De grote bedrijven en instellingen in Nederland hebben inmiddels vrijwel allemaal ervaring met het uitbesteden van ict-taken. Zogenaamde eerste generatie-deals, met opdrachtgevers die voor het eerst uitbesteden, komen nog slechts mondjesmaat voor. Voor dat soort nieuwe deals kunnen ict-leveranciers nog wel terecht bij het midden- en kleinbedrijf. Daar zijn nog veel organisaties te vinden die overwegen hun ict de deur uit te doen. Dit komt naar voren uit het jaaroverzicht van outsourcingsdeals 2013 dat Computable heeft samengesteld.
In de lijst van de door Computable geregistreerde 75 deals in 2013 behoort grofweg een derde tot de grotere deals en twee derde tot de middelgrote en kleinere deals. Een tiental grote uitbestedingsovereenkomsten is nieuw en behoort tot de eerste generatie. Daaronder vallen de contracten van Het Kadaster (Capgemini), DUO (Capgemini), Havenbedrijf Rotterdam (Fujitsu), KPN (Accenture, Raet, Spie en Facilicom), Rijkswaterstaat (CGI), Meldkamer Haaglanden (Ordina) en PostNL (Sogeti met ICT Automatisering). Daarnaast zijn er zo’n vijftien verlengingen dan wel vervangingen.
Het overgrote deel van de middelgrote en kleine contracten is fonkelnieuw. Daar kiezen organisaties voor het eerst om ict-taken uit te besteden, een beweging die volgens marktanalisten in 2014 doortrekt.
Tot de andere zaken die in het afgelopen jaar op de Nederlandse uitbestedingsmarkt opvielen, behoren: een voorzichtige groei van de eerste clouddeals, het gefragmenteerde aanbod van ict-leveranciers, de opkomst van shared service centra bij multinationals en de overheid en een groeiend aantal applicatieve deals ten opzichte van de traditionele infrastructuurcontracten.
Zie voor het jaaroverzicht en de marktanalyse: 2013: 1 megadeal; markt gesegmenteerd
Jaaroverzicht
Het overzicht van de 75 uitbestedingdeals is gebaseerd op de nieuwsberichten die hierover in 2013 op de website van Computable zijn verschenen. Vier deals worden hieronder nog gemeld:
– Afgelopen december verlengde Ahold het business process-outsourcing- (bpo) contract voor de financiële en personeelsadministratie met Genpact (al moeten de laatste puntjes nog op de i worden gezet). Deze Amerikaanse bpo-specialist kocht in 2012 Accounting Plaza, het shared service center van Ahold dat deze administratieve taken uitvoerde.
– De gemeenten Hilvarenbeek en Oisterwijk sloten eind november 2013 een overeenkomst met de uitvoeringsdienst Xcensus voor de uitbesteding van de uitvoering van de belastingtaak. Xcensus, een Centric-onderdeel, neemt de uitvoering van de Wet WOZ en alle heffing- en invorderingsactiviteiten voor de onroerendezaakbelasting, inclusief de juridische procedures, over van de gemeenten.
– In april vorig jaar besteedde KPN voor vijf jaar het technisch (gebouw)beheer en de facilitaire dienstverlening in de datacentra en de netwerk-gerelateerde panden van KPN uit aan Facilicom. Onderdeel van het contract was dat 23 medewerkers de overstap maakten naar Facilicom.
– Textielwinkelketen Zeeman besloot in maart 2013 de uitrol van nieuwe kassasystemen en het daarbij behorende beheer bij Detron onder te brengen.
Het is met uitbestedingen net als met aanbestedingen. Het wordt vrijwel altijd geïnstigeerd vanuit een bestuur dat zelf geen flauw benul heeft van de sterke en zwakke punten van hun it-voorzieningen. Verantwoording achteraf vindt dan meestal plaats op het niveau van: “Hoe had ik nou kunnen zien aankomen? Van een club als leverancier X had ik toch mogen verwachten, dat ze onze situatie goed beoordeelden? Ze snappen toch ook wel dat het niet de bedoeling was om uiteindelijk twee keer zo duur uit te komen?”. of: “Ze hadden ook soortgelijk bedrijf Y gedaan en die waren er niet ontevreden over”. Zelfs als ze achteraf wel tevreden zijn, is het soms raadselachtig waardoor precies. Algehele uitbestedingen zijn meestal het werk van stommelaars.
Ik kan mij in dit geval geheel achter de weergave van Rob Koelmans scharen. Zij het een tikkeltje vanuit een ander oogpunt. Nog steeds heeft menig IT professional niet een echt goed middel nu eens uit te leggen waarom het slecht is om IT in de organisatie te gebruiken als sluitstuk van ‘een begroting’.
Dat heeft voorspelbare en verregaande consequenties verder in de processen, met allerlei vervelende gevolgen van dien. Dit geld eveneens voor de commercie die meent dat verkopen stimuleren de oplossing is van de inzakkende IT markt.
Ik vraag me wel eens af hoe ver het zal moeten gaan voor men zal gaan beseffen dat IT nu eenmaal geen sluitstuk van de organisatie balans is en wanneer men in de boardrooms eindelijk eens beseft hoe strategisch IT uiteindelijk is.
We kijken vol goede moed uit naar de aankomende grootschaliger incidenten.
Hoe ver het moet gaan eer men beseft dat ict geen sluitpost is,…..nooit ik zit nu +15 jaar in het beheer het is al decenia zo en zal niet veranderen, en altijd tegen de adviezen van de beheerders in ,het wordt meestal niet eens meer gevraagd!
@Keesje
Misschien dan meer eens tijd om te leren om het politieke spelletje mee te spelen en iets meer Machiavelliaans te werk te gaan?