Vakbond FNV is tevreden over de KPN-cao voor 2014 en een tweejarig sociaal plan dat is overeengekomen met de directie van KPN IT Solutions (voorheen Getronics). Medewerkers zien hun loon in 2014 gemiddeld met 2,5 procent stijgen. Daarnaast ontvangen ze ruim duizend euro door aanpassingen van persoonlijke budgetten. Ook het sociaal plan bevat voorwaarden die volgens FNV-bestuurder ICT Bob Bolte gunstig zijn voor werknemers, zoals betere begeleiding van werk naar werk.
Bolte: ‘KPN IT Solutions opereert in een sector waar de resultaten nog steeds behoorlijk onder druk staan. Dan is dit een mooi resultaat. We begonnen 2013 met de ophef bij Capgemini waar sommige medewerkers 20 procent van hun loon moeten inleveren. Dan is het nog mooier dat we aan het eind van 2013 dit resultaat bij KPN kunnen voorleggen aan onze leden. Je ziet duidelijk dat sommige werkgevers in de ict ook andere keuzes maken.’
Volgens Bolte had het er in het begin van de onderhandelingen nog alle schijn van dat de bonden en de werkgever traditioneel tegenover elkaar stonden en ook zo zouden eindigen.
‘Gelukkig vonden we uiteindelijk allemaal dat de werknemers beter verdienen. Het was wel even puzzelen maar we hebben betere afspraken kunnen maken dan wat we om ons heen zien in de ict-sector. Dus geen nullijn of 20 procent inleveren, ondanks deze onrustige tijd in de ict-sector.’
De bond adviseert leden om in te stemmen met de overeenkomst. Leden kunnen tot 3 februari 2014 stemmen.
Nog een paar jaar de FNV dit resultaat laten herhalen en dan is KPN IT solutions weer niet in staat om deals te winnen omdat ze te duur zijn en dan kunnen ze het sociaal plan weer goed gaan toepassen. Wat een top strategie 🙁
Eindelijk, op bijna alle vacaturesites vind je een test loonvergelijking. overal zit ik met mijn 300 collega’s +/- 5000 bruto onder ict gemiddelde in NL, zo wordt dit gat iig minder groot. en ja, ander baan zoeken is mogelijk als je bereidt bent 300km te verhuizen, huis verkopen, vrouw ontslag laten nemen.
Nah ja, ik weet niet hoeveel iemand in de ICT wereld zou moeten verdienen, maar er zijn functies binnen KPN waar je niet rijk van zult worden. Wanneer je bekijkt dat een Servicedesk Analyst met een afgeronde MBO 4 ICT opleiding en diverse certificaten (o.a. MCSA) op zak in het zuiden van het land onder de 2000,- bruto verdient en men in de randstad een paar honderd euro meer verdient, dan ga je je toch afvragen waar je het nog voor moet doen. Ik vind dat een bedrijf zoals KPN zijn medewerkers gewoon evenveel moet betalen en niet moet kijken waar men in NL woont. Op die manier kun je dan wel eens een jaartje tegen een stootje wanneer je dan eens een keer geen loonsverhoding krijgt.
ps. Bovenstaand berichtje van mij was een reactie op de post van KPNER.
Wat ik persoonlijk wel goed vind is dat er een sociaal plan is! Daar mogen de mensen best wel blij mee zijn aangezien dit soort plannen in veel bedrijven zeker niet beter zijn.