Zorginstellingen zijn van plan meer te investeren in social media. Dat blijkt uit het onderzoek Gezond Communiceren 2014. Ruim 60 procent van de zorginstellingen heeft een social media strategie, maar meer dan een kwart geeft aan dat deze strategie voor verbetering vatbaar is.
41 procent van de ondervraagden uit het onderzoek geeft aan het gebruik van social media in de instelling te willen intensiveren en 10 procent wil ermee gaan starten. De voorkeur gaat uit naar Twitter en Facebook, kanalen waarmee veel zorgmedewerkers al bekend zijn. Uit het onderzoek wordt wel duidelijk dat het in veel gevallen ontbreekt aan een heldere aanpak. Een derde van de instellingen mist het overzicht en een kwart weet niet welke berichten goed zijn om te delen. Bovendien geeft maar liefst 70 procent aan dat de organisatie te weinig tijd en geld heeft om met social media bezig te gaan. Toch heeft bijna driekwart van de zorginstellingen gedragsrichtlijnen opgesteld voor medewerkers.
Durf ontbreekt
Instellingen in de zorg gebruiken social media met name om eigen nieuws en informatie van de organisatie te verspreiden. Dat gebeurt het meest via Facebook en Twitter. Linkedin wordt voornamelijk ingezet om vacatures onder de aandacht te brengen. Een derde van de organisaties zet Youtube in om informatie over de eigen organisatie te delen. Contact met vrijwilligers en nieuwe klanten zijn op alle kanalen het ondergeschoven kindje. Zorginstellingen kennen te weinig prioriteit toe aan communicatie en dus aan social media. Het beschikbare budget en te weinig tijd zijn de belangrijkste redenen om de inzet op een laag pitje te houden, blijkt uit het onderzoek.
Ook de scheiding tussen werk en privé wordt als knelpunt genoemd. Dat is de reden dat meer dan de helft van de ondervraagden aangeeft persoonlijke social media-accounts niet in te zetten voor zakelijke doeleinden. ‘Zorginstellingen zijn over het algemeen traditioneel in het gebruik van communicatiemiddelen. Ze investeren wel, maar de durf ontbreekt. Daardoor laten ze kansen liggen’, zegt Johan van de Minkelis, eigenaar van adviesbureau Transmissie, dat het onderzoek liet uitvoeren.
Computable- topic Zorg
Er is op dit moment geen branche waar zoveel verschillende ict-vraagstukken spelen als in de zorgmarkt. Reden voor ict-vaktitel Computable om te starten met het nieuwe topic Zorg. De komende tijd worden meerdere ict-vraagstukken in de zorg behandeld met input van de eigen Computable-experts op het topic Zorg.
Wij zien ook de behoefte aan meer kennis over social media in de zorg. Daarom organiseren wij workshops ‘social media in de zorg’.
Als tijd en geld ontbreken dan is het toch simpel: dan moet je dus kijken hoe je met inzet van social media geld kan besparen en/of kwaliteit kan verbeteren. En dat doe je niet door een paar vacatures op Linked In te zetten of de tweets van het ziekenhuis uit het volgende dorp te retweeten.
Een mooi voorbeeld vind ik Israel, waar per bloedgroep een facebook pagina wordt gebruikt om potentiele donoren in geval van nood snel te mobiliseren. Scheelt een hoop tijd en redt ongetwijfeld levens. Ik weet zeker dat als je een ochtend met een aantal medici op deze manier gaat brainstormen, je heel veel zinvolle toepassingen kunt bedenken.
Helemaal mee eens Michiel!
En leuke praktijkcase die je aanhaalt. Dit zouden we in NL ook moeten doen.
Geweldige reactie van Michiel Croon. Voor een dergelijk initiatief zou ik ook voor zijn.
Een onderzoek dat als uitkomst heeft ten gunste van het adviesbureau wat dat onderzoek betaalt? Je raad het niet!
Social media is uiteraard geschikt om je lokale omgeving op de hoogte te brengen waar je mee bezig bent en de omgeving daar interactief op kan reageren. Maar er zullen ook negatieve reacties tussen zitten. En laten die typisch nou sneller gegeven worden dan de positieve.
Als je daar niet goed op kan reageren omdat er geen tijd/geld is dan kun je daar achteraf spijt van krijgen.
@Johan:
Dat is dus juist wat ik bedoel. Het is leuk en grappig als een zorginstelling gaat Twitteren, vacatures plaatst op LI en (oh jee) een filmpje plaatst op Youtube. Maar hoeveel patienten worden daar (sneller) beter van? Hoeveel kosten bespaar je daarmee zonder in te leveren op kwaliteit?
Als je voor gerichte doelstellingen zoals het voorbeeld dat ik noemde bestaande social media inzet zijn die reacties volgens mij helemaal niet aan de orde. En anders kunnen ze leiden tot verbeterde dienstverlening.
Kort geleden de melding hier dat bedrijven (a)social media steeds meer links laten liggen.
In de zorg ontbreekt het meestal aan tijd, (a)social media zijn uitgesproken tijdvreters.
Bij klachten krijgen we dan een shitstorm, erg positief voor de zorg!
Sociale media hebben op zijn best een onzekere ROI. Kent iemand “Second Life” nog ? Kritieke instellingen als ziekenhuizen zouden niet zo hijgerig achter dit soort hypes moeten aanlopen.
Er zijn zelfs velen voorbeelden van succesvol gebruik van social media in een zorg setting. Echter, bij het ontbreken van meetbare doelstellingen bij het implementeren van een oplossing vermaakt je het tot niet meer dan een tick-in-a-box waarbij de kans op slagen idd nihil is.
De vraag is meer, wie heeft er baat bij het kapitaliseren op (social media) oplossingen in de Nederlandse zorg en heeft daarmee belang bij het aanwenden ervan.
Sorry, ik snap het verband tussen social media en zorg niet. Zorg gaat toch over mensen verzorgen in het echt? Of hebben we het hier over virtuele zorg? Ik ben het eens met kj hierboven. Doe niet mee met modeverschijnselen omdat er toevallig een bedrijf is wat hiermee geld probeert te verdienen.
En hoe slim (dom) is het om een business op te bouwen gebaseerd op een gratis dienst van een derde partij waar je geen contract mee hebt? Een derde partij die hele andere belangen heeft dan jij en die morgen opeens heel iets anders kan gaan doen. Of simpelweg uit de mode kan raken. Sorry, ik begrijp dit allemaal niet. Maar misschien is computable.nl gewoon niet de site voor mij.