Ict-detacheerder Qiss IT start met een traineeship voor vrouwen. Dit doet het bedrijf om een toename van vrouwelijk talent in de ict te stimuleren. Binnen dit traineeship worden vrouwen door middel van klassikale trainen begeleid en getraind met hun eerste stappen binnen de ict. De CompTIA A+-training vormt de basis, waarna de ict-kennis verder wordt uitgebouwd door middel van ITIL v3-, Prince2-, MCSA 7- en Topdesk-trainingen.
Na de eerste maanden van trainen gaan de vrouwen bij de opdrachtgevers van Qiss IT aan de slag om hun ict-kennis en -vaardigheden verder te ontwikkelen en door te groeien tot ict-professional. ‘De eerste reacties op ons initiatief zijn enthousiast’, meent Qiss IT-directeur José van Dalen. ‘Het is vernieuwend, er is dringend behoefte aan meer vrouwelijk talent, inzicht en kennis op de ict-afdelingen. Dit is een welkome afwisseling binnen de huidige mannenwereld.’
Uit onderzoek van de Europese Commissie blijkt dat op dit moment 30 procent van de zeven miljoen Europese ict’ers een vrouw is. In Nederland ligt dit percentage beduidend lager: slechts 10 procent van het ict-personeel is vrouw. ‘In de ict draait alles om klantcontact, analytisch vermogen en vooral procesmatig denken’, vervolgt Van Dalen. ‘Bij Qiss IT merken we dat juist vrouwen hierover beschikken. Zij kunnen echt luisteren naar de klant en zijn daardoor beter in staat om de precieze vraag van de klant te doorgronden. Dat resulteert in een betere oplossing op de langere termijn en daardoor een betere klantrelatie.’
Henri,
Valide punt. Iemand moet echt willen, kunnen of de potentie en drive hebben.
In de jaren 90 hebben we ook half NL omgeschoold tot ICT’er. En dat heeft ook niet overal een positief effect gehad. En de markt overspoeld met generalisten.
Zo te zien heb ik te hard ‘BOE’ geroepen en gaat Pamela of iemand anders van QISS niet meer mijn vraag beantwoorden, gek natuurlijk want een communicatief sterke vrouw met enige inhoudelijke kennis had me verbaal in de hoek gezet. Kijkend naar overige reacties en praktijk denk ik namelijk dat we vrouwen alle ruimte en kans bieden voor een ‘loopbaan’ in de ICT maar lopen ze zelf steeds weer weg als blijkt dat verhalen van dit soort programma’s mooier zijn dan de realiteit.
Mijn vrouw heeft zelf in de ICT gewerkt als functioneel beheerder cq. consultant salaris- en personeelssystemen en is veel sterker in bepaalde financiele en administratieve processen dan mij. Dat de genoemde framewerken en trainingen voor haar ‘abracadabra’ zijn heeft trouwens meer met cultuurverschil te maken dan taal aangezien het sterk op Anglo-Amerikaanse leest geschoeide trainingen zijn. Net als boekhoudingen tegenwoordig waardoor het kunnen en het willen twee verschillende dingen zijn geworden.
“Dat resulteert in een betere oplossing op de langere termijn en daardoor een betere klantrelatie.”
Aangaande lange termijn personeelsplanning kunnen we kort zijn, die is er niet waardoor dit soort initiatieven inderdaad vanaf de jaren 90 telkens zonder resultaat blijven. Ik haal even de openingszin aan van mijn eerdere opinie hierover: “Tegenwoordig lijkt er sprake van een Orwelliaanse situatie doordat kunde wordt vervangen door kunst, oftewel expressionisme waarbij gevoelswaarde de werkelijkheid vervormt.”
Tenslotte balkt Kroes weer hetzelfde riedeltje als 15 jaar geleden met haar beloften over banen in de apps-industrie maar vergeet ze haar eerdere uitspraken en acties toen Internet het beloofde luilekkerland leek. In die tijd werd ITIL trouwens vooral gebruikt als ‘carriereplan’ voor allerlei HBO opgeleidde studenten die nog nooit een stap hadden gezet in de catacomben van een datacenter.
Hoe zou het komen dat we nu een groot tekort hebben aan technische IT-ers en afhankelijk van Internet welke gedomineerd wordt door Amerika?
Beste Ewout,
mij laat je niet zo snel schrikken hoor en ik sta er altijd voor open om je vragen m.b.t. dit onderwerp te beantwoorden. Onze insteek is puur om HBO starters te helpen met het vinden van een nieuwe baan. Het onderdeel vrouwen is nu erg uitvergroot, maar het grootste gedeelte van de medewerkers bij QISS IT zijn mannen. Zelf geef ik de voorkeur aan een face to face gesprek om je vragen te beantwoorden, dit komt de efficiëntie ook ten goede en zo worden er niet over en weer reacties geplaatst. Hoewel het natuurlijk leuk is om te zien, hoe iedereen zijn eigen mening hierop los laat. Maar ik zal onderstaand je vragen beantwoorden en daar mee rond ik deze discussie op dit platform af, ik ben altijd bereikbaar voor commentaar, het nummer van QISS IT is terug te vinden op onze website.
Voordat je tot je kernvraag komt heb je me de vraag gesteld: Kun je me dus uitleggen wat je bedoeld met:”De ICT’er van nu moet communicatief sterk zijn en procesmatig kunnen denken en dat is waar wij ons op richten.”
Wat wij hiermee bedoelen is dat de afgelopen jaren er veel veranderd is en dit ook betekent dat invulling van functies en de daarbij behorende competenties veranderen. De automatiseringsafdeling wordt een ICT regieorganisatie en hiermee verandert de relatie met de business, deze ontwikkelt zich van opdrachtnemer-opdrachtgever naar regie, samenwerking en partnership. Naast competenties als software en technologie kennis -worden business kennis, veranderkennis en soft skills steeds belangijker.
Na je verhaal kom je tot de kernvraag: zijn vrouwen zo langzamerhand niet gewoon teveel verwend? Dit zie ik meer als jou mening dan als een vraag om eerlijk te zijn. Dit is namelijk niet meetbaar, of te onderbouwen omdat gebaseerd is op persoonlijk inzicht en meningen. Wanneer jij iemand verwend vindt en wanneer ik iemand verwend vind kan heel erg uit elkaar liggen. Wat ik wel kan zeggen is dat onze Trainees zeker niet verwend zijn, zij hebben zich vol overgave, heel veel enthousiasme en motivatie gestort op het traineeship. Verwend zijn zij allerminst.
Met vriendelijke Groet,
QISS IT
Ik sluit me helemaal aan bij de reactie van IT-vrouw. Hear hear!
Pamela,
Gezien aantal accountmanagers van andere bedrijven – QISS werkmaatschappijen? – die mijn LinkedIN profiel bekijken is het misschien handig om de discussie open en openbaar te houden. Betreffende trainees en verwend zijn ken ik beide kanten van het verhaal, als lijdend en leidend onderwerp krijg ik dan ook een deja vu gevoel met eind jaren 90 toen ook busladingen trainees op kosten van de klant getraind werden wat tot wederzijdse frustraties leidde omdat prinsen en prinssessen nogal opportunistisch waren, allemaal gevlogen dus naar je genoemde ‘regie functies’ waarmee de wet van Archimedes weer eens bewezen is.
In de 15+ jaar dat ik in de ICT werk heb ik veel zien veranderen maar nog nimmer dat datavolumes kleiner werden of complexiteit minder. Wel zie ik een kentering in ‘Het Nieuwe Werken’ en vlieg dus steeds vaker van hot naar her om te communiceren met CTO’s op een niveau dat alle trainees boven de pet gaat. Dat allemaal wel heel procesmatig: business probleem + technische mogelijkheden = oplossing waarna accountmanagers woorden ‘vuil’ mogen maken aan de prijs.
Met vriendelijke groet,
KISS IT
Ik kan me in eniger mate wel vinden in de intentie van het artikel. Waarom zou er niet wat extra onderzoek en investering worden gedaan voor dergelijk intiatief. Sec vind ik daar niet zoveel mis mee.
Het jammere is een beetje dat het een beetje word gepresenteerd als zou het erg noodzakelijk zijn maar weer niet zo heel erg helder word op welke wijze Qiss IT nou zou willen bepalen of iemand wel aanleg heeft om de IT in te stromen. Want die stap is altijd de eerste noodzakelijke stap.
Ik zie die kennis en expertise bij Qiss IT helemaal niet terug waarbij ik het zou betreuren weer tegen een commercieel verhaaltje aan te kijken terwijl ik in het initiatief dan wel weer iets zie.
Een tweede, maar dat is al oudere kennis, ben ik wel benieuwd hoe het contractueel zal worden opgezet en op welke wijze men denkt te investeren. Voor iemand namelijk in eniger mate klaar is voor een stap in de commerciële IT ben je al gauw een paar maanden verder.
Hoe de criticasters er ook tegen aan kijken, ik ben wel voor het initiatief.
Dat een positief initatief als dit zoveel stof doet opwaaien….
Ik vind het een goed initiatief in ieder geval, ik ga het zelfs bij mijn werkgever voorstellen omdat ook wij kampen met het diversiteitsprobleem. Overigens over de breedste zin des woords, dus het betreft niet alleen de vrouwen. Maar goed, laten we daar beginnen omdat een gemengde werkvloer nu eenmaal een betere afspiegeling is van onze zeer diverse samenleving.
Het initiatief lijkt positief, maar heeft het thans wel toegevoegde waarde voor de cursisten? Dit zijn trainingen op het laagste niveau van ict-ondersteuning. Het is nog niet eens een volwaardige vmbo-opleiding, terwijl echte mbo’ers met ervaring reeds zo moeizaam aan de bak komen of zelfs vervangen worden door net afgestudeerde hbo’ers.
Twintig jaar geleden had zoiets nog zin, nu niet.
Als je vrouwen serieus wil nemen, stimuleer ze dan om een volwaardige opleiding te volgen. Dit initiatief dient alleen de opleider. Vrouwen hebben recht om serieus genomen te worden en niet op het niveau van ‘Pam, je haar danst’.