Er wordt nogal wat gevraagd van de zorg. Graag flink bezuinigen, maar wel betere zorg leveren. Kijk eens naar schaalvergroting, maar vergroot vooral de patiëntgerichtheid. Meer handen aan het bed, maar zorg wel dat die extra administratie in orde komt? Ict kan uitstekend ondersteunen bij het voldoen aan al die eisen en verwachtingen. Maar voordat een aantal ict-leveranciers uitgenodigd wordt voor de aanbesteding, zou je niet eerst even een pas op de plaats maken?
De complexe uitdagingen waar instellingen in de zorg voor staan, vragen om een aanpak die de ict niet isoleert, maar integreert in de organisatorische processen. Visie en voorbereiding zijn cruciaal. Neem de visie en strategie van de instelling als uitgangspunt en inventariseer gebruikerswensen, kijk goed naar patiëntbehoefte en betrek ketenpartners. Niet de toestand van vandaag is het startpunt, maar het toekomstbeeld op middellange termijn. Waar willen we over vijf jaar staan, wat willen we dan kunnen? En maak dan pas de vertaling naar oplossingen. Oplossingen zijn het probleem niet namelijk.
Alles kan, maar wat wil je eigenlijk?
Er is zoveel mogelijk op dit moment. Zorgverleners kunnen volledig mobiel werken, ze kunnen op een veilige manier anytime, anyplace en met any device patiëntgegevens inzien en aanvullen en samenwerken met collega’s. Patiënten kunnen via een portal online hun eigen dossier inzien en afspraken maken. Een zorgportaal kan de verbinding vormen tussen zorgverlener en patiënt, tussen zorgverlener en externe specialist. Mobiele apps en cloudoplossingen kunnen zorgprocessen ondersteunen en verbeteren. Het is allemaal mogelijk en het wordt ook allemaal al toegepast in Nederlandse zorginstellingen. Maar wat er mogelijk is, is iets anders dan: wat willen we bereiken.
Vooral geen technisch feestje
Dit is een pleidooi voor een strategische invulling van de ict in zorginstellingen. Maak het onderdeel van de overkoepelende visie en strategie en laat het vooral geen technisch feestje zijn. Het is de kunst om de bedrijfsstrategie en ict in samenhang te ontwikkelen. Dat vergt iets meer voorbereiding en het kan betekenen dat de conclusie is, dat alles op zijn kop gaat. Maar als dat het uitvloeisel is van een breed gedragen visie, dan is dat altijd beter dan ad-hoc ict-middelen in te zetten vanwege een urgent probleem of nieuwe richtlijn. De uitdagingen in de zorg zijn te groot, te complex en te belangrijk om lapmiddelen in te zetten.
Marcel Lucker, commercieel directeur Winvision
Nog al wat open deuren. Maar een uitspraak als:
“…ze kunnen op een veilige manier anytime, anyplace en met any device patiëntgegevens inzien en aanvullen en samenwerken met collega’s.”
getuigt van een wel heel erg eenzijdige kijk, dat is gewoon niet waar.
De zekere omgang met privacy-gevoelige (patient)gegevens is niet gewaarbord “anytime, anyplace”, dat zijn sprookjes.
Het centrale EPD is niet voor niets afgewezen door het parlament.
Het windows platform is niet het meest veilige, kort geleden is dit nog getest in engeland door de overheid, daar kwam Linux (ubuntu) heel wat beter uit de test.
@Jan
Stellen dat Ubuntu veiliger is lijkt me nogal vooringenomen, het gaat niet om het platform maar het beheer. Maar misschien nog belangrijker zijn de applicaties want volgens mij is dat voor 90% de oorzaak van datalekken.
Dat auteur stelt dat het geen technisch feestje mag worden ben ik het wel mee eens maar het moet natuurlijk ook weer niet een feestje van de gebruiker worden. Laatste is namelijk nog vaker de oorzaak van datalekken. Want er zijn erbij die zeuren over privacy maar na bezoek arts op Google alles zoeken over hun ziekte, de behandelingen en medicijnen.
Maar stay tuned want ik heb deze week ook een opinie over dit onderwerp ingeleverd……
Prachtig artikel. Want aan de basis van IT staat altijd ‘Pas op de Plaats’. Menig manager en ‘…toot’ schijnt zich dat te realiseren. Er zijn twee redenen waarom dit artikel geweldig is, alhoewel ik me kan voorstellen dat Marcel Lucker het ietwat vanuit een ander oogpunt kan hebben geschreven.
1. Waarom automatiseer je?
2. Waarom zou je automatiseren?
Deze twee vragen zijn namelijk alles bepalend in elke stap die je in en met IT wilt zetten of je doelen stelt. We zien te vaak dat men met IT, vaak onder valse of commerciële reden of voorwendsel, het doel volkomen voorbij schiet om dan met de keerzijde van mismanagement van IT te maken te krijgen. Hele grote rekeningen.
Valideren
De tweede vraag is feitelijk de validerende vraag. Jezelf de vraag stellen waarom je ‘iets’ nou zo nodig zou moeten automatiseren. Een keer ben je namelijk uitgeautomatiseerd en heeft het geen toevoegende waarde meer. Hoogstens voor de bankrekeningen van sales.
Wat dat betreft een terecht en helder artikel.
@Ewout
ik stel dat niet maar de engelse overheid, die getest heeft wat voor de overheid een veilig platform zou zijn.
Een programma kan een lek gebruiken als het platform zo een programma toestaat kode uit te voeren die ongewenst is, wat op unix-systemen zoals Linux niet zo eenvoudig is.
Ik werk al meer als 10 jaar hoofdzakelijk met Linux.
Ik moest terug denken aan dit artikel en de discussies daaronder:
“Ict kan de zorg niet efficiënt maken!”
https://www.computable.nl/artikel/opinie/management/4463577/2379250/ict-kan-de-zorg-niet-efficint-maken.html
@Reza
Het probleem met veel ICTers is dat ze geen medische achtergrond hebben, een ziekenhuis is geen industrie en artsen behoren tot een heel speciale beroepsgroep.
“Keten-automatisering” kan daar een volledig verkeerde insteek zijn.
Al jaren probeert men de gezondheidszorg als gezondheidsfabriek te zien, een werkplaats waar storingen in de machinerie “mens” worden verholpen, dat is echter een denkfout, de mens als organisme is ingewikkelder als een machine en heeft tegelijk een veel beter aanpassingsvermogen.
Machines kennen geen placebo-effect.