De inzet van ict op de markt van aardappelen, groente en fruit (agf) is voor verbetering vatbaar. Veel handelaren werken nog met beperkte boekhoudsoftware, op zichzelf staande erp-toepassingen of volledig maatwerk. Integratie en snelheid zijn ver te zoeken; voorraden worden nog geregeld met de hand geteld. Agf-groothandel Nature's Pride ontwikkelde samen met Schouw Informatisering een geïntegreerde enterprise resource planning (erp)-oplossing, gebaseerd op Microsoft Dynamics NAV met de add-on SI Foodware AGF. De softwareleverancier uit Etten-Leur wil nu in Europa de boer op met dit verrijkte standaardpakket.
Naar eigen zeggen is de oplossing bij Nature’s Pride een van de grootste erp-implementaties in de Europese branche voor aardappelen, groente en fruit tot nu toe. Het bedrijf uit Maasdijk is gespecialiseerd in exotisch groente en fruit (passievrucht, mango, vijgen, avocado, limes, lichee, cassave, etc) en draait sinds medio vorig jaar op Microsoft Dynamics NAV met de add-on Foodware AGF van Schouw Informatisering (SI). Het is een zwaar getunede standaard oplossing geworden met extra functionaliteit die er in Nederland nog niet was. Verder is er extra aandacht besteed aan de prestatie van het systeem tijdens piektijden.
Het oude pakket waarmee Nature’s Pride werkte, was Greencommerce van JEM-id, net als Schouw Informatisering een Nederlandse softwareleverancier die actief is op de agf-markt. De software miste een geïntegreerde, onderliggende erp-structuur. De groothandel zocht ter vervanging naar een moderne oplossing die de afstemming tussen afdelingen als inkoop, verkoop, kwaliteit, productie en logistiek zou verbeteren en de groei van het bedrijf kan ondersteunen. Minder fouten en sneller handelen tegen lagere kosten, daar kwam het in feite op neer.
Functionaliteit verrijken
Nature’s Pride koos na een selectieprocedure voor Schouw Informatisering. ‘De migratie naar onze NAV-oplossing was geen simpele klus, stelt William van Zweeden, de manager van het internationale partnernetwerk Novamindz van Schouw Informatisering. ‘De oplossing van Greencommerce bevatte bijvoorbeeld ook nog een financiële applicatie. Het was geen kwestie van het overpompen van data, maar een complexe migratie omdat we de ondersteuning van de bedrijfsprocessen voortaan op een andere manier gingen inrichten.’
De vervanging van de software vond plaats in nauwe samenspraak met de klant, Nature’s Pride. In de software van Schouw Informatisering – standaard functionaliteit van Dynamics NAV gecombineerd met de niche-aanvulling SI Foodware AGF – bleken niet alle functies te zitten waar Nature’s Pride om vroeg. Normaal wordt zo’n standaardoplossing voortdurend verrijkt door middel van incrementele verbeteringen. In dit geval heeft Schouw Informatisering samen met de agf-groothandel grote brokken aanvullende funtionaliteit opgezet, ontwikkeld en toegevoegd.
Sturing
Een van de nieuwe functies is bijvoorbeeld ‘sturing tot op de minuut’. Voor een agf-handelaar is voorraadbeschikbaarheid essentieel, met name in de exotenhandel. ‘De meeste erp-systemen hebben al moeite met een sturing op uur-basis, maar in de oplossing voor Nature’s Pride is sturing tot op de minuut mogelijk gemaakt’, zegt Van Zweeden. Ook is er een nieuwe reserveringsopzet ingevoerd, waarbij niet de verkoper maar het systeem op basis van klantinformatie ladingen alloceert aan klanten, en gebeurt het tellen van de voorraad voortaan automatisch real time in plaats van handmatig en achteraf. ‘Dit reduceert de kosten en er staat altijd een actuele voorraadstand in het erp-systeem’, aldus de partnermanager.
Performance
Bij Nature’s Pride werken er zo’n tweehonderd man tegelijk met de erp-applicatie. Deze moeten allen de voorraad kunnen zien, ondermeer om producten te verkopen, te verpakken en te verladen. Om te voorkomen dat de snelheid van het systeem te lijden heeft onder het massale gelijktijdige gebruik kreeg Schouw Informatisering de opdracht om de standaard performance van het systeem op te voeren. Bijvoorbeeld door de juiste informatie op de juiste plek zichtbaar te maken zodat de verkoper een goede en snelle keus kan maken. Daarnaast worden er door NAV en SI Foodware een aantal validaties uitgevoerd bij het aanmaken en verwerken van verkooporders. Het wijzigen van de volgorde van deze validaties, of het eventueel uitschakelen ervan, leidden in sommige gevallen tot betere prestaties. In een simulatie werd de getunede applicatie vervolgens diverse malen getest door een grote groep medewerkers van Nature’s Pride.
Meer dan het basale
Schouw Informatisering wil een groot deel van de extra functionaliteit die het met Nature’s Pride heeft gebouwd, opnemen in zijn Foodware-oplossing voor de Europese agf-markt. ‘Nature’s Pride heeft er geen bezwaar tegen dat de speciaal voor hun ontwikkelde tools als standaard functionaliteit worden opgenomen’, zegt Van Zweeden. ‘De agf-sector is een branche waar men elkaar beconcurreert én belevert: bedrijven zijn vaak elkaars concurrent, leverancier én klant. Nature’s Pride heeft er ook baat bij als het SI-pakket goed wordt doorontwikkeld en andere partijen daarvan profiteren. Betere ict zorgt voor een efficiëntere samenwerking.’
De roep om modernere ict-oplossingen hangt samen met een markt die verandert, vertelt Van Zweeden. ‘Agf-bedrijven zijn gewend te werken in grote volumes met kleine marges, en willen snel kunnen reageren op marktontwikkelingen. Maar waar het een paar jaar terug ging om het schuiven met dozen, pallets en containers vragen afnemers tegenwoordig ook om aanvullende diensten, zoals rijpen en ompakken. Denk bijvoorbeeld aan het laten rijpen van mango’s en avocado’s om die vervolgens per twee, eetrijp en verpakt, aan te bieden. Dat is ook makkelijk mee te nemen. De volgende stap is het fruit of groente gesneden aan te bieden in zakjes. Vroeger ging het om het basale product, nu ontstaan er allerlei extra’s omheen. Dat vraagt ook om een andere ict-ondersteuning.’
ICT-arm
In 2012 gaven consumenten in Nederland ruim 3,7 miljard euro uit aan verse aardappelen, verse groenten en vers fruit, volgens cijfers van Hoofdbedrijfsschap Detailhandel. Dat komt neer op gemiddeld 492 euro per huishouden. Vers fruit neemt daarvan het grootste deel voor zijn rekening. Naast verse agf is in 2012 door consumenten 1,4 miljard uitgegeven aan groenten- en fruitconserven (diepvriesgroenten en ingeblikte groenten en fruit).
Flinke bestedingen en hoge volumes, maar de agf-sector is echter nog geen enorm verrijkte ict-markt als het gaat om het ondersteunen van transacties, het bijhouden van voorraden en het verwerken en analyseren van data. Bedrijven werken nog vaak met beperkte boekhoudoplossingen en allerlei losse software, bijvoorbeeld een Exact-pakket met daarbovenop een zelf gebouwde partijadministratie die al ruim tien jaar oud is. Of ze hebben een erp-systeem laten installeren dat veel te generiek is en geen agf-functies bevat. Volgens Schouw Informatisering liggen er dus volop kansen om zijn standaard platform, gebaseerd op Microsoft Dynamics NAV en de add-on SI Foodware AGF, aan de man te brengen. In Nederland heeft het bedrijf zo’n veertig klanten in deze sector, daarbuiten al zo’n dertig. Daar liggen ook de grootste groeimogelijkheden, aldus het softwarebedrijf.
Het erp-systeem van Nature’s Pride in cijfers
– 120 pc-gebruikers op kantoor
– 100 scanner gebruikers in het magazijn
– 400 verkooporders per dag
– 8000 verkooporderregels per dag
– 400 productieopdrachten per dag
AGF-markt en Schouw Informatisering
Op de Nederlandse agf-markt heeft Schouw Informatisering op het gebied van standaardoplossingen te maken met lokale concurrenten als het eerder gemelde JEM-id uit Honselersdijk, RPO Automatisering uit Barendrecht en Profix IT Solutions uit Breda. Daarnaast zijn bij de grotere agf-bedrijven erp-oplossingen te vinden van ondermeer Infor (onder andere Evolution), SAP, Oracle (JD Edwards) en QAD (MGF Pro).
Op de Europese markt komt het bedrijf ook nog gespecialiseerde partijen tegen als het Britse Anglia Business Solutions met zijn Amerikaanse dochter Linkfresh, het Amerikaanse Justfooderp en het Duitse Agiles. Net als als Schouw Informatisering leveren zij Dynamics NAV-oplossingen. Het Belgische Edan Business Solutions levert ook Dynamics AX-toepassingen.
Overigens bracht Schouw Informatisering begin 2014 een standaard bedrijfssoftwarepakket op de markt voor kleine voedingsmiddelenbedrijven onder de naam Foodware Lunchbox. Het is een light-versie van Microsoft Dynamics NAV en SI Foodware. Het modulair opgebouwde pakket is gericht op vijf tot vijftien softwaregebruikers en kent een abonnementsvorm.
De afgelopen jaren zegt Schouw Informatisering steeds meer aanvragen te krijgen van kleinere voedingsmiddelenbedrijven die over willen stappen van hun beperkte boekhoudsoftware naar een breder bedrijfssoftwarepakket met functionaliteiten voor kwaliteit, logistiek, productspecificaties, productieplanning, edi en SSCC-labeling. Om het betaalbaar te houden, biedt Schouw Informatisering een kant-en-klaar pakket aan met een vooraf ingerichte databases. Deze templates zijn gebaseerd op voedingsmiddelenbedrijven in het mkb, waar de software al gebruikt wordt.