Onlangs bleek uit onderzoek dat maar liefst 95 procent van de Nederlandse huishoudens toegang heeft tot internet en daarmee is Nederland koploper in Europa. Dit jaar is het eveneens tien jaar geleden dat in het Brabantse Nuenen het eerste fiber-to-the-home netwerk werd aangelegd. De ontwikkeling van internet staat sindsdien niet stil en ook in 2014 blijven de ontwikkelingen elkaar in snel tempo opvolgen. Ik benoem daarom de trends op het gebied van internet die volgens mij komend jaar een prominente rol gaan spelen.
Internet everywhere
Het gebruik van mobile devices zoals tablets en smartphones groeit in 2014 in een hoog tempo verder. Bovendien wordt internet nog mobieler en zien we een toename aan wearable devices zoals Google Glass en smart watches. Dit jaar komen er bovendien meer smart devices op de markt die consumenten ondersteunen bij bijvoorbeeld hun gezondheid, financiën of het inzichtelijk maken van hun energieverbruik. Smart devices zijn altijd verbonden met internet en vaak ook met andere apparaten. Ze worden daarom ook wel connected devices genoemd. Gartner voorspelt dat er in 2020 zelfs dertig miljard connected devices zijn, tegenover 2,5 miljard in 2009. De toename aan deze devices doet een groot beroep op zowel mobiele als vaste netwerken. Het vraagt niet alleen om meer bandbreedte, maar ook om optimale stabiliteit en betrouwbaarheid. De vraag naar een glasvezelverbinding zal om deze redenen dan ook toenemen.
Het nieuwe televisiekijken
Consumenten verwachten meer keuzevrijheid en willen programma’s kijken op de momenten dat het hen uitkomt. Televisie draait steeds minder om zenden en juist meer om de wens van de kijker. Daarnaast zijn er steeds meer apparaten waarop televisie wordt gekeken. Diensten zoals Netflix, Apple TV, de Zweedse nieuwkomer Magine en video on demand-oplossingen van providers rukken op en eisen de hoogste streaming-snelheid van internetverbindingen. Bovendien hechten consumenten meer en meer waarde aan beeldkwaliteit waardoor het belangrijk is over voldoende bandbreedte te beschikken. In steeds meer Nederlandse huishoudens komen we HD tv tegen en ondertussen gaat de ontwikkeling van nieuwe technologieën verder. Op dit moment zijn er plannen voor de start van de eerste 4K Ultra HD-zenders.
De veranderende rol van privacy
Consumenten worden steeds voorzichtiger op internet. Privacy speelt een grote rol in de keuzes die consumenten maken, bijvoorbeeld bij het vrijgeven van persoonlijke gegevens. In 2013 bleek al dat de dreiging van cybercriminaliteit toeneemt, met name op het gebied van identiteitsfraude en chantage. Het hoofd bieden aan deze toenemende dreiging wordt steeds meer een verantwoordelijkheid van de consument. De behoefte aan betrouwbare diensten en netwerken wordt daarmee groter.
Digitalisering in het onderwijs
Internettechnologie raakt komend jaar nog verder ingeburgerd op basis- en middelbare scholen. 2013 kende al de introductie van de eerste Steve Jobs-scholen in Nederland en in Enschede heeft Reggefiber alle zestig basisscholen voorzien van een één Gigabit glasvezelverbinding. Door deze verbinding kunnen de scholen optimaal profiteren van de snelle verbinding met een online communicatie-platform, een interactieve video-toepassing, een lab-omgeving voor kinderen. In het onderwijs worden digitale en online middelen verder geïntegreerd door de inzet van digitale schoolborden, online filmpjes en onderwijsmateriaal in de cloud. Het belang van een goede digitale infrastructuur in het onderwijs wordt in 2014 verder onderstreept, om zo toereikend te zijn voor alle nieuwe mogelijkheden en technologieën.
Ewoud Overduin, manager marketing en sales bij Reggefiber
Ah, ik dacht al, waar blijven de verkopers. ‘het nieuwe televisiekijken….’ Had ik nog niet gehoord. Hulde.