Werknemers waren in 2013 minder enthousiast over het nieuwe werken (hnw) dan het jaar ervoor. De weerstand tegen plaats- en tijd-onafhankelijk werken is zelfs iets toegenomen. Dat is een opvallende uitkomst van een jaarlijkse enquête over het nieuwe werken die voor de derde keer op rij is gehouden door de Rotterdam School of Management en de Erasmus Universiteit.
Bij de ondervraagden roept het hnw-concept minder positieve associaties op (39 procent in 2013 tegen 50 procent in 2012). Ook nemen de negatieve associaties toe (19 procent in 2013 tegenover 12 procent in 2012). De voornaamste obstakels voor een succesvolle implementatie van hnw die worden genoemd zijn: ‘ angst onder werknemers om de eigen (vaste) werkplek te verliezen’, ‘weerstand van managers tegen het concept’, ‘de angst om contact met collega’s te verliezen’ en ‘een mismatch van hnw en de bestaande organisatiecultuur’.
De onderzoekers bespeuren ook dat de redenen om het nieuwe werken in te voeren veranderen. ‘Werd in 2012 vooral nog een groeiende werknemerstevredenheid en een verbeterde werk en privé-balans voor werknemers verwacht, in 2013 is kostenreductie de belangrijkste ambitie’, schrijven ze.
‘Betekenis hnw wordt duidelijk’
In de afgelopen jaren zijn steeds meer organisaties met het nieuwe werken aan de slag gegaan. 43 procent van de respondenten in 2011, 53 procent in 2012 en 64 procent in 2013. De onderzoekers: ‘Gemiddeld genomen scoren deze organisaties steeds beter op hnw-gerelateerde factoren, zoals: ‘het vinden van een goede balans tussen wederzijds vertrouwen en controle van tijd- en plaatsonafhankelijke medewerkers’, ‘het online beschikbaar stellen van benodigde werkgerelateerde informatie’ en ‘het stimuleren van openheid in het dagelijks werk’. Voor de ondervraagden is de betekenis van het concept hnw duidelijker geworden.’
De gegevens komen uit de Nationale Het Nieuwe Werken Barometer 2013. Dat is een jaarlijks onderzoek dat een beeld geeft van hoe het nieuwe werken in Nederland wordt opgenomen. In 2013 hebben zo’n zeventig organisaties deelgenomen aan het onderzoek. De barometer is in 2010 ontwikkeld door Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) in samenwerking met Novay en het Center for People and Buildings.
Ik heb al vaker geroepen dat HNW helemaal niet nieuw is, zeker niet als concept. Het concept werd namelijk in de eerste helft van de jaren negentig van het vorige millennium uitgerold bij verschillende internationaal opererende organisaties.
De reden dat te doen was eenvoudig. Meer productiviteit onderweg. Want het was vaak wachten of veel loze ‘hotel uren’ die wel moesten worden betaald maar relatief weinig echte productiviteit tegenover stond. Door ervoor te zorgen dat men middels elke telefoonlijn eenvoudige administratieve taken zoals email en rapportages kon doen, waren de te maken kosten peanuts.
Typische hype
Hoe een dergelijke hype kan uitgroeien tot een bepaalde vorm van antipathie moge duidelijk zijn. De redenen om over te gaan tot een dergelijk concept van ‘Slimmer en Beter Gebruik maken van IT’, komt domweg omdat men denkt dat je met dat HNW een volledige werkplek weg kunt saneren.
Het zou zo maar kunnen
Dat is wat ik een vrij incompetent iemand ooit eens hoorde zeggen op een heldere vraag. Hier dan het fenomeen dat men erg veel hyped maar wanneer het op helderheid en rechtstreeks antwoorden aankomt…..
Beter en Slimmer gebruik maken van de mogelijkheden die IT bied
Als je er even rustig naar wil kijken, zonder mee te rennen met ‘hijgerige hypers’…. zou je wel eens kunnen zien dat gecombineerde mogelijkheden van en met IT nog beter tot nut kunnen worden gemaakt wat productiviteit betreft.
Heel veel mensen blijken niet te weten dat het inzetten van IT als vehikel, nog steeds tot doel heeft grotere productiviteit te kunnen bewerkstelligen. Het is zelden een volledige vervanging van.
Overigens, nu zal men ongeveer wel door hebben dat flink wat mensen de nodige discipline die je bij een dergelijk concept nodig hebt, gewoonweg niet te bezitten evenals een stukje zin voor verantwoordelijkheid.
Misschien een eyeopener voor de IT manager? Kijk waar je IT gewoon en soms heel eenvoudig constructief kunt inzetten om rendement te verhogen.
Pim, kun je dat eens wat meer toelichten want ik begrijp dit niet.
Immers (om eens een buzzterm te gebruiken) het is een win-win situatie.
De werknemer krijgt grotere vrijheden waarbij ook thuis werken (aka geen files) behoort.
De werkgever kan over personeel beschikken dat niet in de achtertuin van het bedrijf bivakeerd.
En als je dat niet wilt, dat tuf je alsnog naar kantoor….
Daar hoeft toch geen weerstand tegen te bestaan ?
Het overal en met elk device kunnen werken vind ik persoonlijk erg prettig, al kan ik me voorstellen dat als je op kantoor werkt je wel graag zeker wilt zijn van een werkplek op de verwachte plaats en niet hoeft te zwerven door het gebouw. Want iedereen houdt ook wel van een bepaalde mate van zekerheid.
Ik vind het zelf bevrijdend om niet gebonden te zijn aan een vast apparaat, of dat ik altijd een laptop hoef mee te zeulen.
Ook hier geldt gebruik versus bezit.
“Voor de ondervraagden is de betekenis van het concept HNW duidelijker geworden”. Nou nog allemaal hetzelfde onder HNW gaan verstaan en de discussies en meningpeilingen worden nog eens zinvol. Maar dan zal het Het Nog Nieuwer Werken al wel zijn begonnen.
Is dit typisch nederlands? Ik ken deze discussie en trend niet uit duitsland/oostenrijk/zwitserland en zelfs uit tsjechie/slowakije hoor je nooit zoiets.
Wat opvalt is dat de mensen die ik spreek en die geen vaste plaats hebben, te maken hebben met onwerkbare situaties.
Nieuw is niet altijd beter!
HNW is inderdaad een marketingterm geworden voor “bezuinigen op kantoorruimte” (zie bijvoorbeeld het nieuwe pand van Capgemini). BYOD zou ook zo’n term kunnen worden: “bezuinigen op apparatuur”…
Iedereen die tegen het nieuwe werken is is bang voor zijn baantje! Als je als manager er bang voor bent dan ben je geen goede manager want goede manager kunnen goed hun medewerkers managen! Als je ITer bent dan werk je mee om te automatiseren en dat betekent efficienter en dat doe je nog efficienterder als je je tijd productiever gebruikt!
Sinds de introductie van “het nieuwe werken” bij een organisatie betekende dat alle inhuurkrachten de oude manier van werken werd verboden namelijk werken van uit elke andere locatie krijg ik uitslag van die term.
@twetter
efficienter, zoals op lokatie 1 aanmelden, iets naar de printer sturen die echter aan je account hangt en het papiertje uit de printer op lokatie b laat komen, alleen 25 km ver weg?
Een praktijkvoorbeeld van een kollega die in nederland met HNW gekonfronteerd is.
@Jan : Je haalt een aantal dingen door elkaar. HNW staat los van een gebrekkige uitvoering daarvan. Daarnaast lopen ze in Oostenrijk nog behoorlijk achter op dit soort zaken en lopen de VS voor en volgen wij als NL.
Terug naar de basis: Als het nieuwe werken niet duidelijk is kan de vraagstelling en de antwoorden ook niet duidelijk zijn.
HNW – Het nieuwe werken – komt uit een Memo van Bill Gates uit 2005 : http://goo.gl/ru240L
New World Of Work.
Die memo geeft aan wat er veranderd in de wereld aangaande het werk wat we doen.
Wat de uitdagingen zijn en welke oplossingen er zijn en komen.
De wereld is veranderd door het altijd verbonden kunnen zijn waardoor o.a. mogelijk is om overal te werken met diverse devices en systemen die ons met elkaar 24 uur per dag verbinden.
het nieuwe werken en dus de nieuwe mogelijkheden zal dus leiden tot veranderingen.
Een grote impact van always on is dat werkzaamheden niet meer alleen tussen 9 en 5 worden uitgevoerd en dat men niet altijd achter een (voorspelbaar) bureau zit. Dit leidt dus ook tot een andere manier van samenwerken en managen, veelal “output” (resultaat) gestuurd versus het traditionele input (van 9 tot vijf) gestuurd.
Doordat grotere organisaties dit ook gebruiken om ruimte flexibeler te maken kan hiermee kosten bespaard worden en mogelijk ook het beheer van werkplekken efficiënter gemaakt worden (pc’s worden niet ingericht voor een gebruiker, maar de “werkplek” verhuisd mee naar waar je inlogd, bijvoorbeeld door middel van VDI).
HNW is dus niet per se een directe keuze, maar ook een natuurlijk iets wat wel gepaard gaat met vallen en opstaan en mogelijk ongewenste bij-effecten of adaptie vermogen van managers.