Onderzoeksinstituut TNO heeft tien bedrijven geselecteerd die mee gaan draaien in it-projecten. De komende vier jaar gaan Atos, Sogeti, Capgemini, Brunel, Caesar Accounts, CIM Solutions, Ilionx Software Solutions, Nexct Group, MyBrand Consultancy en Valid Solutions telkens in minitenders uitmaken wie er voor de verschillende opdrachten ingeschakeld worden. De raamovereenkomst kan twee maal met twee jaar worden verlengd door TNO.
De tien gegadigden werden op basis van prijs (30 procent) en kwaliteit (70 procent) geselecteerd uit 21 inschrijvingen. TNO doet geen uitspraken over de precieze waarde van het totale contract, maar laat wel weten dat het budget in 2013 voor ongeveer 25 it-projecten 1,85 miljoen euro was. De projecten die onder het nieuwe contract vallen hebben elk een bovengrens van een half miljoen euro. Grotere it-projecten zullen apart worden aanbesteed. Per project kunnen via een leveringsmatrix meerdere partijen worden geselecteerd.
Inhuur reduceren
TNO heeft ervoor gekozen om voor een langere tijd met een aantal vaste partners in it-projecten te gaan samenwerken om zodoende de inhuur van externen te reduceren. Zodoende wil het onderzoeksinstituut it-projecten snel en turnkey naar de markt brengen. Ook denkt TNO zo it-projecten binnen tijd en budget te kunnen opleveren.
De it-projecten hebben betrekking op veel verschillende werkgebieden. Zo zijn er infrastructuurprojecten die vooral gericht zijn op netwerk, storage, servers, Active Directory en provisioning en werkplekontwikkeling. Ook vinden er verschillende Microsoft-gerelateerde projecten plaats voor maatwerk Windows-apps, Sharepoint en Dynamics CRM. Voor SAP-software zijn er projecten voor hr/ecc, finance/logistics en business intelligence. Tot slot worden er it-projecten gedraaid voor SAS, unified communications/telefonie, Unix, mobiele apps en security/encryptie. De it-projecten hebben voornamelijk betrekking op functioneel en technisch ontwerp, bouw, projectmanagement, testen, gebruikersondersteuning en training.
Allen allereerst natuurlijk gefeliciteerd. Maar als ik zo even de ‘onderhoudstasklist’ van TNO bekijk zou er misschien wel eens een keer ruimte zijn voor standaardisatie. In elk geval ruimte voor reductie.
25 projecten 1,85 M=75K PP, max 0,5 M
Stel twee projecten 0,5 M… dan zijn er 23 projecten te verdelen over 850.000 en daar wordt dan voor ge-mini-tenderd.
Kortom, dit gaat echt helemaal nergens over…….en inderdaad NumoQuest alleen al de onderhoudslijst zou gereviseerd moten worden, maar dat gaat ze niet lukken zo.
10 leveranciers voor een contractwaarde van 1,85 Miljoen is een gemiddelde van 185.000 per leverancier. Daarnaast mini-tenders per subproject. Welke verhouding heeft de aanbestedingsinzet tegenwoordig (lees: sales) ten aanzien van de uitvoering. 1 persoon a honderd euro per uur kost 16.000 euro per maand. Per leverancier gaat het hier dan om 1 persoon voor een jaar. Het gaat hier dus om ongeveer 10/11 mensen in totaal van 10 verschillende leveranciers. Per persoon inzet kost het je daarnaast een maand inzet van elke leverancier om de tender binnen te halen. Interessante aanbesteding. Overigens is het niet eens duidelijk dat het hier alleen om inhuur gaat of ook om kosten voor beheer , licenties, hardware e.d. Vreemde bedragen. Had ik al gezegt dat het hier dan ook nog om 25 projecten gaat? Ergens raak ik het spoor bijster …
Interessante uitspraak is ook: “TNO heeft ervoor gekozen om voor een langere tijd met een aantal vaste partners in it-projecten te gaan samenwerken om zodoende de inhuur van externen te reduceren. ” Door vaste partners te selecteren verwachten ze kosten te reduceren door externe inzet. Wellicht een flexibele schil met zzp-ers opzetten?
@Pascal
je neemt een andere instel en komt tot de zelfde conclusie, jammer nu dat TNO niet reageert, kennelijk hebben die de social media nog niet ontdekt, maar goed dat is eigenlijk ook weer in lijn met onzer beider conclusie 🙁