De afdeling Toeslagen van de Belastingdienst besteedt per week zeker zo’n half miljoen euro aan het inhuur van bijna vierhonderd uitzendkrachten die vanuit een kantoor in Den Haag het computersysteem aan de praat moeten houden. Dat meldt De Telegraaf. De probleemsituatie is ontstaan doordat twee jaar geleden de overgang van vier toeslagsystemen naar één is gestart. De migratie verloopt zo moeizaam dat zonder continue handmatige correcties het huidige toeslagensysteem niet goed functioneert en burgers niet de zorg-, huur- of kinderopvangtoeslag krijgen waarop ze recht hebben.
Volgens De Telegraaf werden de uitzendkrachten in eerste instantie aangetrokken voor de bemensing van ‘een tijdelijke productiefabriek die de overgang van vier toeslagsystemen naar één mogelijk moest maken’. Formeel is dit project in de zomer van 2012 afgerond. Maar de vijfhonderd medewerkers van de tijdelijke fabriek zitten er nog steeds.
In een reactie aan De Telegraaf stelt de fiscus dat de afdeling oorspronkelijk een tijdelijk karakter had. Inmiddels is dat permanent geworden. ‘De afdeling zal blijven omdat handmatig toezicht noodzakelijk zal blijven. Ook met het nieuwe systeem’, meldt de Belastingdienst aan De Telegraaf.
Eric Wiebes
Door de aanhoudende problemen bij Toeslagen vertrok staatssecretaris Weekers bij het ministerie van Financiën. Zijn opvolger Eric Wiebes is gisteren door koning Willem-Alexander benoemd. Orde op zaken stellen bij de Belastingdienst, waaronder ict, is één van zijn belangrijkste taken. Wiebes was als wethouder van Amsterdam ook verantwoordelijk voor ict. Daar probeerde hij ook orde op zaken te stellen, al wist hij de miljoenentekorten op de ict-begroting niet geheel terug te dringen. Het ict-vernieuwingsplan werd uitgesteld tot 2013; onduidelijk is of het vorig jaar überhaupt is gestart.
Inmiddels een inkopper, maar ik twittered hier al een tijdje over.
Van de belastingdienst ook een uitkeringsinstantie maken was een grote fout. Zowel principieel als operationeel.
Rondpompen van geld is onzinnig omdat er andere oplossingen zijn, het is daarom onnodig, en dus onnodig duur.
Van een buitenlander hoorde ik het commentaar” Your tax office is funny. If you call them, they ask you “press 1 if you want to RECEIVE money” Great stuff, that’s what I would like to see in my country!”
Hoebedoelu automatisering… het blijft een ambacht…
Ben benieuwd naar de probleembeschrijving van de overgang en de analyse van de oplossing(en).
2 jaar maal een half miljoen per week is ca 50 miljoen, daarmee kun je toch wel een deuk in een pakje boter slaan.
@MichielSteltman Een waar woord, de belastingdienst heeft deze taak van toeslagen op zijn bord gekregen en iemand van de politiek had verteld moeten worden dat dit geen triviale en a typische taak is en dat het tijd kost om een systeem daarvoor in elkaar te draaien. Overigens, je ziet het het nu ook al misgaan met het afschuiven van zorgtaken naar de gemeentes. Wat moet je toch eigenlijk met een landelijke overheid die geen verantwoordelijkheid neemt en bij voorkeur alles afschuift?
Michiel Steltman en Louis Kosten hebben helemaal gelijk. Als regering en parlement hun verantwoordelijkheid nemen en van te voren een kosten analyse (laten) maken van hun … plannen kunnen overheidsinstellingen efficiënter werken en hoeft er minder bezuinigd te worden.
Kost geen miljoenen, die mensen waren anders werkeloos.
Het nieuwe systeem kost wel meer dan 300 miljoen. Daar kan je heeeeel lang 400 uitzendkrachten voor inhuren…
Toch ook een ander geluid.
Kritiek op de belastingdienst is wel erg gemakkelijk. Ik mis de verantwoordelijkheid van de politiek. In eerste instantie wilde de tweede kamer de toeslagen op voorhand uitkeren. Dat ging dus echt mis. Nu is de belastingdienst dat aan het rechttrekken. Dat is niet gemakkelijk om de foute toeslagen er uit te filteren, zonder de goedwillenden niet tekort te doen. In Den Haag is er onvoldoende gevoel voor de uitvoering van dergelijke massale processen terwijl de ambitie wel huizenhoog is. Ook deze overgang van vier systemen naar één systeem met één inkomensbegrip is niet eenvoudig om dat goed en rechtvaardig uit te voeren.
Al veel eerder is er een quickscan gedaan over dit migratie traject waarbij ook nog eens een tussentijdse. Zowel Bos, de Jager als Dijsselbloem hadden allang een pas op de plaats moeten maken met minstens drie majeure projecten om die te evalueren en bij te sturen.
Van twee ‘sub’ en minstens twee gekoppelde deelprojecten had de stekker moeten worden getrokken. Overigens verliepen geen van de hier bedoelde projecten op tijd, hadden een te inconcreet ‘open’ budget en waren kpi’s en milestones ver te zoeken.
In alle project documentatie is geen enkele heldere project verantwoording te vinden en stonden de trajecten vol van inspraak en evaluatie commissies. Er is geen duidelijke politieke sturing dan wat uitspraken en te summiere omschrijving waaruit ook geen heldere politieke sturing viel op te maken.
Voorts zag je ook hier totaal verkeerde mensen op verkeerde plaatsen zitten, zonder enige gene of verantwoording dragend pretenderen dat de traject op die wijze moesten lopen.
Deze problematiek is identiek aan de desastreus verlopen upgrades destijds van een ander overheidsproject, het salarissysteem van leraren de Caso en het LVS. De berichtgeving wekt helaas weinig bevreemding en van enig leren van lessen is dan ook geen enkele sprake.
Ook hier ziet u wat onheus omgaan met IT veroorzaakt. Hele stapels dure rekeningen i.p.v. gewenste besparingen.
Erg voorspelbaar allemaal.
U kent de mop van het oeioei-vogeltje? Da’s een vogeltje met hele korte pootjes en hele grote kl…jes, en als ie landt dan hoor je “oeioeioeioeioei!”
Gek, dat ik daar steeds aan moet denken als het over de Belastingdienst gaat…
Puinruimen en de schade beperkt houden is het enige wat deze nieuwe man kan doen.
Al zal het wel veel achter de feiten aanlopen worden.
Prachtig, ik zie het al voor me: 400 man die een computer zitten te controleren. Waarlijk de omgekeerde wereld. En ik maar denken dat een ‘Chinese interface’ alleen maar als beeldspraak bestond. Nee hoor, bij de Belastingdienst bestaat het echt! In alle opzichten een situatie zoals automatisering NIET bedoeld is.