De orthopedische zorginstelling Viasana heeft een nieuw elektronisch patiëntendossier (epd) van zorgautomatiseerder Chipsoft in gebruik genomen. De kliniek doet ongeveer vijfduizend orthopedische ingrepen per jaar. Om alle consults, onderzoeken en ingrepen goed op elkaar af te stemmen en daarbij maximale aandacht aan de patiënt te kunnen besteden, werken de orthopeden en pijnspecialisten nu met het epd van Chipsoft.
Directeur Johan de Bruin is blij met de nieuwe software voor de orthopedie en de pijnpoli. ‘Wij willen altijd alleen maar beter worden en moeten maximale digitale ondersteuning inzetten om kosten te kunnen reduceren. Chipsoft kan ons daarin ondersteunen, met hun best practice als kapstok.’
Minder kans op fouten
‘De wettelijke veranderingen lopen mee in de best practice en dat is prettig om te weten’, vult applicatiebeheerder Helmut ter Beek aan. ‘Beheerstechnisch levert het ook voordelen op. Het betekent namelijk minder onderhoud voor Viasana om aan verplichtingen te voldoen. Bovendien biedt deze software voordelen voor patiënten. Door de instellingsbrede beschikbaarheid van registraties worden zij niet voortdurend lastiggevallen met dezelfde vragen en vermindert de kans op fouten.’
De applicatiebeheerder is goed te spreken over de eenduidige wijze waarop de kliniek gegevens in het nieuwe epd vastlegt. ‘Daardoor hebben we een stevig fundament waarop we een goede data-analyse kunnen loslaten. Voor aanleveringen en rapportages was dit met de oude dossiervoering erg arbeidsintensief. Tevens beschikken we nu over gevalideerde scorelijsten, waardoor wij onderzoeken beter kunnen vergelijken met onderzoeken waarbij dezelfde scoremethodiek is gehanteerd.’
Het is op zijn zachtst ‘Vreemd’ te noemen dat de overheid geen oog blijkt te hebben voor dit soort ontwikkelingen. Er blijkt klaarblijkelijk geen enkele fysieke toetsing noodzakelijk voor Amerikaanse partijen hun softwareproducten in de Nederlandse markt te kunnen zetten.
Ik zou daar normaal gesproken geen enkele moeite mee hebben ware het niet dat het hier gaat om zeer specifieke software waarbij patiënten gegevens worden gebruikt. We weten dat Amerikaanse bedrijven er een totaal andere moraal op na houden wat het doen van zaken betreft maar ook het implementeren van regels.
Een simpele of schriftelijke toezegging zou bij lange na niet voldoende mogen zijn om domweg te accepteren.
Een tweede zeer elementaire vraag die ik dan weer beantwoord zou willen zien, wat nu als een Amerikaanse leverancier een ’tender’ zou verliezen. Hoe is een migratie in dat geval geborgd? Men zou toch niet moeten denken dat een partij zich dan gewoon terug zou trekken met de bewoording, ‘jammer, wij zijn het niet geworden, u mag het zelf nu uitzoeken….’ Nergens in een sla staat dat wij moeten participeren of faciliteren in een migratie naar een conculega.
Juist omdat het hier gaat over gevoelige data, zou je verwachten dat hier goed over is nagedacht door de overheid en daar ook een helder oog voor heeft.
In tegenstelling tot wat NumoQuest suggereert, is de firma Chipsoft een 100% Nederlands familiebedrijf, en met ca. 40% van de ziekenhuizen marktleider in ZIS/EPD-software.
Overigens is het voor de scherpte in de markt, en de prijs/kwaliteitsverhouding goed dat er ook andere leveranciers actief zijn, waaronder bijvoorbeeld het Amerikaanse Epic.
Over de migratie vanuit Chipsoft en andere systemen zou ik me weinig zorgen maken, in alle gevallen worden de data lokaal opgeslagen in een goed te ontsluiten database. Er is voldoende kennis in de markt te krijgen mocht de leverancier onverhoopt niet mee willen werken.
Het blijft een heikel punt dat iedere leverancier voor service-doeleinden (meestal remote) bij de database kan en moet kunnen. Uiteraard wordt contractueel afgedwongen – en dat ik ook een eis conform de NEN-7510 norm voor informtiebeveiliging in de zorg – onder welke voorwaarden dat mag en dat gegevens vertrouwelijk behandeld worden. Of conform deze afspraken wordt gehandeld is deels een kwestie van vertrouwen, en hoewel het voor mij geen reden zou zijn om niet met een Amerikaanse partij in zee te gaan, kan ik me zorgen op dit punt voortstellen.