Innovatie en veranderkracht van organisaties zijn steeds meer bepalend voor het veroveren of behouden van een concurrerende marktpositie. Technologische ontwikkelingen en business trends zoals het nieuwe werken, bring your own device, big data en cloud-diensten vergroten de behoefte aan flexibiliteit. Er wordt immers van ons gevraagd effectief te reageren en in te spelen op dergelijke veranderingen.
Na jarenlange aandacht voor geld en aandeelhouderswaarde, worden de komende jaren de jaren van vernieuwingen en echte klantfocus. Waar in het verleden hiërarchie en macht hebben geleid tot inflexibele organisaties, moeten we nu de slag maken naar passie voor de klant, ruimte voor ondernemerschap en het verbinden van kennis binnen en buiten ondernemingen. De zogeheten overlevenden zijn organisaties die maximaal in staat zijn zich in de gedachten van de klant te verplaatsten en daarop in te spelen.
Juiste kennis, juiste plaats en juiste moment
Huidige markttrends vragen andere soorten managers en leiderschapsstijlen. Het is uit de tijd om te denken dat managers de wijsheid in pacht hebben. Kennis is immers overal te vinden via internet. Vragen kunnen door de hele wereld worden beantwoord, onder andere via sociale media. Ervaringen kunnen op die manier gedeeld worden. Misschien is kennis van en ervaring met de mediakanalen wel datgene wat het verschil maakt in een dynamische organisatie.
Managers moeten naar buiten kijken om voorop te blijven lopen, in plaats van onderuit te zakken op het pluche. Het gaat niet langer om ‘kennis is macht’, maar om het verbinden van kennis; van medewerkers, klanten, partners en universiteiten. De kracht van de juiste kennis verbinden, op de juiste plaats en op het juiste moment leidt tot echte innovatie. Traditionele managers doen er goed aan inspirerende leiders te zijn, die alle lagen van de organisatie oprecht ruimte bieden om een actieve rol te spelen in een constant veranderende omgeving.
Samenwerken is gewoon leuk!
Geloof in de kracht van samenwerking om organisaties sterker en slimmer te maken. Samenwerken is gewoon leuk! Mensen die elkaar motiveren en stimuleren om grote prestaties neer te zetten; welke manager zou daar niet voor tekenen?
Samenwerken betekent wel heel hard bikkelen. Ook bij de Googles en Apples van deze wereld is het slechts 10 procent inspiratie en maar liefst 90 procent transpiratie. Een open mind, empathie en gevoel voor communicatie is eigenlijk alles wat er nodig is. Daarom is een goed Scrum-team veel aangenamer dan bijvoorbeeld een Prince-aanpak of welke methode en hiërarchie dan ook. Een goede kick-off van de opdrachtgever werkt beter dan een PID-document per e-mail. Wekelijkse zeepkistsessies rond de vrijdagmiddagborrel zorgen voor veel meer duidelijkheid en teamgevoel dan ‘management by memo’. Feedback geven en ontvangen, leidt tot persoonlijke ontwikkeling en motiveert. Empathie geeft respect en begrip. Allemaal voorwaarden voor een succesvolle samenwerking.
Geef ruimte voor andersdenkenden
Innovatie komt steeds vaker voor door samenwerking buiten de bedrijfsgrenzen en andersdenkenden binnen teams op te nemen. Daarbij staan inbreng van de rechterhersenhelft voor meer creativiteit, verbeelding en gevoel voor verbindingen centraal. Dit zijn typische denkprocessen die gezien worden als vrouwelijke eigenschappen en juist in de ICT-sector steeds meer een voordeel geven.
‘Neem een kunstenaar op in je managementteam, dan ga je wat beleven!’, zegt André de Waal in het boek Ronde vormen in IT. Een kunstenaar kan inspirerende ideeën opleveren. Denk aan Daan Roosegaard die te zien was bij Zomergasten. Deze kunstenaar, ontwerper en ondernemer ontwikkelde het idee van de smart highway. Dit glow in the dark-concept met belijning die overdag oplaadt door zonlicht en ’s nachts licht geeft, is natuurlijk een terechte winnaar van een innovatie-award.
Terug naar vakmanschap en flexibele organisaties
We gaan terug naar vakmanschap en in kleinere eenheden werken, die als samenstel in staat zijn snel te bewegen, reageren en te acteren op de markt. Lifetime employeeship is in rap tempo verdwenen en de markt zal nog meer flexibiliseren. Organisaties zullen een stap moeten maken, van resources inhuren naar kennis verbinden. Organisaties moeten anders gaan kijken naar vakmanschap, samenwerking en aanvullende competenties in plaats van standaard checklists aflopen en meer van hetzelfde. Juist het verbinden van kennis zal leiden tot mooie innovaties en gaat binnen de it-wereld het verschil maken.
Nieuwe organisatievormen ontstaan tussen organisaties en experts die flexibel ingezet kunnen worden, om mee te werken aan nieuwe producten en diensten en om anders te gaan samenwerken: om elkaar te versterken. Uiteraard gaat dit niet vanzelf. Kennis verbinden en ontwikkelen binnen een netwerkorganisatie moet je organiseren.
Voor 2014 wensen wij de markt toe dat er meer aandacht komt voor passie en verbinding, met ruimte voor ondernemerschap en focus op de klant.
Anita van den Hoek en Geke Rosier, adviseurs bij Forcefive
Geke Rosier is mede-eigenaar van Forcefive en marketeer in hart en nieren. Zij wordt geïnspireerd door de snelle veranderingen in informatietechnologie. Door het verbinden van mensen, kennis en ontwikkelingen komt zij steeds weer op nieuwe ideeën. Kritisch van aard daagt Rosier de markt uit om op een andere manier naar de actualiteiten te kijken. Zij werkt graag samen met professionals die verschillende achtergronden hebben en uiteenlopende ervaringen hebben opgedaan. Zij gelooft in diversiteit omdat het tot vernieuwing en meer succes kan leiden. Geke Rosier is auteur van het boek ‘Ronde vormen in IT’, over de zachte kant van it. Techniek en it bieden namelijk carrièrekansen voor iedereen.
Ook Anita van den Hoek is mede-eigenaar van Forcefive. Haar passie ligt bij marketing, ondernemen en it. Zij deinst niet terug voor uitdagingen en doorgrondt graag alle lagen. Zij krijgt energie van opdrachten in complexe omgevingen waar veel betrokkenen, invloeden en impulsen een rol spelen. Van den Hoek zet zaken in gang, werkt aan concrete en structurele resultaten. Zij heeft grote interesse voor het verbinden van marketing met technologische innovaties om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen. Van den Hoek werkt graag in it-omgevingen als verbinder tussen techniek en klanten.
1. Juiste kennis, juiste plaats en juiste moment
Hier lijkt veel mis te gaan als ik reacties en opinies op Computable lees, wie bepaald de juistheid van kennis eigenlijk?
Markttrends lijken me enkel voor een Babylonische spraakverwarring te zorgen. En over kennis versus kunde heb ik al meermaals wat geschreven hier, ik kan hier een ‘Bloom’ lezing over houden.
2. Samenwerken is gewoon leuk
Zeker kan teamwork niet alleen inspirerend zijn maar ook heel prettig alleen wordt hiermee ook het WIJ-ZIJ gevoel nog weleens versterkt.
Scrum versus Prince heeft trouwens niet zoveel te maken met ouderwetse collegialiteit. Dat past wel niet in Het Nieuwe Werken om terug te komen op markttrends maar vergroot wel vaak het saamhorigheidsgevoel.
3. Geef ruimte voor andersdenkenden
Hier wordt het hilarisch en ongeloofwaardig omdat de huidige selectie van IT personeel hier geen ruimte voor laat, de lamme leert de blinde lopen zullen we maar zeggen.
Betreffende ‘Ronde vormen in IT’ zal ik ronduit bot zijn want in IT gaat het om vierkante gaatjes, al jaren keuvelt men over soft skills maar vergeet de harde vaardigheden.
4. Terug naar vakmanschap en flexibele organisaties
Laat ik eerst terug gaan naar mijn begin vraag, wie bepaald de juistheid van kennis om ook wat ‘Ronde vormen in IT’ te gebruiken?
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het een cyclus wordt, maar neerwaartse spiraal is beter op zijn plaats. Vrolijk meedeinend op eerdere marketingtrends is veel vakmanschap reeds verloren gegaan.
En helaas ook veel geschiedenis omdat ik me meen te herinneren dat de witte strepen – nu vaak met reflecterende verf of ‘cat eyes’- op de weg al bedacht zijn in 1939 als antwoord op verduisteringsplicht. Dat wegen weer verduisterd worden en voor problemen zorgen met ‘nachtblinde’ bestuurders is een aardige metafoor met dit artikel. Niet iedereen heeft namelijk affiniteit met IT, net als dat auto’s verkopen en onderhouden ook twee verschillende disciplines zijn.
Het is aan een marketeer wel toevertrouwd om positieve teksten te schrijven. In dit geval is het inhoudelijk wat minder positief als je er wat dieper op doorleest.
Wat passie en vakmanschap betreft horen deze nooit te zijn weggeweest uit welke onderneming dan ook. En wat passie betreft hoort dat dagelijkse kost te zijn voor een ieder. (Elke Italiaan zal dat beamen.)
Dat gezegd hebbende denk ik dat er wel meer aan de hand is dan aangegeven.
Even los van de crisis is er in ondernemersland veel meer veranderd waarvan de gevolgen nog lang merkbaar zullen blijven omdat het veel drastischer is dan het op het eerste gezicht lijkt.
Wat het betreft van aantrekken van ‘resources’ vaak ook wel mensen genoemd kan je niet verwachten dat je als werkgever automatisch hetzelfde commitment krijgt van de los vaste werknemer als van de lifetime employees. Daar zul je als werkgever ook rekening mee moeten houden en zorgen dat je onderneming geen los zand wordt.
Wat dat betreft geven koeien de meeste melk als je ze goed voert en vriendelijk behandeld.
Wat kennis en vooral kunde betreft sluit ik me bij Ewout aan. En daarbij aanvullende het feit dat in ons land behoorlijk wat verbeteringen kunnen aanbrengen om de scholing van het aanstormend talent te verbeteren. Wat dat betreft heeft Finland een goed voorbeeld gegeven van hoe dit kan.
Ik sluit me volledig bij Ewout en Johan aan.
Dit is met recht opinie en zonder enkele onderbouwing of verwijzing naar onderbouwing.
De riedeltjes heb ik al zo vaak gehoord en zijn volledig verstoken van cijfers en dus gewoon holle uitspraken.
Ik zeg niet dat het slecht is wat hier geschreven is. Er zitten leuke suggesties tussen die het proberen waard zijn. Overigens draai ik mee in een project met een vrouwelijk project manager, dat bevalt prima, maar technisch sterke vrouwen zijn een hoge uitzondering en daarmee ook heel bijzonder.
De komende jaren ‘echte klantenfocus’?
Niet om erg negatief te doen natuurlijk. Maar als je geen klantenfocus hebt, heb je geen toegevoegde waarde. Heb je geen toevoegende waarde, dan heb je het als leverancier zeer moeilijk als je nu nog zou moeten gaan nadenken over ‘echt klantenfocus’ me dunkt.
Maar wat u hier aanhaalt in de aanhef. Het Nieuwe Werken, BYOD, Cloud, zijn de hypes van de voorbije twee jaren.
HNW
Het Nieuwe Werken is helemaal niet nieuw. Men gaat eindelijk eens nadenken over het nog slimmer benutten van de mogelijkheden die de technische IT u bied. Niets nieuws, zelfs dat ‘HNW’ volkomen overtrokken, hype dus.
BYOD
Ziet u het al voor u? U gaat met uw smartphone naar uw baas en zegt tegen hem, hé ik wil gewoon toegang hebben tot de data van het bedrijf. Die belt terstond de IT vertegenwoordiger en roept…’Regel dat eens even…’ Datzelfde geld ook voor de laptop die u op gegeven dag gewoon maar mee neemt. ‘Lekker handig toch…?’
De werknemer wil… tja als je dat maar vaak genoeg roept en publiceert in allerlei vormen en maten dan zullen er ongetwijfeld best wel werkgevers zijn die ‘om’ gaan. Maar vanuit IT oogpunt? Iets dergelijks onbeheersbaar toelaten op je zakelijke infrastructuur? Vooral doorgaan met hypen natuurlijk.
Cloud
Beslist niet elke ondernemer heeft een infrastructuur die geschikt zal zijn voor cloud. Sterker, er zijn steeds meer ondernemers die al flink door en nadenken voor ze cloud overwegen. reden hiervoor is dat de hardware steeds goedkoper word en het beheer en onderhoud dus ook.
Even los van bovenstaande….
Kennis IS Macht
Dat is een universele wetmatigheid en u roept in uw artikel dat dat nu juist steeds minder belangrijk word. Persoonlijk ben ik A commercieel, ik weet dit van mezelf, en zeg dit gerust mijn klanten ook. Iemand in wie ik het grootste vertrouwen heb neemt dat stukje gerust van mij over. Niemand die daar mee zit. Ik richt mij op mijn eigen core.
Terug naar vakmanschap en flexibele organisaties
Kijk ik graag even naar een te jong overleden kennis van mij, Eckart Wintzen die heel slim toepaste wat u hier naar voren brengt. Overigens, Royal Shell en anderen doen dit ook al zeer succesvol jaren.
Kleine tegenstrijdigheid….
Daar is men in het vakmanschapland NL langzaam ook zichzelf van aan het doordringen…. het spastisch wegsaneren van Kennis, lees Senior specialisten, breekt menig organisatie zich nu al op. Daar waar kwaliteit en kennis goed verankerd was in de organisatie, waar men de Senior professional moeiteloos elders in de organisatie kon inzetten, heeft dat plaats gemaakt voor ‘a la carte’ werkgeverschap.
En dat heeft directe en aantoonbare miljardenschade tot gevolg gehad. Maar dat is weer een andere boom die kan worden opgezet.
Leuk marketing stukje verder.