De Verenigde Assurantiebedrijven Nederland (VAN) vernieuwt zijn verzekeringsadministratie met het Certigo-platform van Netaspect uit Dordrecht. In 2015 moet de vervanging van het schadesysteem en de polisadministratie worden afgerond. De VAN wil door te kiezen voor één platform het aantal applicaties drastisch verminderen en daardoor de it-kosten reduceren en een toekomstvaste oplossing in huis halen. Het Certigo-platform vormt de basis om in de komende jaren de online dienstverlening verder op te tuigen.
De Verenigde Assurantiebedrijven Nederland treedt op als verzekeraar onder de labels Bavam en Rialto Verzekeringen en voert daarnaast ook het management over het Waarborgfonds Motorverkeer, het Nederlands Bureau Motorrijtuigverzekeraars (NBM) en gespecialiseerde pools als de Milieupool, de Atoompool en de Nederlandse Herverzekeringsmaatschappij voor Terrorismeschaden. In 2014 wordt de schadeadministratie van het Waarborgfonds en de NBM vernieuwd en in 2015 de overige administraties.
Het doel van het moderniseringsproject Deca is om een uniforme, digitale administratie te voeren zodat de VAN in staat is om effectiever te werken dan nu. De verzekeraar voorziet dat doorwerken met de huidige systemen op termijn tot een instabiele it-omgeving leidt. Ook biedt het huidige landschap te veel beperkingen om de digitale online dienstverlening verder uit te breiden.
Van 124 naar 74 systemen
De VAN heeft gedurende 2013 een grootschalige inventarisatie en beoordeling van in de markt beschikbare verzekeringsadministratie-software uitgevoerd. Daarin scoorde Certigo van het bedrijf Netaspect als beste op standaard aanwezige functionaliteit en aanpasbaarheid. De VAN selecteerde Certigo vervolgens als kernapplicatie voor de toekomst. Daarbij zullen de toepassingen Certigo Policy, Certigo Claims en Certigo Finance de huidige in gebruik zijnde systemen vervangen.
Het gaat daarbij om de systemen Level7 (CCS) en Dias (UNIT4) en software van Exact, plus diverse omringende systemen. Het it-landschap wordt door de uniformering naar de Microsoft-architectuur en de overstap naar Certigo vereenvoudigd van 124 systemen naar 74.
Verbeteringen
Volgens de VAN biedt de modernisering van de software de kans om een aantal belangrijke functionele verbeteringen door te voeren. De verzekeraar somt er vijf op:
– Door nu eerst de volledige interne administratie aan te pakken ontstaat de basis om de digitale online dienstverlening verder uit te breiden.
– Met Certigo zullen er gesloten stromen voor het betalingsverkeer zijn, waardoor er minder werk en risico op fouten is.
– Met Certigo kunnen gemakkelijk schades geadministreerd worden, zonder dat er polissen van beschikbaar zijn in de eigen administratie.
– Vergaande ondersteuning voor herverzekeringen, waardoor er geen noodzaak voor extracomptabele administraties meer is.
– Geïntegreerde kennisdelingsmogelijkheden voor de eindgebruikersorganisatie door integraal gebruik te maken van Microsoft Sharepoint.
Standaard of maatwerk?
Dit artikel hoort bij een serie over de verzekeringsbranche en ict. Centrale vraagstelling: hoe moeten verzekeraars hun legacy software moderniseren in een tijd die vraagt om flexibele systemen?
Lees ook:
– Quinity: Pakketgedachte slaat aan in verzekeringsector
– Leanapps steekt het kanaal over
– COR & FJA start actuarieel netwerk in Benelux
– Automatiseerder CCS schrapt banen
– SNS Reaal gebruikt app-ontwikkelstraat Service2Media