NEH beheert vanuit twee datacenters de desktops van hun klanten van A tot Z. Toen ze met Microsoft aanliepen tegen te grote roaming profiles, veel storingen en instellingen die op verschillende locaties werden bewaard, ging NEH op zoek naar een alternatief die zij vonden in RES Workspace Manager. Met RES Software ontsluit NEH meer dan driehonderd applicaties voor gebruikers en het vormt de schakel tussen de software, de systemen en de processen van de klant.
‘Het begon allemaal in 2004, toen een woningbouwcorporatie ons vroeg of zij hun servers bij NEH neer konden zetten en het beheer uit handen konden geven. Door de jaren heen is dit onze specialiteit geworden en inmiddels is het een tweede natuur’, vertelt Stefan Vogelaar, teamleider service desk bij managed service provider voor het mkb NEH. NEH bestaat zestien jaar en faciliteert met vijftig medewerkers meer dan tweeduizendwerkplekken voor haar klanten.
Naast woningbouwcorporaties bedient NEH ook zorginstellingen, transsportbedrijven en energieleveranciers met een zelf ontwikkelde oplossing: Kantoor automatisering (KA) in de cloud. Van het beheer met RES Workspace Manager, merkt de klant niets, aangezien het allemaal achter de schermen gebeurt. Het werken met RES Software verloopt soepel en efficiënt. En aangezien NEH elk jaar een groei van 25 procent wil behalen, staan ze voortdurend voor de uitdaging om meer klanten op een steeds efficiëntere manier te bedienen.
Instellingen kopiëren
NEH stapte ooit van Microsoft over op RES Software, omdat ze bij Microsoft tegen beperkingen aanliepen, zoals te grote roaming profiles, veel storingen en instellingen die op allerlei verschillende locaties werden bewaard. Met RES Workspace Manager behoren deze problemen tot het verleden. ‘Er is een veel grotere diversiteit aan apps mogelijk en alles staat centraal. Het mooiste is dat wanneer je alles hebt ingericht, je de instellingen heel eenvoudig kunt kopiëren naar een nieuwe klant’, zegt Vogelaar. ‘Bij RES Software noemt men dat een building block. Zo’n building block kan instellingen van apps bevatten tot globale instellingen. Erg handig, aangezien het enorm veel tijd bespaart.’
Wat Vogelaar erg prettig vindt aan werken met RES Software, is de flexibiliteit. ‘Bij RES Software wordt de software snel naar de behoefte van de klant aangepast. Ze zorgen dat alles wat onder Windows werkt, ook onder RES Software werkt. Daarnaast is de snelle responstijd van de helpdesk erg prettig. Omdat we zelf alles altijd eerst uitvoerig testen en uitzoeken, hebben we meestal pas in een vergevorderd stadium contact met RES Software, maar dan wordt er altijd snel een oplossing geboden.’
Besparing met RES IT Store
In de nabije toekomst gaat NEH de RES IT Store van RES Software bij klanten inzetten. ‘We willen steeds terugkerende taken zoals het aanmaken van accounts, het toewijzen van rechten, apps en printers weer terugleggen bij de klant om zo de behoefte van de klant beter in te vullen’, vertelt Vogelaar. ‘Wanneer we dat allemaal geautomatiseerd hebben, zal ons dat een besparing opleveren van een fte. Vanwege onze jaarlijkse groei kunnen we deze goed gebruiken in het bedienen van nieuwe klanten.
Ik vind het een erg aardig en aandoenlijk artikeltje. Dat bij roaming profiles van MS qua grootte met regelmaat problemen aandienden, is al meer dan twintig jaar een gegeven. Ik weet dat daar zomaar drie of vier oplossingen zijn bedacht in die tussentijd.
Wat mij fascineert is eigenlijk het volgende.
“In de nabije toekomst gaat NEH de RES IT Store van RES Software bij klanten inzetten. ‘We willen steeds terugkerende taken zoals het aanmaken van accounts, het toewijzen van rechten, apps en printers weer terugleggen bij de klant om zo de behoefte van de klant beter in te vullen’, vertelt Vogelaar. ‘Wanneer we dat allemaal geautomatiseerd hebben, zal ons dat een besparing opleveren van een fte. Vanwege onze jaarlijkse groei kunnen we deze goed gebruiken in het bedienen van nieuwe klanten.”
Het beleggen van IT taken, waaronder ook controlerende taken procesmatig, is vaak een toch wat technisch verhaal waarbij je mensen nodig hebt die kennis en ervaring bezitten van de hele keten van het aanmaken van een account met alle bijkomende controle. Uiteraard hoort hier het omgekeerde natuurlijk ook wanneer iemand de organisatie verlaat.
Het is slechts een kleine taak in de gehele keten maar wel eentje waarbij de nodig aandacht moet worden besteed, iets wat stelselmatig steeds meer en meer word veronachtzaamd.
Ik stel dit ‘aandachtspuntje’ graag even in de spotlight omdat het een heel cruciaal onderdeeltje is in het hele verdere verloop van de keten. Het behelst namelijk iets meer dan sec het aanmaken van een account en het toekennen van permissies. Het maakt, hopelijk, deel uit ven een standaard beveiligingsbeleid.
En dat is iets wat je denk ik niet bij een gebruiker kunt beleggen me dunkt.
Overigens, ik ben er zeker voor daar waar nodig door automatiseren FTE reductie te bewerkstelligen. Daar is automatiseren uiteindelijk voor bedoeld.
@NumoQuest: “Ik stel dit ‘aandachtspuntje’ graag even in de spotlight omdat het een heel cruciaal onderdeeltje is in het hele verdere verloop van de keten. Het behelst namelijk iets meer dan sec het aanmaken van een account en het toekennen van permissies. Het maakt, hopelijk, deel uit ven een standaard beveiligingsbeleid.
En dat is iets wat je denk ik niet bij een gebruiker kunt beleggen me dunkt.”
Dan adviseer ik je eerst te verdiepen in de IT Store, want dan zal je zien dat je dit prima met deze oplossing kan invullen. Uiteraard is alleen de techniek geen oplossing. Je moet dan ook niet met de techniek beginnen als je IT Store inzet.
@NumoQuest. Bedankt voor je feedback. Ik deel je mening, dat technische taken de verantwoordelijkheid is van de IT afdeling. De oplossing waar deze klant voor heeft gekozen, laat de technische verantwoordelijkheid bij de IT afdeling en de security officer, maar de ’trigger’ van deze acties kan vanuit de business komen.
Een voorbeeld van een dergelijk proces is het aanmaken van een nieuwe gebruiker op het netwerk, waarbij de IT afdeling de technische handelingen heeft geautomatiseerd conform het beveiligingsbeleid en de ’trigger’ komt van de PZ afdeling, door de invoer van de nieuwe medewerker in het PZ systeem.
Ik hoop dat met dit voorbeeld de oplossing wat duidelijk is.