De luchtvaartautomatiseerder Sita heeft zijn contract met tachtig vliegtuigmaatschappijen en afhandelingsorganisaties op Schiphol met vijf jaar verlengd. Deze bedrijven zijn verenigd in de zogeheten Club (Cute Local User Board) van de luchthaven. Sita levert aan Club zijn Airportconnect Open platform voor passagiersafhandeling. Bovendien gaat Schiphol een proef uitvoeren met near field communications (nfc)-technologie. Passagiers kunnen bij een speciaal daarvoor geprepareerde gate met NFC instapkaarten op hun smartphones laten uitlezen, zelfs als hun apparaat uitstaat.
De Club van Schiphol vertegenwoordigt een tachtigtal technologiegebruikers op het vliegveld en heeft de nieuwe overeenkomst met Sita gesloten. Met het Airportconnect Open platform van de ict-leverancier worden zo’n 51 miljoen passagiers, die jaarlijks van het vliegveld gebruik maken, ondersteund. Vliegvelden, vliegmaatschappijen en hun afhandelingsorganisaties hebben via dit virtualisatieplatform direct op gedeelde apparatuur toegang tot hun it-applicaties. Het biedt iedere vliegmaatschappij ook de mogelijkheid om iedere balie, gate of zelfbedieningskiosk te gebruiken voor check-in, het inchecken van bagage en het boarden.
Het Airportconnect Open-platform van Sita omvat op Schiphol ongeveer zevenhonderd posities bij check-in balies, transfer en reclaim. Het beslaat ook negentig self-service kiosken die passagiers kunnen gebruiken om in te checken.
NFC
Schiphol is verder het eerste vliegveld in Europa dat voor de afhandeling van passagiers met hulp van Sita near field communications (nfc)-technologie gaat inzetten. Door gebruik te maken van smartphones met nfc kunnen passagiers gemakkelijk en snel een speciaal daarvoor ingerichte gate passeren met een simpele druk op de knop van hun telefoon. De gate leest automatisch de instapkaarten, zelfs als de telefoon is uitgeschakeld of als de batterij leeg is. Deze nfc-uitrusting kan ook de traditionele tweedimensionale boarding-kaarten lezen die vandaag de dag nog gebruikt worden.
Jan Bruns, voorzitter van de Schiphol Cute Local User Board (Club), stelt: ‘Nu er meer smartphones zijn uitgerust met nfc zullen steeds meer vliegmaatschappijen naar deze technologie gaan vragen. Dat is de reden waarom wij al een gate met nfc in gebruik hebben genomen en gekoppeld hebben aan ons passagiersafhandelingsysteem. We nodigen vliegmaatschappijen uit om het te proberen.’
Sita werkt al ruim vijfentwintig jaar voor de vliegtuigmaatschappijen en afhandelingsorganisaties op Schiphol. Wereldwijd gezien bedient de ict-dienstverlener met zijn platform ruim driehonderd luchtvaartmaatschappijen op meer dan vierhonderd luchthavens om dagelijks miljoenen passagiers te verwerken.