Marktonderzoeker IDC voorspelt dat de komende jaren de markt voor het internet der dingen jaarlijks met zo’n 10 procent stijgt tot 7,3 biljoen dollar in 2017. Dat biedt enorme kansen voor it-leveranciers, stelt de marktonderzoeker in zijn rapport ‘Worldwide Internet of Things spendings by vertical market 2014-2017’.
Nu er steeds meer concrete toepassingen van het internet der dingen (idd) op de markt komen, raadt IDC leveranciers aan goed te kijken naar de it-kansen die dat biedt. Hoewel de meeste aanbieders zich realiseren dat er kansen liggen, staan de mogelijkheden in verticale markten voorop, aangezien alle grote it-kansen op dit gebied, zoals slimme meters, auto’s en woningen, worden gedreven door die verticale markten. ‘Het succes van verkoop- en marketinginspanningen door leveranciers wordt bepaald door de mate waarin ze begrijpen wat de meest lucratieve verticale markten zijn die groei en toekomstig perspectief bieden’, zegt analist Scott Tiazkun. ‘Vervolgens is het zaak om oplossingen te maken voor specifiek gebruik bij een bedrijfsproces in een bepaalde sector.’
Kansen in verticals
IDC keek naar de componenten, processen en it-ondersteuning voor het internet der dingen en verwacht dat omzet uit technologie en diensten groeit van 4,8 biljoen dollar in 2012 naar 7,3 biljoen in 2017. De markt voor het internet der dingen en machine to machine-communicatie (m2m) groeit snel, maar de ontwikkeling van deze markt zal zich niet consistent over de diverse verticale markten voltrekken. Sectoren die het internet der dingen al begrijpen zullen begrijpelijkerwijs de meeste groei laten zien, zoals industriële productie-, automotive-, transport- en de energiesector. ‘Dat neemt niet weg dat in alle verticale markten enorme kansen te zien zijn’, zegt Tiazkun.
Markt begrijpen
The internet of things biedt it-leveranciers de mogelijkheid de stap te maken naar de consumentenmarkt door B2B2C-diensten te leveren om bijvoorbeeld huizen en auto’s aan te sluiten op het internet. Vrijwel alle plekken met elektronische apparatuur hebben straks een internetverbinding. Belangrijke eerste stap bij deze ontwikkeling is dat leveranciers de verschillende onderdelen van de idd/m2m-markt moeten gaan begrijpen. Doordat het een afgeleide markt is, biedt dat kansen voor leveranciers om delen van een oplossing of productsuite te leveren die de benodigde it-behoefte op dat gebied van de idd-markt dekt. Tiazkun voorspelt dat er bedrijven zullen zijn die horizontale idd-oplossingen gaan bieden die over verschillende markten inzetbaar zijn, maar dat er grote kansen liggen voor leveranciers die zich toeleggen op een specifieke verticale markt.