Ik vraag mensen regelmatig wat het eerste in ze opkomt als ze aan de zorg denken. Het meest genoemd worden: verpleging, ambulance, ziekenhuis, gehandicaptenzorg en huisarts. De eerste associatie ligt vaak bij iets wat iemand onlangs nog heeft meegemaakt. Het opvallende is echter dat het, op de laatste na, allemaal om zaken gaat en niet om personen. Terwijl, als je doorvraagt, de ervaring juist wel om personen draait.
Terwijl ik dit schrijf zit ik in de trein tussen Rotterdam Alexander en Rotterdam Centraal. Ik lees op een bedrijfspand de tekst: ‘Mensen maken het verschil’. Zo is het maar net! De vraag is alleen: Hoe stellen wij mensen in staat om het verschil te maken? Goed werkgeverschap, medewerker tevredenheid, opleiding, attitude en nog veel meer is te noemen. Echter, omdat dit artikel over ict gaat, focus ik me daarop.
Ik kom als adviseur dagelijks bij ziekenhuizen en woonzorgcentra. De grote vraag die ik krijg is: ‘help ons als instelling onze kwaliteit te verhogen en onze kosten te verlagen’. Als er één sector is waar dit heel goed mogelijk is, dan is het wel de zorg. Veel administratieve handelingen worden nog dubbel gedaan. Als je iets dubbel doet gaan de kosten omhoog en de kwaliteit juist naar beneden. Niet meer doen dus!!
Waar zitten de mogelijkheden? Paar concrete voorbeelden:
Een medewerker wordt ziek. Nu meldt de medewerker dit meestal bij zijn leidinggevende of de planner. Er zijn altijd meerdere belanghebbenden die allemaal de verzuimmelding vastleggen. Dit kan ook anders: medewerker meldt zich ziek via zijn app, of belt zijn leidinggevende. Hoe dan ook: de melding wordt één keer gedaan en wordt automatisch in de dienstroosterplanning als afwezigheid doorgezet.
Een medewerker declareert onkosten. Hoe gaat dit nu? De medewerker haalt een declaratieformulier, vult zijn gegevens in, vult in om welk bedrag het gaat, niet de bon aan het formulier en brengt het formulier naar zijn leidinggevende. Leidinggevende tekent voor akkoord en brengt het naar de salarisadministratie. Gevolg: onnodige acties, duurt vaak lang, gaat regelmatig mis. Dit kan ook anders: de medewerker scant via zijn app de bon, geeft in om wat voor soort kosten het gaat, vult het bedrag in en klikt op ‘verzenden’. Klaar. Leidinggevende en salarisadministratie worden automatisch geïnformeerd en kunnen accorderen. Dit kost nauwelijks tijd en het raakt nooit kwijt.
Uit onderzoek blijkt dat bij digitaal declareren in plaats van op papier declareren per declaratie tien minuten wordt bespaard. Gemiddeld doet een medewerker één declaratie per maand. Bij overstap naar de Werkkostenregeling (WKR) is er sprake van een veelvoud aan declaraties. De besparing is in de meest voorzichtige berekening dus minimaal twee uur per medewerker per jaar. Tijd die ook direct aan de Zzrg besteed kan worden. Tel uit de winst!
Bijkomend voordeel van digitaal declareren is dat je meteen voldoet aan de fiscale bewaarplicht.
Terwijl je dit leest kun je zelf nog tientallen andere voorbeelden geven hoe ict het werk leuker, makkelijker en goedkoper kan maken! Ict maakt het werk voor de zorgprofessional leuker, en maakt tijd vrij voor het echte werk: de zorg voor de patiënt of cliënt.
De genoemde voorbeelden zijn nou niet echt zorgspecifieke werkprocessen…
August,
Je bent mij net voor. Ik heb 2x het artikel gelezen, en ook na de 2e keer kon ik niets specifieks voor de Zorg-sector in het artikel terug vinden.
Behalve de vermelding van de ZZRG. Maar ja daar had ook organisatie XX kunnen staan.
Tikje onredelijke beredenering. Van A tot Z zijn de medische processen gewoon handenwerk. Zou de ICT weg vallen dan kunnen en zullen handelingen gewoon doorgang vinden.
Dat wat ICT gestuurd en gekoppeld is zal dan eveneens handmatig moeten gebeuren. Voor enkele expertises zal het een stapje terug zijn maar, wanneer het zo is, tja dan is dat zo.
Je ziet in ieder geval dat het leunen op de hele ICT keten soms te ver is doorgeslagen en daar zou zeker nog wel eens een aanzienlijke winst kunnen worden behaald.
Helaas is, wat men nu ziet en ervaart, dat ict ketens veel te star en log zijn geworden waardoor koppelingen, als die al kunnen worden gemaakt, steeds moeilijker worden en steeds vaker en meer problemen genereren. Daar mag zeker wel eens over worden nagedacht me dunkt.
Verder niet zo heel veel nieuws.
Zou Jan gelijk gaan krijgen en worden in dit topic artikelen geplaatst van het type ‘Arts & Auto’?
Inderdaad Ewout, dit is een artikel dat nul komma nul toegevoegde waarde heeft.
Voor besparingen verwijs ik graag naar open source oplossingen maar die moet je, net als commerciele, wel met zorg selekteren, ja daar hebben we het woord “zorg” alweer.
En Numoqeust, koppelingen zijn met open systemen its eenvoudiger te maken.
Jan,
Misschien is dit de gelegenheid om zelf een keer een artikel te schrijven.
De beste stuurlui staan nu eenmaal vaak aan wal.
@Ruud
is in voorbereiding, maar zoals velen hier ontbreekt soms de tijd.
Verklaar waarom je denkt dat ik “aan wal sta” …
@ Jan,
Ik was gewoon benieuwd naar je visie op het gebied van zorg en ict. En een opinie-artikel is natuurlijk de manier om dat te delen.
En we kunnen hier nog wel wat vers bloed qua experts gebruiken.
Wat auteur hier beschrijft mag dan niet uniek zijn voor de zorg, maar is wel degelijk in de zorg actueel. En daarmee snijdt zijn artikel naar mijn mening best wel hout. Bovendien is dit zijn eerste artikel. Kritisch zijn mag natuurlijk, maar meteen afbranden vind ik niet fair.
Ik ben het met auteur eens dat er kansen liggen op het gebied van efficiency en dat (juist) daar voor ict de uitdaging ligt haar toegevoegde waarde te bewijzen. In de zorg liggen die kansen vooral binnen de procedures die de (uitvoerders van) de primaire zorgprocessen ondersteunen.
Dat er, getuige de kop, zonder ict geen zorg zou zijn ben ik, net als de anderen, niet met hem eens. Sterker nog: zonder zorg is er geen ict in de zorg. In welke branche dan ook is er geen ict als er niet eerst iets is om te automatiseren.
Kan zijn dat ik me vergis, maar ik nam aan dat met de kop ‘Zonder ICT is er geen zorg’ werd bedoeld dat ICT hard nodig is om te zorgen dat mensen die in de zorg werken nog wel voldoende zorg kunnen verlenen. Natuurlijk kun je het op andere sectoren projecteren, maar ik denk dat de zorg bij uitstek een sector is waar mensen een steeds hogere (/te hoge) werkdruk kennen. En waar betere benutting van IT dus extra waardevol is.