Het Jeroen Bosch Ziekenhuis heeft de afdelingen Medische technologie en ICT samengevoegd, die organisatie heet nu MICT. Ook de werkwijze gaat op de schop. De negentig ict'ers en technisch specialisten gaan werken volgens de ISM- en FSM-methode.
ISM is een standaardmethode voor de inrichting en verbetering van ict-beheer. Het is afgeleid van ITIL en ASL, maar onderscheidt zich volgens de bedenkers door structuur, eenvoud en toepasbaarheid. De combinatie van een framework, implementatiemethode en support moet leiden tot snelle invoeringen en aantoonbare toepassingen en resultaten.
Met de FSM-methode kan een organisatie zijn functioneel beheer onder controle krijgen. De methode heeft dezelfde componenten als ISM. De invoering van de nieuwe werkwijze wordt begeleid door de consultants van servicemanagementspecialst Servitect uit Groningen. Zij zijn in december 2013 gestart met de invoering van ISM en FSM. Het project moet eind 2014 zijn afgerond.
Ultimo
MICT gaat gebruik maken van softwaretool Ultimo. ‘Dat is een soort van helpdesktool die de nieuwe afdeling gebruikt om bijvoorbeeld storingen en meldingen voor onderhoud te verwerken. Per incident wordt de voortgang bewaakt’, legt Wim Hoving, directeur van Servitect uit. ‘Medische Technologie gebruikte de tool al en nu gaan ook de mensen van ICT en Functioneel Beheer ermee aan de slag. Straks wordt al het werk van MICT vastgelegd, dus ook wijzigingen en service verzoeken’, voegt Hoving toe.
Volgens Hoving heeft de nieuwe werkwijze als voordeel voor managers en medewerkers dat er één structuur voor afspraken en rapportage geldt. ‘In de huidige trend van Shared Service Centra (SSC red.) zie je vaak dat afdelingen worden samengevoegd onder één organisatie en verantwoordelijke managementorganisatie, maar dat eigenlijk iedere afdeling verder werkt op de eigen manier. Pas als die afdelingen onderling samenwerken volgens de zelfde werkwijze kan er echt rendement worden behaald met de samenvoeging van die organisatie.’
EPD-debacle
Het Jeroen Bosch Ziekenhuis kampte eerder met de invoering van een elektronisch patiënten dossier (epd). De ontwikkeling van dat ziekenhuisinformatiesysteem (zis) van de Portugese leverancier Alert, verliep moeizaam en het ziekenhuis zegde de samenwerking op na verschillende problemen met de oplevering. Een rechter oordeelde dat die opzegging juridisch niet in de haak is.
Volgens Hoving hebben de technische problemen met het epd en de invoering van een nieuwe werkwijze niets met elkaar te maken. ‘Die problemen zijn ons niet bekend, wij zijn in december 2013 benaderd om de ISM-, FSM- methode in te voeren en dat verloopt volgens plan.’
Het Jeroen Bosch Ziekenhuis bestaat uit vier locaties, Den Bosch, Zaltbommel, Boxtel en Rosmalen. Het ziekenhuis is met vierduizend medewerkers en 240 medisch specialisten één van de grootste werkgevers in de regio.
Een genot dergelijk artikel te lezen. Het eerdere EPD debacle te hebben gevolgd uit eigen professionele interesse in de materie. Hier word gelukkig duidelijk dat ‘Simplification’ het antwoord is en niet commercie of politiek.
Het antwoord van betere IT is gewoon weer terug naar de wetmatigheden die werkzaam zijn met en in IT en niet altijd zo zeer de politiek of commerce. IT is namelijk een prachtig vehikel besparingen te bewerkstelligen maar oneigenlijk ingezet? Leid het tot fail en torenhoge rekeningen.
Niet in het minst natuurlijk die aanvullende schade.
Het is een logische stap om Medische Technologie en ICT samen te voegen. Medische technologie wordt steeds vaker een ICT oplossing en integreert steeds vaker met de Infrastructuur en werkt ook steeds vaker draadloos. Een groot aantal ziekenhuizen hebben deze stap al gemaakt en er zullen er nog vele volgen.
90 man ict en technisch personeel?
Het Antoniusziekenhuis heeft met minder man al jaren een zelfgebouwd EPD in gebruik voor een fractie van de kosten van het Jeroen Bosch Ziekenhuis.
Neem eens contact met ze op…
@corne de feiten lijken u gelijk te geven :
Jeroen Bosch ziekenhuis :
ICT personeel = 90
Aantal bedden = 730
Hieruit volgt :
# ICT personeel per 100 bedden = 90/7.3 = 12,3
Overigens komt dit overeen met het landelijk gemiddelde, zie :
https://www.nvz-ziekenhuizen.nl/_library/8222/Statistiek%20personeelssterkte%202011.pdf ( staat 12 p.26 )
Feiten Antonius ziekenhuis:
# Bedden = 846
# ICT personeel = 75
Hieruit volgt :
# ICT personeel per 100 bedden = 75/8.46 = 8.8
@ corne en KJ
Ik denk dat u hier twee pijnpuntjes aan de kaak stelt. Men had, mits men de juiste kennis in huis had natuurlijk, allang zelf met een EPD kunnen komen en 8.8 op 100 bedden is ‘rijkelijk’
Betoog hier is dat volgens mij de wetmatigheid bezig is dat wanneer je de wetmatigheden van IT niet volgt, je erg veel zal moeten betalen voor je IT. En laat nou juist dat tegennatuurlijk zijn van wat je met IT nou uiteindelijk wil bereiken.
Besparen door niet uit hoeven te geven.
Mooie observatie.
Ja, ja liegen met statistiek is ook een vak want bedden zijn volgens mij nog geen behandelingen en op 4000 medewerkers waarvan er 240 medisch specialist zijn is 90 niet eens zo’n gek getal. Het is prima als je wilt benchmarken, service level management gaat hier tenslotte deels om, maar vergelijk dan wel appels met appels.
Waar ik mij in dit verhaal namelijk over verbaas is dat nu blijkbaar pas de voortgang van incidenten bewaakt wordt, niet het meest complexe deel van beheer waardoor ik nieuwsgierig ben naar de SLA’s zelf. Want de efficientie van de ICT druk je volgens mij niet uit met statische assets als bedden, zeker niet als die ook nog eens onbezet zijn.
@Ewout
“liegen” is een wat zware kwalificatie denk ik hier. De kengetallen zijn afkomstig uit de sector zelf. Bovendien is de keuze van het aantal behandelingen ook geen geweldige indicator, want in hoeverre is een individuele technicus betrokken bij de behandeling van een individuele patient ? Het lijkt mij nogal veelzeggend dat voor 2 ongeveer equivalente ziekenhuizen qua capaciteit (uitgedrukt in het aantal bedden), het ene ziekenhuis 30% minder ICT personeel nodig heeft. Of dat allemaal aan een slimme EPD implementatie ligt kan ik niet zeggen, maar overige ziekenhuizen zouden dit wel eens nader mogen gaan bekijken.
@KJ @ @corne Ik vond het eigenlijk ook wel meevallen het verschil in aantal medewerkers, ik begrijp ook dat het Jeroen Bosch ziekenhuis met meer medewerkers 4 vestigingen heeft. Weet niet hoe dat bij de Antonius zit, maar dat lijkt me al uitmaken. Dat het Antonius ziekenhuis een zelfgebouwd EPD systeem heeft gebouwd naar tevredenheid vind ik dan weer een veel opmerkelijker. Verbaast niet dat dat veel goedkoper is dan weer een paar externe partijen aantrekken om je problemen op te lossen.