Colt heeft een disaster recovery-oplossing ontworpen en geïmplementeerd voor Sdu Uitgevers, een van de grootste uitgevers van vakinformatie in Nederland. De krachtige oplossing voor het bieden van bedrijfscontinuïteit is gebaseerd op de Optimum it-diensten van Colt, en ondersteunt de online publicatiestrategie van Sdu.
Sdu Uitgevers is gespecialiseerd in content voor professionals in de juridische en fiscale dienstverlening, de lokale en centrale overheid, en biedt informatie over richtlijnen binnen de industriële sector. Sdu richt zich naast op traditioneel drukwerk nu ook steeds meer op online contentdistributie. De reputatie van een bedrijf is hierbij afhankelijk van hoe snel klanten op verzoek toegang kunnen krijgen tot betrouwbare content en van de gebruikservaring.
‘Met meer dan 250.000 online bezoekers per maand moeten we er zeker van kunnen zijn dat onze producten op een eenduidige, gebruiksvriendelijke en betrouwbare manier toegankelijk zijn voor onze klanten’, aldus Geoff Hack, manager IT Operations bij Sdu Uitgevers. ‘Het is niet alleen essentieel dat klanten altijd toegang hebben tot hoogwaardige content, ook moeten onze online contentbeheer-en ordersystemen te allen tijde operationeel zijn.’
Op momenten van topdrukte maken tot wel zesduizend klanten tegelijk gebruik van de online producten van Sdu. Als een dienst slecht beschikbaar is, kan een bestaande relatie met een klant verslechteren of het vooruitzicht op een lucratief project teniet doen. In deze competitieve markt is klantbehoud afhankelijk van de toegankelijkheid en stabiliteit van de online infrastructuur van Sdu.
Nadat Sdu de betrouwbaarheid van de it-omgeving opnieuw had bekeken, heeft Colt in nauwe samenwerking met de uitgever een Dual Site-noodherstelplan geïmplementeerd. Colt is verantwoordelijk voor het dagelijkse beheer van de infrastructuur en de integriteit van het back-upsysteem. De klanten van Sdu zijn op deze manier voorzien van ononderbroken toegang tot de online diensten van de uitgever.
Sander Kerkhoffs, regional general manager Benelux en Scandinavië bij Colt licht toe: ‘Interne it-afdelingen erkennen in toenemende mate dat een ervaren en betrouwbare partner noodzakelijk is voor de bedrijfscontinuïteit, zodat zij zich kunnen richten op productontwikkeling en klantenbinding. Dankzij de beheerde diensten van Colt kan Sdu zorgen voor een betere zichtbaarheid op het web en profiteert het bedrijf van de gemoedsrust en flexibiliteit van een ervaren serviceprovider.’
Met name de ervaring en flexibiliteit van Colt zijn van grote waarde voor Sdu. Hack bevestigt: ‘We zijn in overleg geweest met een aantal grote hostingpartijen, maar zij beschikten niet over de gewenste flexibiliteit. Sdu en Colt passen qua formaat goed bij elkaar: bij een urgente verandering hoeven we niet weken te wachten. Colt biedt naast een snelle service ook toegevoegde waarde dankzij de proactieve ondersteuning. Colt begrijpt heel goed hoe ons bedrijf werkt en dat voorkomt problemen met de continuïteit van onze dienstverlening.”
De samenwerking zal nog intensiever worden naarmate Sdu meer nieuwe producten ontwikkelt. De uitgever wordt al gezien als toonaangevend in het gebruik van it-infrastructuren. In opdracht van de cio van het moederbedrijf ELS Group, is Sdu al aan het kijken naar de vereisten voor gedeelde data. Een door Colt bedachte dienst, die service provisioning vanuit de cloud mogelijk maakt, kan mogelijk onderdeel uitmaken van de uiteindelijke oplossing.
Colt Optimum is de naam van het direct-to-enterpriseportfolio op het gebied van it-, netwerk- en communicatieservices. Deze diensten onderscheiden zich door hun unieke combinatie van netwerkbereik, geïntegreerde technologie, servicemanagement en zakelijke flexibiliteit. Deze vormen een aanvulling op Colt Ceano, dat speciaal voor het indirecte kanaal van Colt is ontworpen.