Een vergrijzende bevolking, discussies over de veiligheid van het elektronisch patiënten dossier (epd) en krappere budgetten. De zorgmarkt in Nederland kent veel uitdagingen op het moment. Het is belangrijk slimmer te gaan werken en daar willen we een weg in vinden. Door de inzet van nieuwe technologie, de marktwerking en zakelijke behoeften verandert daarom de manier van werken voor veel zorginstellingen.
Een manier om deze uitdagingen het hoofd te bieden, is het digitaliseren van processen binnen instellingen. Digitalisering moet geen doel op zich zijn en het gaat verder dan het scannen van papieren documenten. Het gaat om het digitaal beschikbaar maken van informatie, zodat het toegankelijk wordt voor de juiste persoon, op het juiste tijdstip en op de juiste locatie.
Geen vervoer van papieren documenten Efficiëntere werkprocessen Kostenbesparing Geen dubbele dossiers Voldoen aan wet- en regelgeving Minimale menselijke tussenkomst Kleine kans op menselijke fouten door gestandaardiseerde automatisering
Digitaal uitwisselen
Digitalisering is het kapstok-begrip voor het digitaal beschikbaar maken van informatie. Binnen deze tak van sport bestaan veel toepassingen voor informatie-uitwisseling. Het betekent dan bijvoorbeeld het toevoegen van ‘slimme’ aspecten aan documenten zoals QR-codes of de mogelijkheid de patiëntenlogistiek in een ziekenhuis te sturen.
Digitaal ondersteunen
Zoals gezegd, digitalisering is geen doel op zich, maar is bedoeld om werken te vereenvoudigen en verbeteren. Medisch personeel heeft sneller toegang tot informatie als het digitaal beschikbaar is; het is bijvoorbeeld mogelijk om de operatiegeschiedenis ter plekke te bekijken, de kans op fouten in digitale documenten is kleiner en dat komt de kwaliteit van de patiëntendossiers ten goede.
Ik ben een ietwat andere mening toegedaan. Maar dan meer vanuit de perceptie en ervaring dat digitalisering een vrij eenvoudige exercitie is die met uitfasering van de grootste papierberg al heeft uitgefaseerd.
Eens dat u stelt dat er een beetje meer komt kijken dan het kopiëren van een documentje maar dat heeft meer te maken met het opzetten van processen en procedures.
Wel iets om zeker over na te denken. IT helpt organisaties veel besparen. Precies waar IT dan weer voor is bedoeld. Goed artikel any way.