Alleen Centric-medewerkers die zich sterk ontwikkelen, komen in aanmerking voor salarisverhoging. De rest van de salarissen is bevroren. Met dit gemodereerd loonkostenbeleid, zoals de automatiseerder het omschrijft, wil het bedrijf zijn financiële positie gezond houden. 2013 was een lastig jaar, maar ook 2014 wordt een moeilijk jaar voor de grote ict-dienstverleners, verwacht Centric. In de aanloop naar het nieuwe jaar rondde het bedrijf een herindeling van zijn organisatie af om zich zowel nationaal als internationaal scherper te profileren op de markt.
In een nieuwsbrief aan zijn personeel schreef directeur Pieter van der Stoel van Centric Staffing Services eind vorig jaar dat diverse onderdelen binnen Centric het zwaar hebben, zoals de testgroep en de financiële dienstverleners. Hij stelde vast dat ‘de Centric-brede resultaten slechts een zeer beperkte ruimte geven voor salarisgroei.’ Alleen een beperkt aantal collega’s, die ‘zich zeer sterk hebben ontwikkeld’, komt nog in aanmerking voor een loonsverhoging.
Lastige jaren
Woordvoerster Marlies Aanhaanen bevestigt dat Centric een lastig jaar achter de rug heeft en daarom deze beperkte salarisruimte heeft afgekondigd. Maar, zo stelt zij vast, ook voor veel andere bedrijven is het een moeilijke tijd. ‘Wij zien concurrenten die reorganiseren, die loonoffers vragen van hun oudere medewerkers. Wij maken een andere keuze. Centric vindt het belangrijk om financieel gezond te blijven, zodat medewerkers en klanten nu en in de toekomst op de organisatie kunnen vertrouwen. In het huidige economische klimaat past een gemodereerd loonkostenbeleid. Het betekent wel dat veel medewerkers helaas geen verhoging hebben gekregen. Maar het is een maatregel die belangrijk is voor de toekomst.’
Zegsvrouw Aanhaanen wijst er verder op dat er ook activiteiten zijn die goed renderen, zoals de softwaredienstverlening. Naar verwachting zal Centric 2013 in lijn met 2012 (omzet 525 miljoen euro, nettowinst ruim twaalf miljoen euro) afsluiten. ‘Juist de balans in activiteiten is belangrijk voor ons: activiteiten die ook in economisch moeilijke tijden goed blijven renderen en activiteiten die goed renderen als de markt aantrekt. Daar profiteren we in die tijden allemaal weer van.’
Herindeling
De ict-dienstverlener voorziet dat 2014 ook nog een moeilijk jaar is. Met dat vooruitzicht heeft het bedrijf er vorig jaar voor gekozen om de organisatie om te vormen en zich voortaan in de markt duidelijker te positioneren met vier kernactiviteiten: Software Solutions, IT Outsourcing, BPO (business process outsourcing) en Staffing Services.
Dat betekende bijvoorbeeld dat een aantal dochterbedrijven onder de grote Centric-paraplu is komen te hangen: Testbedrijf Qualityhouse gaat verder als Centric Test & Security Professionals (en valt onder Staffing Services), Qmagic IT Professionals (ict-beheer) heet voortaan Centric IT Workforce (en maakt eveneens deel uit van Staffing Services) en de belastinguitvoeringsdienst Xcensus gaat inmiddels door het leven als Centric Public Sector Service Center (onderdeel van BPO).
De naamswijzigingen zijn volgens Centric een logisch vervolg op de steeds verdergaande samenwerking tussen de bedrijfsonderdelen. Ook is de internationale samenwerking tussen de diverse internationaal opererende Centric-bedrijven aangescherpt en is een aantal facilitaire taken, zoals marketing, administratie en personeelstaken, centraal opgezet. Volgens Aanhaanen moet deze strategie in crisistijd leiden tot ‘het behoud van onze gezonde financiële positie en het realiseren van groei.’
Tuurlijk joh.. al niets verdienen en dan ook nog je loon bevroren.
Helaas nog wel beter dan al die massa ontslagen..
@Roy je kan schijnbaar beter, dus dan ga je toch.
Uitstekende maatregel. Voor de korte termijn dan. Want zodra de (arbeids)markt ook maar een beetje aantrekt schiet het verloop omhoog en moet men hoge kosten maken voor behoud en werving.
Het is nog steeds een positief ding dat je een baan hebt en een werkdak boven je hoofd. Uiteraard is nooit iets zeker maar als dit betekent dat het helaas een pas op de plaats maken is, dan is dit consistent met de stand van zaken in de zakenmarkt.
Sterkte en succes voor en aan alle betrokkenen.
Niet heel verrassend. Dit beleid voeren ze nu al een jaar of 6 weet ik uit eigen ervaring. De goede mensen vertrekken en er blijft een uitgeholde organisatie achter. Je kan je medewerkers niet zolang aan het lijntje houden. Ik ben circa 4 jaar geleden vertrokken en heb hier geen moment spijt van gehad. Wel heb ik medelijden met de ex-collega’s die nu voor het zoveelste jaar op rij hetzelfde kul-verhaal krijgen.
Wat mij wel opvalt is dat in IT land ontzettend vaak de lonen bevroren worden, volgens mij komt dat ook omdat er geen cao’s zijn. In de tijd dat ik voor de grote IT dienstverleners werkte (o.a. Centric) was er of slechts een beperkt budget, of de 0% lijn. Wellicht daardoor dat ik voor meerdere grote IT dienstverleners heb gewerkt, want of je daarmee akkoord gaat, dat ligt natuurlijk aan jezelf. En zodra ze weten dat je weggaat, is er vaak opeens wel ruimte, maar persoonlijk zag ik dat dan niet meer zitten.
Ik denk dat je als IT’er ook gewoon om meer salaris moet vragen, als je het niet vraagt, dan zal je het ook minder snel krijgen, en vaak ook minder krijgen. Ook moet je je niet fixeren op jaarlijkse salarisverhoging, je kan hier ook tussentijds om vragen, zeker als de jaarlijkse salarisverhoging niet doorgaat, of dat daar weinig ‘budget’ voor is, dan blijkt een verdere verhoging één of twee maanden later gewoon wel mogelijk te zijn. Je moet natuurlijk wel een beetje realistisch blijven met het gewenste salaris, al kan je bij een goed uurtarief en veel uren inzet echt wel een navenant salaris vragen.
1.5% winst op deze omzet is niet veel. Logische keuze lijkt me.
Opmerkelijk genoeg gaat het bij menig bedrijf bergop. Lonen bevriezen zou wel het laatste redmiddel moeten zijn. Centric benadeelt daarmee z’n eigen personeel terwijl er op andere vlakken wel winst wordt gemaakt. Niet heel netjes.
Er zouden eerder maatregelen in de bedrijfsvoering genomen moeten worden. Als ik het mij correct herinner, was er altijd voldoende middle management personeel. Dat soort overhead kost veel geld en levert niks op. Daar is zeker bij Centric veel te halen.
Altijd aardig om te vernemen hoe anderen een bedrijf met een omzet van een half miljard zouden weten te leiden. Met 21 jaar zwarte cijfers.
Als je iets over de positieve en inhoudelijke cultuur van Centric wilt weten, stuur maar een email. Beter dan van de zijlijn bashen.
Bashen Leen? Ik ken de inhoudelijke en ‘positieve’ cultuur, ik heb dit 14 jaar mogen meemaken maar na 2 jaar lonen bevriezen vond ik het in 2009 genoeg geweest. De waarheid is hard maar de markt gaat weer als een speer en om dan voor het 6e jaar op rij je medewerkers hetzelfde kul-verhaal voor te schotelen is beschamend. Dus snijden in middle management lijkt me er verstandig en uit ervaring bij Centric weet ik dat dit op heel veel vlakken kan zonder veel impact. 12M winst op 525M omzet toont dat je te veel overhead hebt, het is beschamend laag.
Aan alle betrokkenen, heel veel succes en sterkte.