Bedrijven investeren weer in intranetten. Volgens onderzoeksbureau Gartner zal in 2016 de helft van alle grote organisaties over een ‘sociaal’ intranet beschikken, dat in 30 procent van de gevallen net zo essentieel wordt gevonden als e-mail en telefoon.
Zakelijke sociale media zullen de komende jaren de meest gebruikte kanalen worden voor interne communicatie. Door middel van een sociaal intranet zouden medewerkers van organisaties eenvoudiger met elkaar in contact kunnen komen en sneller de juiste informatie bij de juiste mensen kunnen krijgen. Daarnaast zien bedrijven wel heil in toegang tot informele kennis die onder medewerkers wordt gedeeld. Volgens Gartner is de hernieuwde populariteit van het intranet te danken aan het intensieve gebruik van sociale media in de privésfeer. Mensen willen die manier van communiceren doorvoeren in hun zakelijke omgeving. Momenteel bevat 71 van alle intranetten minstens één sociale mediatool, zoals reactiemogelijkheden en instant messaging.
Paddestoelen
Het intranet is ingeburgerd, maar de meeste grote organisaties werken nog met verouderde en dure technologie’, zegt Mujibor de Graaf, directeur van Viadesk, leverancier van samenwerkingssoftware. ‘Voor veel bedrijven heeft de tijd stil gestaan, waardoor ze nu in hoog tempo investeren. Dat zie je terug in de markt; de aanbieders van intranetten en clouddiensten schieten als paddestoelen uit de grond.’
Ik zit op dit moment in een opdracht voor het maken van een nieuw intranet voor Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (rvo.nl). Fase 1 wordt op dit moment afgerond. Focus ligt in ieder geval op het sociale, dus bovenstaand artikel herken ik helemaal 🙂
“Daarnaast zien bedrijven wel heil in toegang tot informele kennis die onder medewerkers wordt gedeeld.”
Informeel en delen lijken me twee tegenstrijdigheden, beetje zoiets als een Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Er is namelijk een reden waarom eerdere initiatieven faalden.
@Ewout, informeel en delen zijn juist niet tegenstrijdig. Alleen al jouw reactie bewijst dat. 😉
Ik weet niet of eerdere initiatieven faalden, volgens mij is het eerder een logisch vervolg op de ouderwetse intranetten. De startschermen in de organisatie die louter gevuld werden door de afdeling communicatie met informatie (of moet ik zeggen: data) die gepushed werd zonder aanziens des gebruikers. De kracht van huidige, sociale intranetten en enterprise social networks is juist de wederkerigheid. En ja, voor een deel is dat bijzonder informeel.
@Alexander, ik heb mogelijk een oplossing hiervoor. Past helemaal in de trend van het sociale intranet. Al aantal jaren in gebruik bij grote gemeente. Verder doorontwikkeld en nu beschikbaar voor andere zakelijke klanten. Up and running in één week.
@Julius: een sociaal intranet up and running in een week wil ik best geloven (het kan vast wel sneller 😉 . Wat ik me afvraag, is hoe je omgaat met de implementatie in de organisatie. Vaak ligt de uitdaging niet in de uitrol, maar in de verandering van mindset van de gebruikers.
Zoals het artikel aangeeft is privé gebruik een grote push factor, het zakelijk toepassen (m.n. het halen van info ipv louter gebracht krijgen) vereist desalniettemin bij veel mensen een grote inspanning.
Er zijn verschillende standaard oplossingen voor een social intranet, kijk naar podia.com, bitrix.com, maar ook naar wordpress.
Yammer blijft achter en scoort niet echt door het gebrek aan integratie met andere sociale media. Dit is vaak de sociale media tool waar Gartner op doelt, schat ik even in.
Willem, waarop baseer je dat Yammer achterblijft? In een ander rapport (social software in the workplace, 2013) plaatst Gartner Microsoft (=Yammmer, Sharepoint etc) in het Leaders kwadrant. Met de op de roadmap staande integratie met Office365 geen gebrek aan integratie dunkt me. Tel daar bij op de mogelijkheid om communities ‘external’ te maken (dus behalve intern, ook partijen van buiten te betrekken bij de communicatie) en het is een erg aantrekkelijke oplossing.
Podio (niet Podia 😉 en WordPress (hoe zie je die?) vallen daarbij in het niet. Dat laat natuurlijk onverlet dat er inderdaad nog veel meer kleine, ook Nederlandse oplossingen zijn.
En er is blueKiwi natuurlijk; waarbij je in het oog moet houden dat je dan spreekt over een volwaardig Enterprise social network hetgeen iets anders is dan een intranet met reageer-mogelijkheid.
@Willem
Er zijn verschillende online platforms waarbij geen maatwerk toegepast kan worden of überhaupt nodig is. Je kunt deze platforms binnen een week uitrollen. Het probleem is echter, en dat stelt Gartner ook, dat 80% van deze initiatieven geen succesproject wordt.
Probeer eerst helder te krijgen waar de applicatie toegevoegde waarde kan bieden in het dagelijks werk van mensen. Als voor medewerkers niet duidelijk is waar de applicaties het werk makkelijker en leuker maken, zullen nieuwe initiatieven weinig kans van slagen hebben.