Hostingprovider Leaseweb heeft zestig leaseauto’s beschikbaar gesteld aan zijn personeel in Nederland. De auto’s zijn bestemd voor medewerkers die nog geen leaseauto hebben. De auto’s mogen zowel zakelijk als privé worden gebruikt. Buiten de fiscale bijtelling neemt Leaseweb alle overige kosten voor zijn rekening, dus ook de brandstofkosten voor privégebruik.
Leaseweb is sinds 2007 jaar-op-jaar gemiddeld zo’n 40 procent per jaar gegroeid. Gedurende deze tijd is het personeelsbestand nagenoeg evenredig toegenomen, waardoor de van oorsprong Nederlandse hostingprovider onlangs naar een groot kantoorpand in Amsterdam Zuidoost verhuisde, dat door Guus Hiddink werd geopend. Dit was aanleiding voor het bedrijf om de mobiliteitsbudgetten voor medewerkers te evalueren, met de leaseregeling als resultaat.
‘Als Leaseweb succesvol is, plukken onze medewerkers daar de vruchten van’, zegt Leaseweb-directeur Con Zwinkels. ‘Ondanks de hevige concurrentie in de hostingmarkt, blijft Leaseweb gestaag groeien. Deze leaseregeling is een van de manieren waarop ons personeel profiteert van ons goede bedrijfsresultaat.’
Geen onverwachte kosten
De auto’s zijn verstrekt aan medewerkers die nog geen auto leasen en vormen een financieel aantrekkelijk vervoersmiddel. De fiscale bijtelling, die zeer gering is vanwege het A-label, wordt verrekend met het salaris. Alle overige kosten, zoals onderhoud, brandstof (zowel voor zakelijk als privégebruik) en reparaties zijn voor rekening van Leaseweb. Hierdoor komen medewerkers niet voor onverwachte kosten te staan.
Voor de operationele afhandeling van de leaseregeling heeft Leaseweb een overeenkomst gesloten met leasemaatschappij Huiskes-Kokkeler Autolease. De leasemaatschappij levert de leaseauto’s en zal Leaseweb’s wagenparkvolledig beheren.
Vraag nu is wat de Belastingdienst daarvan vindt, aan het einde van het boekjaar van de betreffende medewerker…
Dat zit wel goed: “De fiscale bijtelling, die zeer gering is vanwege het A-label, wordt verrekend met het salaris.”
Klinkt meer als een promotiepraatje voor Leaseweb en de leasemaatschappij dan een echt nieuwswaardig artikel.
@NumoQuest
Klinkt als loon in natura o.i.d….
Lijkt me een gewone leaseautoregeling zonder privé kilometer restrictie. Er staat immers dat de bijtelling via het loon verrekend wordt.
Numoquest, Maarten, de Belastingdienst vind daar helemaal niets van. Als je een tankpas krijgt van de zaak wordt er geen onderscheid gemaakt tussen zakelijk en privé, dan zou er immers een administratie aan ten grondslag liggen.
Sterker nog. Als je de bonnetjes van de tolweg in Frankrijk bewaard, de kosten voor koelvloeistof en ruitenwisservloeistof bewaard evenals als boetes in het buitenland dan kun je deze van de bijtelling aftrekken.
Overigens is het niets bijzonders wat Leaseweb doet. De meeste mensen met een leaseauto mogen deze ook prive gebruiken en hebben een brandstof pas van de zaak. De grens ligt vaak bij tanken in het buitenland. Mensen die met de leaseauto naar Frankrijk gaan zullen dus ook bij de grens hun auto maximaal vullen.
De regels bij bijtelling en alles om de auto is krom als een hoepel. Ten eerst vind ik 25% bijtelling bizar. Dit betekent dat een medewerker in vier jaar tijd de lease auto met bruto salaris heeft betaald.
Freelancers die een auto leasen kunnen niet goed rekenen. Want zij betalen maximaal zakelijk en maximaal prive. Dit heb ik 8 jaar gedaan, een beetje dom.
Nu rijd ik een niet zuinige auto met 0% bijtelling, 0% BPM, 0% wegenbelasting, (0% BTW, maar dat spreekt voor zich) en krijg ik er ook nog eens subsidie op in de vorm van minder winst hoeven af te dragen (KIA 28%) en mag ik als ik volgend jaar ook een goed jaar heb hem voor 75% in een jaar afschrijven om mijn winst voor volgend jaar ook nog flink te drukken. Deze auto rijdt slechts 35 KM elektrisch en daarna gewoon 1 op 12 op benzine. Met deze auto kan ik onbeperkt prive kilometers maken zonder dat dit belastingtechnische gevolgen heeft.
Ik ben geen dief van eigen portemonnee, maar deze regeling is dus weer het andere eind van het spectrum en slaat nergens op.
On-topic: “geen onverwachte kosten” beetje raar stukje. Als je naar Zuid-Frankrijk rijdt weet je wat je aan tol en benzine kwijt bent, ook als de werkgever dit niet betaald.
Maar goed, dit artikel is gewoon verkapte marketing, daar heb ik verder geen probleem mee, maar wilde het gezegd hebben 🙂
Gewoon goed lezen: fiscale bijtelling wordt met salaris verrekend…
Belastingdienst is hier dus blij mee: er wordt gevangen via bijtelling, bpm en accijnzen. En graaien maarrrrr.
Henri rijdt een V60 Plug-In Hybrid 😉 want dat verbruik komt mij bekend voor. Alles behalve zuinige auto die D6 AWD en 35 Km is niks tenzij je een stekker voor je deur hebt.
Ik vind het een leuk gebaar van Leaseweb aan haar medewerkers. Medewerkers hoeven dit niet te doen, ze kunnen altijd weigeren. Gezien de auto zal dit hun netto hooguit 70 tot 80 euro kosten en daarmee rijden ze voortaan woon-werk (ik zie een partij Up!) dus dat is 275 euro per maand (20K/5 jaar) voor Leaseweb plus brandstofkosten). Het zijn er een stuk of 16-18 dus dat is een mooi gebaar voor die 16-18 medewerkers. Ik gun ze een mooie rit!
mvvelsen, ik wist niet dat de V60 (de eerste Hybride diesel) het qua verbruik zo slecht deed. Ik heb overigens de Outlander. De V60 kreeg ik niet meer geleverd voor 31 december en was bovendien weer net een stap duurder, dan had ik misschien nog eerder doorgepakt naar de Tesla model S.
Ken ook collega’s die voor een gepimpte UP gekozen hebben. Die inderdaad charmant zijn vanuit een kostenperspectief, maar niet echt geschikt zijn voor een heel gezin.
Inderdaad een gewone leaseregeling.
Er is meer dan alleen een rationeel kostenperspectief als je het over auto’s hebt.
Emotie speelt een grote rol. En dat is maar goed ook. Je zit immers vaak in de auto, maar beter dat je je prettig voelt! Is ook wat waard…
goh … en ik maar denken dat we IT professionals waren in plaats van auto-week medewerkers 🙂
Een goede leaseregeling is natuurlijk altijd wel prettig, maar wat ik jammer vind is dat voor sommigen de aandacht hiermee naar de verkeerde aspecten van het werk gaat.
Nog even en we zitten weer te solliciteren in de showroom van de auto-dealers. Ik heb ondertussen wel geleerd dat er, als het over werken gaat, heel wat belangrijkere factoren zijn dan de leaseregeling.