Het optimaal plannen van de buitendienst is tegenwoordig goed mogelijk met de juiste middelen. Maar in hoeverre is het mogelijk om buiten operationele factoren zoals routeplanning, bezettingsgraad en reiskostenvermindering ook rekening te houden met zaken die (kunnen) gebeuren, zoals wisseling van personeel en competenties, nieuwe diensten of klanten? Ofwel, hoe kun je toekomstige veranderingen afzetten tegen de planning en proactief reageren?
Er zijn nog steeds bedrijven die beslissingen nemen op basis van hun ‘onderbuikgevoel’ of ‘op goed geluk’. Daarvan werken ze nog altijd ‘op goed geluk’, denkende dat ze daarmee geen risico lopen. Het mag duidelijk zijn dat geen enkel bedrijf in de huidige markt onnodige risico’s wil nemen. Maar wellicht is het wel noodzakelijk om veranderingen door te voeren om de concurrenten een stapje voor te blijven. Laten we de proef op de som nemen. Probeer de volgende reeks vragen maar eens te beantwoorden voor jouw organisatie:
– Wat zijn de consequenties van regioplanning?
– Wat zijn de gevolgen van de vergrijzing?
– Moet je jouw monteurs breder opleiden?
– Wat is de impact van een nieuwe grote opdracht?
– Wat betekent het vergroten van jouw markt?
– Wat zijn de gevolgen van een nieuw onderhoudsconcept?
– Welke consequentie heeft het bieden van een hoger servicelevel?
De meeste vragen kun je waarschijnlijk niet direct beantwoorden. Gewoonweg omdat de gevolgen niet gemakkelijk te voorspellen zijn. Het goede nieuws is dat er verschillende planningstools zijn die dat wel kunnen doen.
Minimaal risico, maximaal voordeel
Geavanceerde planningstools analyseren de verwachte business performance indicators (KPI’s). Ook voorspellen deze tools het effect van de inzet van meerdere variabelen. Zo kan op basis van de hoeveelheid te verdelen werk en de beschikbaarheid van personeel, nauwkeurig worden ingeschat wat haalbaar is. Door andere variabelen te kiezen, kan ook het aantal en soort personeel worden bepaald. Op deze manier kun je de operationele en strategische planning samenbrengen en elke mogelijke situatie voorspelbaar maken.
Euh…. als er onzekerheden zitten in de planning, bijvoorbeeld door aannames en verwachting, dan is het toch een ‘Monte Carlo’-simulatie?
Het lijstje vragen is goed, maar dat een tool kan beantwoorden wat ik niet zou kunnen beantwoorden, waag ik te betwijfelen.
Ondanks dat een leuke bijdrage.
Beste Ewout en Jan,
Bedankt voor jullie reactie op mijn blog. Ik zal proberen jullie vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.
Met onzekerheden in de planning doel ik op de genoemde vragen in het artikel. Het is voor veel bedrijven niet mogelijk om bijvoorbeeld te simuleren wat het betekent als er volgend jaar iemand met pensioen gaat of wat de impact is van een grote nieuwe opdracht. Dit wel gesimuleerd worden met behulp van een scheduling engine in planningstool van IFS. Ik zal proberen dit duidelijk te maken aan de hand van twee voorbeelden:
1 Vergrijzing
Je neemt je huidige workload en bezetting. Dan verwijder je, in de simulatie, de medewerker die volgend jaar met pensioen gaat. Uiteraard wil je wel het huidige service level behouden. De tool zal nu gaan schedulen en aangeven of dit überhaupt haalbaar is en of je extra resources nodig hebt en zelfs waar deze zouden moeten wonen.
2 Grote opdracht
Hiervoor gebruik je dezelfde procedure als bij vergrijzing, maar nu combineer je een bestand met de nieuwe opdrachten met je huidige workload en resources. Zo’n bestand kun je zelf eenvoudig aanmaken of wordt aangeleverd door jouw klant De tool zal nu hetzelfde gaan doen als bij vergrijzing, namelijk schedulen en aangeven of deze situatie haalbaar is en of er extra resources op een bepaalde plek nodig zijn.
Tijdens het Heliview Service Management Congres op 4 juni zullen we hier weer een presentatie en demonstratie van geven. Jullie zijn van harte welkom! Maar uiteraard zijn jullie ook van harte welkom om eens bij IFS te komen kijken naar deze oplossing.
@Jacques
Ik weet niet of je voorbeelden van inzet goed gekozen zijn:
1. Vergrijzing -> Importeer een nieuwe loonslaaf.
2. Grote opdracht -> Exporteer naar nieuwe loonslaaf.
Bovenstaande is misschien niet netjes uitgedrukt maar geeft in het kort weer hoe er gedacht wordt in bepaalde bestuurslagen, de politieke elite niet uitgezonderd want dit is niet een probleem dat alleen binnen de ICT sector speelt. En of je Monte Carlo planning nu met Excel doet of een dure roulettetafel van IFS de belissingen worden er volgens mij niet beter op.
Ik weet het ik schrijf het hier kort en bot neer maar er worden in de simulatie naar mijn mening toch een paar parameters vergeten, kennis en kunde bijvoorbeeld. A fool with a tool…..