TNO blijk de aanbesteding van het kavel servicedesk- en werkplekbeheer vorig jaar te hebben ingetrokken. De uitwerking van de business case voor deze uitbesteding bood onvoldoende grond om tot gunning over te gaan, mede omdat de kosten voor het onderzoeksinstituut hoger uitvielen dan vooraf geraamd. Zo'n dertig ict-medewerkers kunnen bij TNO blijven werken. Het instituut sloot vorig jaar wel een groot outsourcingscontract met Capgemini voor het SAP-beheer en koos Previder voor het centraal afnemen van datacentercapaciteit.
Bij TNO liepen vanaf de tweede helft van 2012 een aantal uitbestedingscontracten. Het technologieinstituut maakte in januari 2013 bekend dat het het beheer van de SAP-applicatie en de onderliggende infrastructuur in handen ging leggen van Capgemini. Vijf SAP-beheerders stapten over. Verder zocht TNO nog een partner die de servicedesk en het werkplekbeheer wilde overnemen, inclusief de betrokken ruim dertig ict’ers. Dat plan blijkt in de loop van 2013 te zijn afgeblazen omdat de business case uiteindelijk toch niet rendabel bleek.
TNO sloot nog wel contracten met Previder, voor een centraal ingerichte, modernere, dubbeluitgevoerde datacenteromgeving, en ASP4all voor het beheer van de ict-infrastructuur van de Geologische Dienst van TNO, in het bijzonder het DINO-loket (DINO = het portaal met Data en Informatie van de Nederlandse Ondergrond).
Verder selecteerde het instituut eind 2013 na een tender tien inhuurpartners voor projectwerkzaamheden: Atos, Sogeti, Capgemini, Brunel, Caesar Accounts, CIM Solutions, Ilionx Software Solutions, Nexct Group, MyBrand Consultancy en Valid Solutions. TNO heeft ervoor gekozen om voor een langere tijd met een aantal vaste partners in it-projecten te gaan samenwerken om zodoende de inhuur van externen te reduceren, de kosten te verlagen en tijdelijke ict-capaciteit flexibeler en sneller te kunnen inzetten.
Nieuwe ict-organisatie
Om de contacten met de externe partijen in goede banen te leiden heeft TNO bij zijn ict-afdeling de regie en uitvoering van elkaar gescheiden. De regieorganisatie bestaat uit 22 medewerkers, verdeeld over de groepen ‘Demand & IT Change’ en ‘Supply’. De uitvoering van it-werkzaamheden vindt plaats bij de interne ‘Service Provider’, waarin de servicedesk- en werkplekmedewerkers en de datacenterbeheerders zijn ondergebracht, en de externe dienstverleners. TNO kent de functie chief information officer (cio) niet, maar een directeur Information Services, Martin Snoodijk.
Rillingen lopen mij van dit soort artikelen over de rug.
IT materie en implementatie
Als er al een materie is die zo exact is dat je van te voren dingen kunt opschrijven op een dusdanige manier waarbij je gewoon een calculeerbaar verhaal hebt, dan is dat in en met IT. Als ik dit artikel lees heeft TNO terecht een traject weer terug getrokken.
Er kunnen maar twee redenen zijn.
1. TNO heeft niet de bemensing een goede calculatie mogelijk te maken
Immers, dan zou je gewoon kunnen stellen dat het laten zoals het is goedkoper is dan uitbesteden
2. De commercie heeft de plank misgeslagen. Namelijk niet aantrekkelijk een aanbieding gedaan met…. ik vul dit graag even aan, heldere en uitvoerbare processen die, net als materie IT, gewoon transparant en calculeerbaar zijn.
Of beide partijen weten zelf niet eens waar mens soms mee bezig is. Kan ook nog.
De tweede rilling?
Je gaat in zee met tien conculega’s om op die manier…. leest u even mee? … om zodoende de inhuur van externen te reduceren, de kosten te verlagen en tijdelijke ict-capaciteit flexibeler en sneller te kunnen inzetten…’
Als er al een reden is om te garanderen dat a: Human Capital hier een groot gapend gat is icm een zeer vluchtig medium zoals tijdelijke inhuur, je kunt namelijk niet 1 2 3 eenzelfde kenniskern garanderen, en b: IT gebruik je uiteindelijk om productievergroting te realiseren en daarmee je winstgevendheid.
Zou je dit bereiken op deze wijze denkt u? In elk geval heel veel hogere nota’s die TNO zelf natuurlijk niet hoeft te betalen.