties met beide handen aan om hosten van desktop oplossingen te introduceren, terwijl de complexiteit daardoor vaak enorm toeneemt, wat men zich vooraf onvoldoende realiseert. Hoe gaan ze om met de applicaties die niet op dit platform kunnen draaien. Waarom verloopt de migratie van afdelingen moeizaam en worden er toch nog enorm veel applicaties ‘over het hoofd gezien’ die cruciaal blijken te zijn voor de dagelijkse werkzaamheden? Voor de lange termijn zijn desktop-as-a-service strategieën de volgende uitdaging, doordat steeds meer zorg buiten de organisatie wordt afgenomen.’
Computable-topic Zorg
Er is op dit moment geen branche waar zoveel verschillende ict-vraagstukken spelen als in de zorgmarkt. Reden voor ict-vaktitel Computable om te starten met het nieuwe topic Zorg. De komende tijd worden meerdere ict-vraagstukken in de zorg behandeld met input van de eigen Computable-experts op het topic Zorg.
Het antonius heeft ervoor gekozen om frontend en backend te scheiden.
Dus de frontend is een webapplicatie die daarmee client onafhankelijk is. De backend zijn de zis systemen al dan niet verouderd en kunnen onafhankelijk van elkaar vervangen worden.
Niet alleen de zorg heeft hier last van. De bankensector dus ook.
Vandaar ook dat er zoveel storingen zijn de laatste tijd. Blijkbaar levert het vervangen van legacy toch nog onvoorziene problemen op in de praktijk.
ik kan nou niet echt een visie of antwoord ontdekken in dit artikel maar wel een wijsheid: eet een olifant in kleine stukjes. Het scheiden van FO en BO heeft alleen dan zin als er een flexibile en intelligente tussenlaag is die ervoor zorgt dat de FO zinnig aanbod krijgt.
@Johan Ik vermoed dat die problemen bij de banken met storing meer te maken hebben met de legacy van vandaag.
Ik vraag me af wie vandaag de dag de ICT in ziekenhuizen regelen en draaiend houden.
Iedereen die een klein beetje verstand van beheer heeft, ziet aankomen dat systemen een upgrade nodig hebben, voor XP moet je niet eens tot 15 kunnen tellen.
Bij geintergreerde software zoals Pascal noemt zou een leverancier toch Zijn verantwoording moeten kennen.
Wie heeft of hebben daar eigenlijk verzaakt?
Ik heb een aantal projecten bij ziekenhuizen meegemaakt. Bij het ziekenhuis waar de ict manager gestructureerd en volgens een “projectkalender” te werk ging waren de meeste ict zaken goed op orde. Het viel me op dat bij dat ziekenhuis een duidelijke functieindeling en inrichting van ICT-afdeling aanwezig was. De beheerders waren goed getraind en ze draaiden lekker met het projectteam mee. Het was een win-win traject, door goede samenwerking heeft het traject 18,000 euro minder gekost dan de initiële begroting.
Bij ander ziekenhuis waar de ICT-afdeling geen duidelijke structuur had, kennis van medewerkers zeer laag en verouderd was, de ict manager geen regie in de handen had, kwamen we veel lijken uit de kast tegen. De ict-architectuur was een zooi en oerwoud dan een betrouwbare omgeving.
Ik vind dat het de taak van ict-manager is om verschillende oude systemen en processen tijdig inzichtelijk te maken en die als aandachtspunten op “projectkalander” te zetten. Of het bestuur en mensen op hogere niveau met de benodigde investering akkoord gaan is pas de tweede stap. Maar als dat ziekenhuis een legacy heeft dan ligt het niet aan haar ict systemen maar misschien eerder aan haar bestuurders.
@jan van Leeuwen: de leveranciers kennen hun verantwoording wel hoor, en zorgen voor een werkend en betrouwbaar systeem.
Zolang het apparaat doet wat het moet doen, en de patienten niet in gevaar zijn, waarom zou je dan het apparaat upgraden naar nieuwere platform software?
Als het apparaat niet meer functioneert of de veiligheid van patienten in het gedrang komt krijgen we een ander verhaal uiteraard.
@PaVaKe
Ik bedoel ook niet de embedded systemen die niet aan het internet hangen. Daar is het om het even of er nog windows 98 op draait zolang dat te “repareren” is (media en aparaten die floppys kunnen lezen).
Ofwel het natuurlijk geen reklame is wanneer je systemen in deze prijsklasse niet een beetje uptodate houdt.
De ervaringen die ik met Philips van vroeger heb zijn goed. Een enkele uitzondering daar gelaten.
Het gaat om het oerwoud dat Reza beschijft, waar allerlei XP-programmaatjes tot een eigen eco-systeem geworden zijn en men nu een reusachtig probleem heeft.
Wie had daarvoor de verantwoordelijkheid? Die heeft namelijk verzaakt.
@Jan van Leeuwen
Dan kom je op een heel andere discussie uit, die ik eens in de zoveel jaar weer terug zie komen: gebruiken we allemaal een standaard omgeving, waardoor mogelijkerwijs niet iedereen optimaal geholpen kan worden, of gaat iedere afdeling/groep/team haar eigen broek ophouden en zelf het lokale beleid bepalen ? Met als keerzijde dat je een aantal jaren later (als de meesten al weer vertrokken zijn) met de gebakken peren zit.
Dit is ook weer te plaatsen in de hele discussie van korte- en langetermijn visie.
Iets werkend krijgen vergt een heel andere kijk en discipline dan iets werkend houden … dat wordt wel eens vergeten geloof ik