Ict-dienstverlener Macaw voert de komende drie jaar de kantoorautomatisering van brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) uit. Macaw gaat via cloudsourcing een ict-infrastructuur aanbieden waarbij het ook volledig verantwoordelijk wordt voor alle beheerwerkzaamheden op de werkplekken, de servers en de infrastructuur. Over de waarde van het contract is niks bekend gemakt. De overeenkomst kan na de lopende contractperiode telkens met een jaar verlengd worden.
Door de uitbesteding kan KHN sneller werken met de verschillende systemen. Ook krijgt het de mogelijkheid om onafhankelijk van plaats, tijd en apparaat te kunnen werken. KHN had daarnaast de wens om de werkplek te standaardiseren en daarbij zoveel mogelijk gebruik te maken van out-of-the-box functionaliteiten via cloudtechnologie. Hierdoor kan KHN zich volledig focussen op zijn kerntaken en krijgt het een moderne en stabiele ict-infrastructuur met transparante en consequente it-kosten.
System Center, Hyper-V en Office 365
Macaw heeft voor KHN een infrastructuur ontworpen die gebruikt maakt van de ‘Empower people-centric IT’-strategie van Microsoft. De infrastructuur draait volledig in de cloud. Dit is gedeeltelijk in de public cloud van Microsoft en gedeeltelijk in de private cloud van Macaw. Macaw maakt gebruik van een private cloud gebaseerd op System Center en Hyper-V van Microsoft en een public cloud op basis van Office 365 (Sharepoint, Lync en Exchange).
KHN is altijd al gestandaardiseerd geweest op Microsoft-technologie in combinatie met Citrix-oplossingen. Investeringen waren de afgelopen jaren echter uitgesteld, waardoor de geboden functionaliteit niet meer aansloot bij de vraag van de business. KHN had als belangrijkste eisen optimalisatie van snelheid en stabiliteit van de ict-omgeving. Ook verlangde het standaardisatie van de werkplek en het eenvoudig door kunnen voeren van innovaties. Alle honderd medewerkers gaan van de nieuwe infrastructuur gebruikmaken. Voor de zomer van 2014 wordt de implementatie afgerond en start dus het beheer.