Kawasaki Motors heeft voor de ondersteuning van het enorme magazijn, de productie, kwaliteitscontrole en het onderdelenmanagement gekozen voor de nieuwe highspeed Ruckus Smart Wi-Fi-systeem. Het nieuwe Smart Wi-Fi-systeem helpt dekkingsgaten en verbroken VoIP-gesprekken voorkomen en vervijfvoudigt de capaciteit voor productielijnscanning, wat leidt tot een aanzienlijke besparing in de kosten voor supply chain management.
Bij Kawasaki Motors werken meer dan 2600 medewerkers in een complex van bijna tweehonderdduizen vierkante meter productieruimte, kantoren en magazijn. In dat complex heeft Kawasaki een betrouwbare Wi-Fi-infrastructuur nodig om de veelheid aan toepassingen, van kwaliteitscontrole en voorraadbeheersysteem tot communicatiemiddelen voor de werknemers en digitale signalering, te ondersteunen. Deze toepassingen worden gebruikt door honderden mobiele apparaten zoals de Siemens WL2 VoIP Wi-Fi-telefoons voor gesprekken tussen medewerkers onderling en Apple iPads plus de barcodescanners Elf & Symbol van Datalogic op de vorkheftrucks, waarmee de medewerkers continu voorraaddata kunnen invoeren in het Lansa erp-systeem.
iPad-app
Kawasaki Motors heeft bovendien een eigen mobiele iPad-applicatie ontworpen en ontwikkeld voor het eveneens in eigen beheer ontwikkelde realtime voorraadbeheersysteem voor de assemblagelijnen (eKanban). Dit is sterk afhankelijk van de draadloze verbinding. Het systeem maakt het mogelijk om steeds voldoende voorraden aan te houden. Kawasaki wil ook Wi-Fi gaan gebruiken voor hun Andon-systeem waarmee de productiemedewerkers de lopende band kunnen stilzetten als zich een incident voordoet. Daarbij heeft het bedrijf ook een op maat gemaakte iPad-app ontwikkeld voor het inspectiesysteem waar de kwaliteitsengineers mee werken. Daarmee kunnen zij voltooide producten vrijgeven of bepaalde items vasthouden en inspecteren.
‘Voor ons is Wi-Fi een strategisch instrument waarmee we, zoals we voortdurend streven naar verbeteringen, de bedrijfsprocessen kunnen optimaliseren’, zegt Paul Kramer, it-manager van Kawasaki Motors. ‘We gebruiken Wi-Fi dagelijks, letterlijk om de productie in onze fabriek te realiseren. Dat betekent dat dus we niet zonder een betrouwbaar en solide oplossing kunnen.’
Storingen met Cisco
Volgens Kawasaki Motors gaf het bestaande, verouderde Wi-Fi-systeem van Cisco voortdurend storingen, ook omdat de omgeving steeds uitdagender werd, gezien de aanwezige RF- signalen en de steeds grotere data-uitwisseling. Het oude systeem faalde ook in de Wi-Fi-dekking, de constante highspeed dataverbinding en de ondersteuning op de plekken in de fabriek met een hoge apparaatdichtheid. Kramer: ‘Het was echt een grote uitdaging voor ons om de draadloze verbinding net zo betrouwbaar te krijgen als bijvoorbeeld de stroomvoorziening, gezien de grote mobiliteit van de staf, de storende RF-obstakels, de elektromagnetische interferentie en RF-geluiden.’
Kramer heeft samen met Communications Services, de systemintegrator waar Kawasaki mee samenwerkt, bijna honderd dual-band 802.11n Ruckus ZoneFlex 7982 indoor access points ingezet, die elk een reeks dubbelpolige, gepatenteerde adaptieve antennes hebben plus op maat gemaakte software als ChannelFly, allemaal bedoeld om voortdurend en automatisch de beste signaalroute en het beste RF-kanaal voor elk apparaat te kiezen. Dankzij het geïnstalleerde Ruckus-systeem ervaart Kawasaki een hogere kwaliteit VoIP-communicatie plus een vervijfvoudiging van het aantal producten dat nu door het systeem gescand kan worden, vertelt Kramer.
Lager stroomgebruik
Uiteindelijk kan Kawasaki dankzij het ZoneFlex Smart Wi-Fi-systeem de kosten voor de supply chain management-processen verlagen terwijl de snelheid in de productieomgeving is verhoogd. Bovendien gaan door het sterkere signaal dat de Ruckus accesspoints uitzenden, de accu’s van de mobieltjes van Kawasaki Motors ook langer mee. De Ruckus Smart-antenne zendt en ontvangt de signalen beter waardoor de mobiele apparaten zelf minder stroom hoeven te gebruiken voor verzenden en ontvangen.