De ontwikkelingen op het gebied van cloud-oplossingen gaan razendsnel. Vrijwel elk primair proces kan ondersteund worden door software uit de cloud: klant- en relatiebeheer (Salesforce, Microsoft Dynamics CRM), productiviteit en projecten (Microsoft Office 365, BaseCamp), productie (SAP, Microsoft Dynamics AX), document- en contentbeheer (Sharepoint, DocBase), marketing (Hubspot, Marketo) en financiën (Exact Online, Twinfield).
Zelfs het realiseren van koppelingen kan tegenwoordig via de cloud (Zapier). Waar voorheen maatwerk echt ontwikkeld moest worden door programmeurs van de leverancier, gaat men nu steeds meer toe naar het op basis van parameters en zelf aanpasbare workflows, stamtabellen, rapportages en schermen passend maken van een ondersteunende applicatie (veelal middels het ‘knip en plak’ principe). Er komt geen regel harde programmacode meer kijken bij het inrichten van de applicatie op basis van de eisen, wensen en processen van de eindgebruikersorganisatie. Als we die ontwikkeling doortrekken dan zal het waarschijnlijk geen tien jaar meer duren voordat er geen enkele software meer lokaal draait behalve de besturingssystemen en browsers.
Grote consequenties voor beheer
Dit gezegd hebbende moeten we ons realiseren dat dit enorme consequenties heeft voor de beheerorganisatie. Systeem- en netwerkbeheer zal zich moeten focussen op het beschikbaar stellen en onderhouden van de internetverbinding, het interne netwerk, de werkstations en andere devices. Dit zal voornamelijk op afstand plaatsvinden. Applicatiebeheer zal ook extern worden belegd en voor een groot deel verschuiven naar de leveranciers van de cloud-oplossingen. Het beschikbaar maken en houden van de applicatie, het doorvoeren van wijzigingen, het beheren van de onderliggende databases, het realiseren en in stand houden van koppelingen en het oplossen van technische problemen in de software is geen interne aangelegenheid meer en blijft ook goeddeels ‘onder water’. En voor de gebruikersorganisatie geldt nog altijd: de software moet gewoon werken….
Zaken als autorisatiebeheer, de opleiding en begeleiding van eindgebruikers, het schrijven van maatwerk handleidingen, het beheer van stamtabellen, het maken van (management)rapportages en het opstellen en monitoren van sla’s zijn daarbij belangrijke aandachtspunten. Nu vaak nog noodgedwongen belegd bij it-ers, maar gezien de verplaatsing van it-activiteiten naar de externe leveranciers zal hier ook een verschuiving moeten plaatsvinden. Deze activiteiten zou je als organisatie namelijk nooit uit handen willen geven, ze liggen té dicht tegen de dagelijkse processen aan. Men heeft iemand nodig die duidelijk zicht heeft op en kennis heeft van de bedrijfsprocessen, makkelijk kan praten met zowel de eindgebruiker, de manager en de leverancier en in staat is om de vertaalslag te maken van de wensen van de eindgebruiker naar inrichting van de software. Kortom: men heeft een goede functioneel beheerder nodig.
Functioneel beheerder wordt it-regisseur
Op dit moment is de functioneel beheerder in veel organisaties nog een op een specifieke applicatie gerichte, veredelde helpdeskmedewerker. Het profiel van de functioneel beheerder zal door de hierboven beschreven ontwikkeling moeten veranderen naar een proactieve it-regisseur. Niet alleen het management van de eindgebruikersorganisatie moet dit inzien, ook de functioneel beheerders zelf moeten actief aan de slag met het veroveren van de juiste positie in de organisatie (en voorkom daarbij het U-model). Wees zichtbaar in de organisatie, durf ‘nee’ te zeggen waar nodig, luister meer naar de eindgebruiker dan naar de leverancier, stuur op heldere en eenduidige sla’s, toets en test datgene wat de leveranciers opleveren vanuit eindgebruikersperpectief, hou de ontwikkelingen op technologisch gebied en in het bedrijfsproces goed in de gaten en ga focussen op je ultieme doel: een perfect op de bedrijfsprocessen aansluitende informatievoorziening.
@Martijn
De door jouw genoemde oplossingen zijn de bovenkant van de stack, de dichtbij de gebruiker liggende functionaliteiten welke inderdaad makkelijk naar de cloud gaan. Veel moeilijker zijn de ‘achterdeurtjes’ die deze dingen met elkaar verbinden tot één geheel dat niet alleen te beheersen is maar vooral ook nog te beheren.
https://www.computable.nl/artikel/opinie/cloud_computing/4546441/2333364/cloud-beheersbaar-maar-niet-beheerbaar.html
Zeker komen er meer ‘regie tools’ maar deze missen nog de standaardisatie die nodig is en het continueren van puntoplossingen in de cloud lijkt me niet te helpen om vooral de regie te behouden.
Geen verkeerd artikel. Alleen al vaker in detail hier besproken.
Ewout heeft een valide punt wat nog te vaak vergeten wordt.
Ik ben er zelf niet al te zeer voor plotseling weer een beetje met een labeltje te gaan komen.
IT regisseur
Hmmm… Ik ben benieuwd hoe dit word bedoeld, erg diep word hier niet op ingegaan. Je kunt pas een regisseur zijn wanneer je van een hele keten inhoudelijk inzicht hebt. Anders krijg je weer iets van papieren tijgertjes.
Dergelijke rol kun je vaak niet eens op dat niveau beleggen omdat een functionele beherende IT professional met andere zaken bezig is en geen enkel idee of clou heeft, in 98% van de gevallen, wie waar de scepter zwaait en wie ergens aanspreekpunt van en voor is. Bovendien heb je dan vaak ook nog eens te maken met tokootjes, jawel dames en heren, ze bestaan nog steeds.
Maatwerk en documentatie
Veel functionele beheerders hebben al niet zoveel op met goed Nederlands of Engels, laat staan dat je ze ook tot taak zou moeten geven zich te buiten te gaan aan het schrijven van zaken.
Hebben ontwikkelingen consequenties voor….?
Ik zou zeggen natuurlijk. Dat is nu eenmaal inherrent aan de ontwikkelingen binnen de IT. Maar het is dan ook aan de professional zelf met die ontwikkelingen mee te gaan.
Dus… ben ik het ook weer met Ewout en Ruud eens.
Alweer een herhaling, waarom?
Cloud buzz buzz buzz
Sluit me bij de voorgaanden aan.
Ik ruik weer de lucht van azijn hier.
Mijn inziens is dit een heel valide punt wat ik de praktijk vaak vergeten wordt.
Er staat gewoon: Cloud diensten zijn gemakkelijk, maar let op! iemand moet ze (functioneel) beheren. Voor bedrijven die de cloud aan het adopteren zijn is dit een heel belangrijk punt. Zorg dat de de controle behoudt.
Niets mis met dat advies. Ik onderstreep het bij deze.
En Ewout, juist omdat er veel achterdeurtjes bestaan en standaarden nogal eens ontbreken is beheer dus belangrijk ALS je online diensten gaat adopteren. In feite onderstreep jij het artikel ook.
Henri,
Ik onderstreep artikel niet, ik zet een dikke streep door de gedachte dat (alleen) tools een oplossing zijn.
“toets en test datgene wat de leveranciers opleveren vanuit eindgebruikersperpectief”
Lees geregeld over cloud diensten die er uit liggen, die uiterst traag zijn of andere verstoringen vertonen en waarbij je 10 of 1000 incidenten in kunt schieten maar waar het herstel van de dienstverlening niks mee opschiet. Cloud computing zorgt er namelijk voor dat bedrijven zich nog weleens in hun voet schieten waarbij de provider alleen maar een nieuwe clip patronen levert.
Van authenticatie tot opslag is het tot op heden nog vooral houtje-touwtje in de cloud, zeker aangaande de hier genoemde oplossingen. Dat je azijn ruikt komt waarschijnlijk door de fles beaujolais primeur die je open getrokken hebt. Je wordt er dronken van maar hebt morgen gegarandeerd hoofdpijn.
Wow Ewout, heeft je baas te kennen gegeven dat je niets goeds meer mag zeggen over cloud, want het snoept teveel van de business af?
“Stap maar niet in private cloud hosting want die doen heel veel aan cloudwashing en ik heb gehoord dat veel private cloud providers helemaal niet doen wat ze beloven”. – Deze uitspraak slaat natuurlijk nergens op, maar dit is in feite wat jij zegt over publieke cloud diensten.
Je reactie raakt echt kant nog wal.
Je redeneert nu zo: Grieken zijn niet te vertrouwen, want ik ken er een paar die hun lening niet hebben afbetaald.
Rijdt maar geen auto meer, want er zijn heel wat mensen overleden aan een auto ongeluk.
Dit is gewoon stemmingmakerij. Sorry hoor, maar hier kan ik echt niet bij.
Natuurlijk zijn tools geen totaaloplossing. Maar dat staat hier ook helemaal niet.
Leuk, stemmingmakerij, ik doe mee: als het aan Henri ligt, duwen we het hele Elektronisch Patienten Dossier naar Dropbox.
@Henri
Je moet wat minder wijn drinken want ik zeg dat ik niet geloof in idee dat tools alles oplossen, zeker niet als het allemaal puntoplossingen zijn. Regie ga je dus niet krijgen als je een zak knikkers uitstrooit, je kunt ze namelijk beter aan elkaar rijgen.
Ik ben niet tegen de cloud – publiek of prive – maar wel tegen ‘lichtvaardigheid’ aangaande de beslissing hierover. En ik denk dat hier gezien de berichtgeving best wel reden toe is. Dat een functioneel beheerder opeens IT regiseur genoemd wordt is net als de toiletjuffrouw manager sanitaire voorzieningen noemen, zuur druivensap met wat marketing als wijn verkopen. Functioneel beheerders moeten gaan doen waar ze heel goed in zijn, de brugfunctie invullen tussen gebruiker en IT en niet een halve Enterprise architect ofzo gaan worden.
Jouw verwijten lijken me gezien de consistentie die ik al een jaar of drie in opinies heb aangaande onderwerp trouwens nogal tendentieus, lees ze allemaal nog eens na om je eigen reacties eens te toetsen. Bijvoorbeeld die over de schaduwkanten van de cloud waar je cloudcontrols.org in de discussie bracht.
Regie versus control… het woord is weer aan jouw.
@Mauwerd
Henri heeft zijn dag niet:
“Stap maar niet in PRIVATE cloud hosting want die doen heel veel aan cloudwashing en ik heb gehoord dat veel private cloud providers helemaal niet doen wat ze beloven. – Deze uitspraak slaat natuurlijk nergens op, maar dit is in feite wat jij zegt over PUBLIEKE cloud diensten.”
De insinuatie dat cloud teveel van business afsnoept doet denken dat hij teveel van de verkeerde pilletjes snoept, we doen prima zaken met de cloud door de beveiliging ervoor te leveren.
“Unisys Stealth solution for networks achieved EAL-4+ certification from the National Security Agency (NSA) as a secure solution for protecting data-in-motion across any network – public or private. This qualifies Unisys Stealth to protect U.S. Defense Department data classified up to the ‘SECRET’ level.”
En verder leveren we mission-critical cloud oplossingen waar 30% van het wereld volume aan goederen doorheen gaat, 5500 boekingen per seconden en 150 miljoen voice mails. Eigenlijk zijn we het best bewaarde geheim van de IT en hebben dus een subliem track record als het om beveiliging gaat.
Henri is een cowboy die servers als vee ziet en ze afknalt als ze niet doorlopen, terwijl ik in de business van APC-systemen zit welke vaak nog op Windows NT/XP lopen en niet zo makkelijk te vervangen zijn omdat er nog kapitale systemen aan hangen. It’s a different world