Zuivelconcern FrieslandCampina heeft Verizon’s Universal Identity Services (UIS) geselecteerd als zijn nieuwe systeem voor authenticatie van gebruikers. UIS biedt alle werknemers van FrieslandCampina wereldwijd flexibele en veilige toegang tot bedrijfskritische applicaties en informatie, zodat ze altijd kunnen werken.
Het in Amersfoort gevestigde FrieslandCampina biedt een groot assortiment zuivelproducten aan klanten in honderd landen wereldwijd. Het bedrijf gebruikte in het verleden een hard-token, two-factor identificatiedienst voor toegang van buitenaf. Hoewel dit goed werkte voor West-Europa, was deze methode niet afdoende voor de groeimarkten in de regio Azië-Pacific, vanwege het feit dat deze gebaseerd was op sms-technologie. Deze technologie wordt in sommige markten via andere platformen geleverd.
Authenticatie op afstand
Verizon verzorgde en beveiligde al de wereldwijde netwerkinfrastructuur voor FrieslandCampina. Hierin worden klantorders verwerkt en de wereldwijde supply chain-activiteiten ondersteund van de coöperatie, die bestaat uit zestienduizend leden, waaronder gelieerde melkveehouderijen, productie- en verkooplocaties. Verizon’s UIS biedt FrieslandCampina een makkelijkere, snellere, flexibelere en veiligere methode voor authenticatie op afstand. De werknemers van FrieslandCampina kunnen hun eigen methode voor authenticatie kiezen, soft- of hard-token, sms of stemherkenning, op een mobiel apparaat naar keuze. Op zijn beurt kan de it-afdeling van FrieslandCampina voor elke gebruiker een veilige toegangsmethode ontwikkelen en aanpassen als de gebruiker op reis is.
‘Onze werknemers hebben veilige toegang nodig tot bedrijfsinformatie, waar en wanneer zij dit willen’, zegt Carel de Vink, connectivity manager bij FrieslandCampina. ‘We hebben de nieuwe authenticatiemethode eerst getest met een selecte groep werknemers. De reacties waren zo overweldigend positief dat we het programma nu uitrollen naar alle leden binnen ons zakelijke ecosysteem. Verizon’s netwerkinfrastructuur vormde al de basis van al onze wereldwijde communicatie.’
Identity management
‘Het zakelijke ecosysteem bevat steeds vaker werknemers, klanten, partners, leveranciers en dochterondernemingen die in verschillende tijdzones en regio’s werken’, zegt Pieter Holst, area vice president bij Verizon Benelux. ‘Flexibele en naadloze toegang tot informatie is dan ook essentieel voor de productiviteit van het bedrijf. It-afdelingen gebruiken ook steeds vaker identity management-oplossingen voor het herontwikkelen van hun activiteiten en het benutten van nieuwe kansen in de markt.’