SAP-dienstverlener Mybrand heeft de implementatie van een nieuwe SAP-omgeving bij boekwinkelketen Bruna afgerond. Het erp-pakket is aangepast op de nieuwe organisatiestructuur van Bruna dat steeds meer franchisers telt en de logistiek en distributie heeft uitbesteed. De wijzigingen van de organisatiestructuur en nieuwe processen en werkmethodieken zijn ingevoerd in de nieuwe SAP-omgeving.
Bruna gebruikt sinds 2003 SAP-software voor de bedrijfsadministratie. Het bedrijf is in de loop der tijd veranderd van een organisatie met veel eigen winkels naar een organisatie met vooral franchisevestigingen. Bruna heeft 380 filialen en levert via internet.
In maart 2013 is met de eerste fase gestart van de overstap naar de nieuwe SAP-omgeving. Dat betrof het gezamenlijk schrijven van de blauwdruk om de nieuwe bedrijfsprocessen vast te leggen in het SAP-systeem. Begin juni van dat jaar werd die fase afgerond en startte de werkelijke herimplementatie.
De SAP-dienstverlener meldt dat de implementatie van de nieuwe omgeving op 30 december 2013 is afgerond. Die deadline was voor Bruna belangrijk, omdat het op tijd wilde voldoen aan de nieuwe Europese betaalstandaard Sepa. ‘Bovendien wilde Bruna niet in een gebroken boekjaar met een nieuw SAP-systeem van start gaan’, voegt de dienstverlener toe.
Mybrand
Manager ICT en procesbeheer bij Bruna, Elise Hansen: ‘Het traject is ondanks de hoge tijdsdruk binnen tijd en budget afgerond, want tien maanden is ontzettend kort voor een herimplementatie.’
It-partner Mybrand biedt SAP-diensten op het gebied van advies, implementatie, projecten, support en exploitatie. De dienstverlener is opgericht in 2004 en heeft vestigingen in Geertruidenberg, Oegstgeest en Apeldoorn. Er werken meer dan 190 mensen.
De pijnlijke en jammerlijke vraag die kan en mag worden gesteld aan Bruna,’Gaat men het rendement op deze investering nog wel terughalen?’ Dit gezien de steeds harder afkalvende boekenmarkt.