The DMA Institute is een innovatief en toonaangevend internationale specialist op het gebied van ‘digital media auditing’ en big data. De missie van The DMA Institute is om transparantie te brengen op de digitale advertisingmarkt en de daadwerkelijke waarde van online mediagebruik te achterhalen. Met het oog op schaalvergroting en internationalisering koos de organisatie voor de strategische inzet van de IBM Puredata System for Analytics.
De keuze van The DMA Institute voor IBM PureData System for Analytics (powered by Netezza) werd ondersteund en onderbouwd door Smart Information Solutions, onderdeel van i3 groep, die samen met IBM en hostingpartner Vellance een pilot verzorgde.
De big data-wereld is drastisch aan het veranderen. De hoeveelheid data die in de huidige digitale wereld omgaat, roept om een structuur die traditionele analysesoftware in veel situaties niet meer aan kan brengen. Bedrijven die orde in de chaos scheppen en hun gestructureerde en ongestructureerde data combineren en analyseren, kunnen hier hun voordeel mee doen en de concurrentie een stap voorblijven. De omvang en gedetailleerdheid van de informatie die door ondernemingen wordt gegenereerd, zal in de toekomst alleen maar toenemen. De vraag naar de juiste apparatuur en ondersteuning is daarmee gerechtvaardigd. Zo ook voor The DMA Institute, de dataleverancier die gespecialiseerd is in het auditen van de resultaten van digitale mediacampagnes. De top adverteerders, mediabureaus, uitgevers en researchbureaus maken gebruik van de diensten van The DMA Institute.
Het gebruikte systeem kon wel worden uitgebouwd, maar dat zou vervolgens geen extra benodigde performance leveren. Het systeem zat simpelweg vol. Met het oog op onze schaalvergroting en internationalisering, zocht het bedrijf naar een strategische oplossing. Om meer data sneller te kunnen verwerken, zijn complexere algoritmen nodig, die meer rekenkracht vereisen. Dat was een leuke uitdaging.
Strategische oplossing
‘Veel organisaties zetten tegenwoordig online marketing-campagnes in. Het is onze missie om de daadwerkelijke waarde achter de gebruikte digitale media inzichtelijk te maken. Dit doen we door web clicks en mediagebruik te analyseren’, zegt Jeroen Schweitzer, lead it-architect bij The DMA Institute. ‘Voor ons spelen ict en rekenkracht, zeker gezien de complexiteit van de vragen die we aan de data stellen, een belangrijke rol. Voorheen analyseerden we met behulp van een zelfgebouwde, geclusterde x86-serveromgeving.’
The DMA Institute zocht de hulp op van Smart Information Solutions, bekend om zijn geïntegreerde oplossingen om omgevingen optimaal te laten performen tegen de juiste prijs. ‘Wij zien dat veel bedrijven frustraties hebben over de kosten die gemaakt worden om de it-omgeving in de lucht te houden, terwijl de toegevoegde waarde nihil is’, zegt Victor Meerloo, business consultant bij Smart Information Solutions. ‘Wij helpen met het doorbreken van deze scheefgroei, door gericht te kijken naar wat onze klanten met oplossingen willen doen en daar de juiste systemen voor te leveren. De grootste voordelen voor een afnemer zijn namelijk vaak niet alleen te behalen in zijn eigen omgeving, maar leveren juist voordelen op voor zijn klant.’
‘Hierdoor voegt Smart Information Solutions niet alleen een technische winst toe, maar creëren we voor onze klanten ook extra mogelijkheden om meer business in minder tijd te doen. Dit gaat uiteraard niet alleen op in omgevingen die web clicks of mediagebruik analyseren, zoals bij The DMA Institute het geval is, maar bijvoorbeeld ook bij research, innovatie of real-time media bidding.’
Smart Information Solutions begreep de wensen The DMA Institute en attendeerde de onderneming op IBM’s PureData System for Analytics, powered by Netezza. The DMA Institute is daarop een Proof of Concept aangegaan. ‘Er werden tweehonderdmiljard records als testdata op het platform gezet’, zegt Schweitzer. ‘Het resultaat was een significante performanceverbetering met 6000 procent . Doordat we vele malen meer input konden verwerken in een veel kortere tijd, kregen we ook meer ruimte om vervolgens weer andere vragen op de data los te kunnen laten. We waren echt overtuigd, ook al is het geen kleine stap om je hele analyse-platform te veranderen.’ The DMA Institute begon in juni 2013 met de inzet van de PureData System for Analytics.
Effectiviteit
De overgang naar de PureData Systems for Analytics heeft The DMA Institute geen windeieren gelegd. Het model dat nu voor The DMA Institute in gebruik is, is uitgerust met 32 parallelle processen die tegelijkertijd de complexe data lezen en analyseren. ‘In de huidige situatie voldoet alles, maar mocht de organisatie het willen, dan kunnen ze in de toekomst het platform verder uitbreiden’, zegt Meerloo. ‘Met de inzet van de IBM PureData Systems for Analytics kan The DMA Institute zich zonder meer op het gebied van zware analytics onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. Geen enkel ander systeem is instaat om dergelijke zware analytics, workloads en query’s te verzorgen. Tegelijkertijd hoeft men niet langer losse componenten te beheren en is de beheerlast enorm terug-gelopen. Hierdoor kunnen ze in de toekomst meerdere PureData Systems forAnalytics inzetten.’