Hoe vaak lees je niet dat er weer ergens een ict-project is gestrand. Mislukkingen, vaak gemoeid met tientallen miljoenen euro’s. En van de statistiek wordt je ook niet vrolijk: 29 procent van alle projecten falen, 57 procent levert niet op wat men er van had verwacht en slechts 14 procent is succesvol. Des te uitzonderlijker is dan ook onderstaande prestatie.
Het project omvat het bouwen, opleveren en in productie zetten van een nieuw kernsysteem gerealiseerd binnen planning en binnen budget. Op voorhand was er geen contract, geen projectplan, geen specificaties, geen software architectuur document, geen ingerichte otap-omgeving. Alleen de opleverdatum stond vast, in beton gegoten.
De opgeleverde software telt drieduizend functiepunten; de projectomvang bedraagt vierduizend functiepunten. Er is door vijftig personen in tien maanden aan gewerkt. De verrichte werkzaamheden: design, bouw, test, continuous deployment, opzetten en inrichten van de hele otap-omgeving en het turn-key migreren van de bestaande informatie uit zeventien databases naar het nieuwe systeem.
Tijdens het hele traject zijn 3050 issues gemeld en opgelost, waarvan 2400 bugs. Technologie platform: Cordys en Groovy/Grails. De aanpak: DevOps. De opgeleverde software is door een onafhankelijke partij met SIG 4 Sterren beoordeeld.
De sleutel tot dit succes? Vraag het aan de project-manager en zijn antwoord is: intense samenwerking met de opdrachtgever, gezamenlijke besturing en verantwoordelijkheden en vooral samenwerking met de business. En verder helpen natuurlijk de multidisciplinaire teams van de opdrachtgever, opdrachtnemer, business en it. En de DevOps aanpak geeft iedereen focus op concrete, werkende resultaten (= software).
En nu? Het systeem is opgeleverd en zit nu in een ‘ontwikkeling en beheer’-fase waarbij elke dag een release in productie wordt gezet. Ik schreef het al eerder: scheiding van development en beheer is niet meer van deze tijd. Bovenstaand project maakt visie tot de realiteit van vandaag.
Om deze vraag te kunnen beantwoorden zal eerst aangegeven moeten worden wat er wordt verstaan met succesvol!
Kees,
Kan je aangeven wat je bron is? Ik ben erg benieuwd hoe je aan deze cijfers komt. En op wat voor soort ICT projecten het gebasseerd is.
ik ben zeker dat er mensen zijn die dit project anders ervaren hebben . . . . . dat is altijd zo.
DevOps is geen methode maar een attitude, samenwerken in plaats van tegenwerken.
“Het systeem is opgeleverd en zit nu in een ‘ontwikkeling en beheer’-fase waarbij elke dag een release in productie wordt gezet”
Ik denk dat er bedoeld wordt dat er elke dag een testbare release opgeleverd wordt aan een test/acceptatie-team. Niet echt bijzonder overigens, als je het Continous Integration proces op orde hebt.
Of gaat er echt elke dag een Release in productie ? Dan mag de helpdesk goed bijhouden welke dag de call binnenkwam, want misschien was die de volgende dag alweer gefixt 😉
@mauwerd … hangt een beetje af van wat je onder “release” verstaat.
Binnen devops komt het inderdaad voor dat iedere bug die opgelost is, meteen getest wordt in (indien goed bevonden) meteen in productie gaat.
Deze aanpak zal echter lang niet in alle omgevingen mogelijk zijn
In de opsomming na ‘de sleutel tot succes’ mis ik er eentje: mensen die hun vak verstaan. Klinkt misschien als een open deur, maar is het helaas niet.
Ik neem het zomaar aan van dhr. Kranenburg. Maar wat de onderliggende reden is waarom projecten niet slagen?
Zich niet houden aan de wetmatigheden die aan de basis liggen waarop IT is gestoeld. Alleen dat is al de grootste bron van falen van projecten.
Alles wat daar bovenop word bedacht maar niet consistent is aan die materie, brengt alleen maar voorspelbare vertragingen als gevolg mee. En het resultaat daar weer van kennen we. Voorspelbare torenhoge rekeningen. De keerzijde van hetgeen je probeert te bewerkstelligen.
@Ad Gerrits Daar zat ik ook aan te denken, er zijn meer factoren. Zoals inderdaad de mensen die het uitvoeren, zijn het er niet teveel of te weinig. Maar ook, is het een overzichtelijk project en helder welk probleem opgelost moet worden.
Nauwe betrokkenheid tussen de uitvoerenden lijkt me altijd goed.
Zeer merkwaardig artikel.
“Het systeem is opgeleverd en zit nu in een ‘ontwikkeling en beheer’-fase waarbij elke dag een release in productie wordt gezet.”
Hoezo is het systeem dan opgeleverd als er nog zoveel werk aan verricht moet worden?
“De sleutel tot dit succes?” Welk succes als er nog zoveel werk moet worden gedaan en er dagelijks een nieuwe versie wordt geproduceerd? Welke kwaliteit?
Het zit waarschijnlijk in een andere quote: “concrete, werkende resultaten (= software).” Software is een middel, geen doel. Concrete resultaten treden pas op na gebruik van de software.
Het is inderdaad belangrijk dat ontwikkeling en beheer op elkaar aansluiten. Maar veel belangrijker is dat de opdrachtgever en project zich richten op de te bereiken doelen waarbij het middel (software) ondergeschikt is. Het is in dit kader belangrijk te leren van ICT-programma’s zoals SPPEER: http://www.viergever.info/nl/MinDefSpeer.aspx