Al jaren probeert men om de bedrijfsvoering inzichtelijk en meetbaar te maken. In een tijd waarin het zakelijk landschap in hoog tempo verandert is dit belangrijker dan ooit. Het is de enige manier om de concurrentie een stap voor te blijven. Een aanzienlijk deel van de oplossing lijken we nu binnen handbereik te hebben met business process model and notation (bpmn).
Iedere ondernemer streeft naar verbetering van zijn bedrijf. Om te kunnen verbeteren moet echter eerst helder zijn hoe het bedrijf op dit moment werkt. Om de huidige situatie binnen een onderneming in kaart te brengen worden onder andere bedrijfsprocessen vastgelegd.
Wanneer we de bedrijfsprocessen hebben vastgelegd, kunnen we onderzoeken waar verbeteringen mogelijk zijn. Het verbeteren van een proces kan er bijvoorbeeld toe leiden dat het proces verkort wordt door stappen weg te laten. Een andere mogelijkheid is het herkennen en verwijderen van dubbele stappen in een proces. Uiteindelijk kan het verbeteren van processen veel gevolgen hebben voor het bedrijf. Er kunnen kosten bespaard worden, de kwaliteit kan verbeterd worden, het aantal fouten kan teruggedrongen worden en uiteindelijk zal de klanttevredenheid omhoog gaan.
Verbeteren met bpmn
In de loop van de tijd zijn er verschillende technieken bedacht om processen binnen een bedrijf te beschrijven. Flow Charts, UML Use Cases, Data flow diagrammen en petrinetten zijn slechts een paar willekeurige voorbeelden. Iedere techniek heeft eigen specifieke kenmerken en geen van deze technieken voldoet perfect voor het beschrijven van bedrijfsprocessen.
Business process model and notation (bpmn 2.0) is een modelleringstechniek die specifiek is ontwikkeld met het doel om bedrijfsprocessen te modelleren. Sinds versie 2 kunnen we ook rekenen aan deze processen en bijvoorbeeld de werking van processen simuleren. Beiden zijn zeer krachtige manieren om de effectiviteit van je onderneming te verhogen. Het biedt de mogelijkheid om snel inzicht te krijgen in zwakke plekken, zodat er snel gewerkt kan worden aan verbetering.
Ondanks de krachtige mogelijkheden is bpmn toch heel toegankelijk. Bpmn is een universele taal die zelfs met weinig kennis al goed gesproken kan worden. Wanneer ondernemers zelf bpmn spreken, krijgt men niet alleen beter inzicht in het eigen bedrijf, ook overleg met externe partijen (adviseurs, ontwikkelaars) wordt veel eenvoudiger.
@Henri zoals @Peter ook schrijft is de gelaagdheid van modellen goed te borgen met modelleringssoftware.
@Leen de verschillen in procesbeschrijvingen zijn niet toe te schrijven aan BPMN, maar aan de wijze van gebruik. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van design patterns kunnen veel voorkomende onderdelen hergebruikt worden en wordt de kans op fouten (en verschillen) aanzienlijk minder. Dat geldt trouwens ook bij toepassing van UML.
Veel van de genoemde commentaren gaan over de toepassing van de taal. Iedereen zal de taal een beetje anders spreken, dat geeft niet. Als de grote lijn maar helder is, dan is er al een wereld gewonnen.
Mmm, BPM(N) nuttig voor de klanttevredenheid of BPM(N) ondoorzichtig, niet onderhoudbaar en daardoor gauw inconsistent …
Klinkt als doel-middel discussie?
BPM(N) kan in mijn beleving/ervaring een prima middel zijn als er een duidelijk (en gedragen) doel is. En dan bedoel ik meer doelerig dan “het weergeven van de werkelijkheid om die beter te begrijpen”.
Ik heb een perfecte toepassing meegemaakt bij de beslissing voor en de uitrol van een corporate CRM programma. Als onderhoud van de modellen vervolgens in de lijn belegd wordt, zie ik kosten/baten gauw erg scheef lopen.
@Henri en anderen. Excuus voor de wat vertraagde reactie. Ik dacht een alert te krijgen bij een reactie op mijn schrijven.
Citaat “Nu is het vervolgens de uitdaging om BPMN zo in te zetten dat bedrijfsprocessen eerst op hoog niveau gemodelleerd worden om ze vervolgens te verdiepen richting werkprocessen, processtappen of activiteiten en als laatste handelingen.”
1) Hoe zorg je ervoor dat deze modellen synchroon lopen?
2) Hoe zorg je ervoor of check je dat door wijzigingen de diverse lagen nog steeds waar zijn?
voor 1) en 2) geldt beiden dat je gemodelleerde processen (zie ook @peter) op elk niveau weer aan elkaar koppelt. En, als meest belangrijke: dat je ervoor zorgt dat de laagste proceslaag (operationeel) exact wordt uitgevoerd zoals grafisch in BPMN weergegeven wordt.
Dat is te realiseren door gebruik te maken van een BPMS. Deze software zorgt ervoor dat hetgeen je modelleert ook echt uitgevoerd wordt. Dat je dit grafisch kunt monitoren en zelfs simulatie kan toepassen obv je werkelijke bedrijfsprocessen.
Ik hoop dat dit helder is, zo niet, vraag gerust!