Cloud is een stukje flexibiliteit, door te vertalen naar een commercieel model. Wanneer je als bedrijf kiest om alles ‘in-house’ te houden, neem je de verantwoordelijkheid voor het onderhouden van de it-infrastructuur en de risico’s. Op het moment dat er even minder capaciteit nodig blijkt te zijn, blijft het datacenter gewoon staan. Je kunt een deel van de capaciteit uitzetten, maar het verandert niets aan de investering die je hebt gedaan.
Het mooie van een cloudmodel is dat je on-demand de afname van je capaciteit kunt aanpassen, zonder risico’s of grote investeringen. De gedeelde capaciteit kan gemakkelijk weer door andere bedrijven worden gebruikt. Deze flexibiliteit is anno 2014 een must voor de meeste bedrijven die financieel gedreven zijn.
Bedrijven die met moderne technologie werken, zoals Facebook of Google, kunnen niet meer zonder die flexibiliteit. Dit zijn partijen waar data explosief groeit en de behoefte aan capaciteit dus sterk toeneemt. Zo’n partij heeft er veel baat bij om hun databeheer en -opslag uit te besteden, zodat ze er geen omkijken meer naar hebben. Cloudleveranciers kunnen het doorgaans goedkoper regelen en heel snel op dezelfde infrastructuur extra locaties en extra applicaties toevoegen – dit is hun core business. Wanneer bedrijven dat zelf moeten doen, is de ‘time-to-market’, de tijd die het kost om dit voor elkaar te krijgen, veel langer.
Dit argument wordt vaak onderschat: waarom houden bedrijven zich niet alleen bezig met hun core business, de activiteiten waar ze goed in zijn en die strategisch zijn voor de onderneming. We vinden het toch allemaal fijn als onze bank bankiert, in plaats van een poging te doen om zijn eigen data ook te beheren en te beveiligen? Door te kiezen voor outsourcing, kun je je richten op je eigen business, voorkom je extra risico’s en bespaar je kosten.
Nu stapt niet elk bedrijf zo maar over. Die flexibiliteit vergt namelijk ook een éénmalige investering: een enorme verandering voor de organisatie. Bedrijven die hun netwerk in de cloud willen brengen komen er vaak pas gedurende het proces achter dat ze honderden mensen intern hebben die zich daarmee bezig houden. Zulke procesveranderingen komen vaak pas laat aan het licht en menig organisatie onderschat de impact ervan. Sommige grote organisaties ondervinden dusdanige implementatie problemen, dat de overstap alsnog wordt uitgesteld.
Het buiten de deur zetten van je infrastructuur moet dus niet alleen afhangen van meer flexibiliteit en minder kosten. Hervormen van bedrijfsprocessen en effectief ‘change management’ zijn even belangrijk. De overstap naar een nieuw operationeel model is van invloed op zowel de it-afdeling als de andere bedrijfsonderdelen. Het aansturen van deze verandering en het erbij betrekken van alle mensen die met de verandering te maken hebben, moet niet onderschat worden: zo blijven productiviteit en prestaties op peil.
Sander Kerkhoffs, general manager Benelux & Nordics bij Colt Enterprise Services
Met alle Respect weer een tikje overbodig en wat open deuren intreppend.
Scalable
Met de huidige stand van zaken is scalability in en met IT ‘peanuts’. Ik begrijp de teneur van de auteur natuurlijk wel. Vanuit een kostenoogpunt en de stand van zaken in de economie zijn prijzen dusdanig gekelderd dat veel opties plots erg aantrekkelijk worden.
Beveiliging
Als ik bank zou zijn, zou ik de beveiliging in elk geval niet aan een private partij overlaten. Je geeft als privé persoon namelijk ook niet je huissleutel met alle bank gegevens open en bloot op tafel aan de eerste beste beveiligingsbedrijf. Daar zijn de belangen veel te groot voor. Ik zou meteen bij de eerste beste bank vertrekken die iets dergelijks in zijn hoofd zou halen. De redenen zouden louter juridisch zijn.
Core business
In de vele seminars die ik geef is één topic altijd ’trending’. IT. Niet zo zeer omdat ik IT een geweldig vak vind maar omdat IT een strategisch deel uit maakt van het bedrijfsleven. Ik begin daar namelijk altijd mee. Mensen die het idee hebben dat het anders is weet ik op zeer eenvoudige wijze te overtuigen dat dat zo is.
Dat opent vele ogen en die richten zich ook op het feit dat IT gewoon bij de core van hun business hoort waar zij eveneens de nodige aandacht en tijd in moeten steken. Je geeft namelijk de toegang tot je portemonnee niet in handen van….. of je moet geld genoeg hebben.
Change Management
Ik wil je hier even een veer geven. In de vele cloudhypes kom ik vrijwel nergens de topic ‘Change modellen’ tegen. Dit is eveneens een onderwerp die ik altijd standaard aan snijd in seminars. Als je namelijk geen enkele moeite steekt in een standaard en basaal Change Management model, dan is het gewoon wachten op…. dat is een garantie die ik ze namelijk altijd en graag mee geef.
In de hausse van junior/medior voor senior, is het ‘uitfaseren’ van de Human Capital op dit vlak de bron van menig toenemende incident met steeds grotere impact.
Beetje jammer dat de ‘cloudboys’ dit soort ‘Change Management as a service (Caas)’ nou net niet in publicaties meenemen.
Beetje gemiste kans.