Softwareleverancier voor de toerismebranche Amadeus lijft branchegenoot Newmarket in. De Spaanse ict-leverancier koopt de Amerikaanse branchegenoot voor vijfhonderd miljoen dollar. Met de overname wil Amadeus zijn positie versterken op het gebied van webgebaseerde ict-diensten in de hotelbranche. Het gaat bijvoorbeeld om de boekingssystemen die via websites draaien en backoffice- en opslagdiensten via cloud-computing.
Newmarket is binnen de hotelbranche vooral actief in de markt voor groep- en evenementen-management. Volgens Amadeus heeft de overgenomen leverancier een aandeel van tussen de 30 en 40 procent in de markt voor full-service hotels.
De 430 werknemers van Newmarket, inclusief het management team, worden als zelfstandige onderneming ondergebracht bij de Amadeus Global Hotel Group. Het hoofdkwartier van Newmarket in de VS blijft gehandhaafd.
Amadeus investeerde tussen 2004 en 2012 ruim 2,4 miljard euro in ontwikkeling van zijn software. Het bedrijf stak zo’n 15 procent van de omzet in de doorontwikkeling van snelle transactieverwerking, verbetering van het beheer en de beschikbaarheid van systemen en informatiewinning uit zeer grote databases. Het bedrijf werkte ook aan het versnellen van reiszoekmachines, verbetering van multi-channel klantenservice-applicaties (agent desktop, web, kiosk, mobiel, tablets) en het gebruik van open systemen.
KLM
In Nederland is KLM een belangrijke klant van Amadeus. De luchtvaartmaatschappij gebruikt systemen van Amadeus voor verkoop- en reserveringen. Daarbij maakt KLM onder meer gebruik van de Amadeus Altéa Suite, dat door moederbedrijf Air France-KLM is aangeschaft.
De Amadeus-groep heeft wereldwijd circa tienduizend mensen in dienst, verspreid over centrale kantoren in Madrid (hoofdkantoor), Nice (ontwikkeling) en Erding (Operations). De Nederlandse vestiging is in Hoofddorp. De leverancier beschikt bovendien over een partnernetwerk met 71 vestigingen verspreid over alle vijf de continenten.