Dell brengt zijn wereldwijde personeelsbestand met een ‘klein percentage’ terug, maar wil niet zeggen om hoeveel banen het gaat. Gezien de 113.000 medewerkers die het bedrijf wereldwijd heeft, kan een klein percentage al gauw grote aantallen betekenen. Geruchten gaan dat het om ruim vijftienduizend arbeidsplaatsen gaat. Bronnen dichtbij het pc-bedrijf spreken van een ‘bloedbad’.
In het najaar van vorig jaar haalde Michael Dell zijn bedrijf van de beurs om als private onderneming verder te gaan. Dat was noodzakelijk om de organisatie te kunnen herstructureren om zo de tegenslagen op de pc-markt het hoofd te kunnen bieden. Ook wil Dell grootzakelijke bedrijven beter kunnen bedienen in hun toenemende vraag naar mobiele en cloud gebaseerde it-vereisten. Doel van de ontslagronde is het versimpelen van de klantenondersteuningsstructuur binnen het bedrijf. Daarnaast komen de afdelingen Consumer en Commercial onder één paraplu te hangen en wordt de ‘up sell’ in lijn gebracht met Pro Support en verbeterd.
‘Geen commentaar’
Bronnen dichtbij het hoofdkantoor van Dell lieten aan The Register weten dat het management van Dell iedere vergaderruimte heeft gereserveerd en dat iedere hr- en beveiligingsmedewerker aan het werk is. De ontslagen vallen in alle divisies, ook al zijn er op bepaalde afdelingen de afgelopen tijd al flinke klappen gevallen. Dell reageerde op het bericht door te laten weten dat ‘een klein percentage’ medewerkers een vertrekregeling heeft geaccepteerd, maar dat het bedrijf ook gewoon vacatures blijft uitzetten. Verder worden er geen mededelingen gedaan, aldus Dell.
Ik weet niet wat de overtreffende trap is van stigmatiseren maar laten we het overdrijven noemen.
Welnu… Kim.. overdrijf je niet een beetje ?
Wat overigens niets zegt over de strekking van je verhaal… ja het is inderdaad triest.
Laten we wel zijn, we zijn al een tijdje bezig met een grote omwenteling die ook de PC markt raakt. Hier als IT professional geen oog voor hebben is niet zo heel erg handig. Het is iets wat al een paar jaar gaande is uiteindelijk.
Hoe het ook zij, wake up call voor menig IT professional bij Dell.
15.000 man…. dat is dan wel de grootste reorganisatie van Dell aller tijden. Ik ben benieuwd hoe betrouwbaar de bronnen van Kim zijn. Want je praat hier over ruim 13%. En dat is behoorlijk fors te noemen. Maar waar rook is, is vuur.
@ Numoquest,
Dell ondergaat de laatste jaren natuurlijk wel een aardige transitie qua portfolio. En niet iedereen pakt dit even snel en goed op. Dus op zich is een reorganisatie dan wel weer logisch (hoe pijnlijk voor de betrokken mensen dan ook). Omdat hier toch weer andere expertise voor nodig is dan er nu mogelijk aanwezig is.
Dell wil graag transformeren van een machine- naar een IT services company.
Zolang Dell de IT services company laat leiden door machinemensen, dan gaat het nooit lukken…
Deze managers zijn opgevoed in het denken in weekly commits en zijn super users van Salesforce.com.
@ Marcel,
Zoals ik al zei is hier andere kennis voor nodig. En niet iedereen kan deze transitie aan. Dus op zich is de reorganisatie op dat punt weer logisch te noemen. Hoe pijnlijk ook voor de betrokkenen.