Ik kom nogal eens ergens. Zo was ik laatst bij een leuk, kleinschalig en gespecialiseerd congres. Ik zou in een dag geïnformeerd worden over een aantal proposities van een producent van software. Ik was persoonlijk uitgenodigd en er zou die dag een select gezelschap aanwezig zijn. Ik zou veel nieuws gaan beleven en mijn netwerk flink uit kunnen breiden. En dat viel tegen.
Ik zag precies hetzelfde selecte gezelschap dat ik al drie jaar op dit congres zie. Erg gezellig, maar tot uitbreiding van mijn netwerk zou dit niet leiden. Niets nieuws hier.
Vervolgens worstelde ik mij door drie technische sessies die werden voorgezeten door een mompelende Engelsman die door pagina’s vol Powerpoint-tekst heen slofte. Dat klinkt misschien geweldig, maar het viel toch wat tegen. Er werd niets gezegd wat ik niet al wist en ik kon sneller lezen dan hij sloffen. Niet dat ik nou zo briljant ben, maar ik was al wel een keer door de website van de producent gehuppeld ter voorbereiding op het congres en wist dus eigenlijk alles al.
De lunch was prima moet ik zeggen, dat dan weer wel.
Na de lunch gingen we verder met mompelsessies over zaken die ik al kende omdat ik er in eerdere webinars (special invitation!) al over had gehoord. Gelukkig waren de demo’s wel zinvol, want die gaven mij de tijd om dit blogje te schrijven en mijn mail bij te werken.
Kortom: was dit congres een zinvolle tijdsbesteding voor mij? Nee dus, helaas niet. Ik vermoed dat ik alle kennis ook op had kunnen doen door zelf twee uurtjes online te focussen op informatie die daar over de producten te vinden is. Vanuit het perspectief van netwerken bood het congres niets meer naast mijn Twitter/LinkedIn- en Facebook-informatie.
Het meest zinvolle was misschien wel het inzicht dat de meeste congressen voor mij niet zinvol zijn. En dit komt denk ik niet eens door de kwaliteit van de congressen, maar door de kwaliteit van de online informatie en andere communicatie middelen.
De meeste leveranciers en bedrijven bieden zo veel goede info via (gratis) webinars, online chat sessies en web based demonstraties dat daar simpelweg niet tegenop te congressen valt.
Ik ga de komende congressen maar eens niet volgen. Ik ga die dag twee uur besteden aan het doorspitten van de beschikbare online informatie en daarnaast een uurtje LinkedInnen/Facebooken en Twitteren. Volgens mij blijf ik dan prima op de hoogte en verbonden met iedereen in mijn netwerk. En ik heb dan ook nog tijd genoeg om uitgebreid te lunchen.
Mochten jullie voorlopig niets meer van mij horen, dan had ik het mis en zie ik jullie weer op een aanstaand congres.
Herkenbaar en volledig mee eens. Onder het mom van bijblijven volg ik van alles, maar dit jaar ben ik behoorlijk teleurgesteld.
Remco,
Deze ervaring heb ik al lang 🙂 In 2013 heb ik maar selectief 3x congressen bijgewoond. Niet alleen vanwege tijdgebrek maar ook omdat ik wist dat ik er niks aan zou hebben.
Het effect van het schrijven van een (nuttig)artikel is groter dan het bijwonen van een congres, vind ik!
Voorwaarde hiervan is dat je tijdig op de reacties van je reaguurders reageert, anders moet je misschien beter een congres gaan bezoeken.
tja … het ene congres is het andere niet. Zeker in de tijd voor de crisis heb ik de nodige congressen en conferenties bijgewoond, zowel als bezoeker maar ook menigmaal als spreker.
Het vervelende is dat je soms geweldige samenvattingen ziet van een presentatie, die inhoudelijk zwaar tegenvallen. Van de andere kant heb ik wel eens een sessie bijgewoond in een verloren uurtje, welke uiteindelijk heel erg interessant bleek te zijn.
Het filteren van “goed en slecht” door de organisatie is een zeer lastige klus. Op papier een goede samenvatting kunnen schrijven wil namelijk nog niet zeggen dat de presentator zijn publiek gedurende een uur kan onderhouden en vermaken met een inhoudelijk goed verhaal.
Waar ik zelf tegenwoordig op filter is of er veel gebruikers-ervaring-lezingen zijn, liefst solo (dus niet in samenwerking met leverancier of consultant).
Leverancier specifieke sessies kunnen interessant zijn voor een stukje roadmap en productinformatie, maar zoals de auteur al noemt, is daar ook veel over te vinden op internet.
Overigens maken ervaringen zoals die van de auteur het ook steeds lastiger om uit te leggen aan je baas waarom je naar een bepaald congres zou moeten. Veel informatie is inderdaad op internet te vinden, maar de vaak zeker zo zinvolle gebruikerservaringen helaas niet.
Tsja, de congressen die ik gevolgd hebben waren niet alleen interessant maar hebben ook nog leuke (expert)verslagen opgeleverd.
Jammer dat ook een beetje de klad is gekomen in het houden van congressen. Vanuit IT oogpunt vind ik dat een zegen om eerlijk te zijn. We hebben namelijk de kennis en techniek om congressen verder te virtualiseren dus waarom zouden we die efficiëntieslag niet verder perfectioneren?
Ik denk dat dit artikel hier wel eens een mooie aanzet aan kan geven. Gaatje in de volatile markt?
@Remco:
Misschien toe aan een nieuwe uitdaging?
Als ik jou was zou ik mijn kennis gaan verbreden, want over je eigen onderwerp weet je alles al. Dat is een slecht teken, want voor je het weet is je kennis verouderd.
Er zijn vast wel congressen waar je nog wat van kan opsteken of iets nieuws kan leren.
Op het internet is zat te vinden imho.
Ik word soms een beetje moe van uitspraken die op commerciële leest zijn gestoeld of een stelling dat je ‘kennis is verouderd’.
Ik denk dat heel veel IT professionals zich eens moeten verdiepen in iets heel eenvoudigs. Gewoon eens hoe IT als materie werkt en zich beweegt. Aansluitend zouden ze deze twee vragen eens voor zichzelf moeten beantwoorden….
1. Waarom automatiseer je eigenlijk?
2. Waarom zou je automatiseren?
Misschien dat mensen er dan achter komen dat het helemaal niet erg is niet achter die hijgende hypers aan te lopen maar echt eens gaan kijken waar IT nou eigenlijk voor is bedoeld.
Misschien dat de zin en rede dan eens wat eenvoudiger weer word.
Hoop voor 2014, Congres of Simplicity in Strategic IT….. wellicht?
Hi,
dank voor al jullie reacties. Heb er weer veel van geleerd. Ben ook wel blij te kunnen constateren dat ik in ieder geval niet de enige ben.
@PaVaKe: dat vind ik wel een goede tip: filter op gebruikerservaring. dan voorkom je in ieder geval te veel “marketing blabla”.
@Marcel: daar heb je misschien wel een punt.
@Numoquest: Ik en het er mee eens dat we te vaak afdwalen waar het in de basis om gaat. Ik ga bij bijna elke klantgesprek terug naar de de universele vraag: ‘Waarom?’ daarna komt pas ‘hoe’ en ‘met wat’ aan de orde.
Hoi Remco,
Misschien ga je gewoon naar de “verkeerde” congressen of naar de “verkeerde” sessies tijdens een congres.
Ik teer maanden op de inpsiratie die ik opdoe tijdens de congressen van mijn favoriete Vendor.
En inspiratie is nou precies waar het vaak aan ontbreekt op een gemiddelde IT afdeling.
Dus, ga ik je ontmoeten in juli 2014?
Leuk herkenbaar stuk. In praktijk is 90 procent van het nuttige congresmateriaal inderdaad te vinden via online media. En van de organisaties waar dit niet zo is, verwacht ik sowieso niet zo veel.