PostNL wil het huidige aantal van vierhonderd ict'ers binnen achttien maanden terugbrengen naar honderdtachtig. Een groot deel van de gedupeerden zijn eigen medewerkers, waarvoor een sociaal plan klaarligt om hen te begeleiden naar ander werk. Maar de sanering raakt ook ingehuurde ict'ers. Omdat het postbedrijf ervoor heeft gekozen zijn it-omgeving naar de cloud te migreren zijn er vanaf 2015 amper nog eigen technische infrastructuur- en applicatiebeheerders nodig.
Chief information officer (cio) Marcel Krom stelt dat de harde economische omstandigheden PostNL nopen om drastische maatregelen te nemen. Het postconcern moet jaarlijks miljoenen bezuinigen en door resoluut voor de cloud te kiezen, verwacht Krom op ict-gebied hieraan bij te dragen en flinke besparingen te kunnen realiseren.
De overgang naar de cloud heeft tot gevolg dat PostNL veel minder technische infrastructuur- en applicatiebeheerders nodig heeft. Ruim tweehonderd man vloeien de komende achttien maanden gefaseerd af. Bij het postbedrijf is bijvoorbeeld een SAP Competence Center actief waar nu nog honderdtwintig man werken; daarvan blijven er veertig over, vertelt cio Krom. De ict-tak die achterblijft bestaat dan nog uit zo’n honderdtachtig man (functioneel beheer, informatie-analisten en -managers, ict-architecten, regie-uitvoerders, contractbeheerders en dergelijke).
Ook wil Krom de twee gespiegelde datacenters voor eind 2015 sluiten die het bedrijf nu nog zelf in gebruik heeft. Voor de getroffen PostNL-medewerkers ligt een sociaal programma klaar waarin ze worden begeleid naar eventueel ander werk en waar ze zich kunnen bij- of omscholen.
Het overbrengen van het beheer via een cloud-constructie brengt als nadelig effect voor het personeel met zich mee dat de wet ‘Mens volgt werk’ niet meer goed kan worden toegepast. In de gangbare uitbestedingstrajecten kan een medewerker zijn werk volgen naar de nieuwe ict-partner maar in dit soort online abonneediensten-constructies kan dat niet meer. Krom: ‘Dat beseffen we. Daarom hebben we hierover ook afspraken met de medezeggenschapsraad gemaakt die zijn meegenomen in het sociaal plan.’
Stofzuigen
PostNL bracht al eerder het online werkplekbeheer onder bij KPN (Getronics). Het bedrijf heeft nu dus besloten om de gehele ict-omgeving naar een hybride cloud te brengen. In totaal gaat het om zo’n vierhonderd bedrijfsapplicaties die in een abonnementenvorm naar een cloud moeten worden overgezet. De hybride cloud van PostNL bestaat uit platforms van Amazon, Microsoft Azure, geleverd en beheerd door ICT Automatisering, en SAP Business by Design. Sogeti is de ict-partner die de applicatiemigratie- en rationalisatie begeleidt. Met Salesforce.com richt PostNL aan de voorkant portalen in waarmee het informatie uitwisselt over poststukken en pakjes met bezorgers, en – in een later stadium – met zakelijke klanten.
Het traject loopt al en inmiddels zijn al zo’n zeventig applicaties overgezet. PostNL werkt in deze migratie samen met Sogeti. Krom: ‘Iedere zaterdag ‘stofzuigert’ Sogeti weer een paar applicaties over naar de cloudomgeving in een OTAP-situatie – Ontwikkeling Test Acceptatie en Productie – in Azure. Daarna moeten wij onze interfaces in orde maken.’
Overigens gaan niet alle applicaties naar de cloud: van een paar gespecialiseerde oplossingen, zoals SAP HR en een planningstool, blijven er versies op locatie bij PostNL draaien.
Betaal naar gebruik
De beweging naar de cloud moet in 2015 zijn afgerond. De af te nemen diensten worden zoveel mogelijk gebaseerd op standaard software as a service (SaaS). Daarnaast neemt PostNL platformdiensten af (PaaS: platform as a service, via Microsoft Azure) en online infrastructuurdiensten (Iaas: infrastructure as a service via Amazon). ‘Wij werken alleen met leveranciers die niet alleen kunnen opschalen, want dat kunnen ze allemaal, maar ook makkelijk kunnen afschalen’, benadrukt Krom. ‘Dat laatste blijkt in de praktijk weerbarstiger dan gedacht. Maar voor ons geldt: voor elke gebruiker minder gaat er direct wat van de prijs af die we moeten betalen aan leveranciers. Wij willen het betaal naar gebruik-principe echt ondervinden.’
Om de ict-partners in de cloud zo goed mogelijk aan te sturen heeft cio Krom de afdeling Cloud-it in het leven geroepen. Die voert de regie over de leveranciers en zorgt voor goedwerkende interfacing en koppelingen tussen de verschillende bedrijfsapplicaties en cloudomgevingen. ‘Daarvoor scholen we mensen bij of huren we personeel in.’
Interessante opmerking: ‘Wij werken alleen met leveranciers die niet alleen kunnen opschalen, want dat kunnen ze allemaal, maar ook makkelijk kunnen afschalen’, benadrukt Krom. ‘Dat laatste blijkt in de praktijk weerbarstiger dan gedacht.
Hoe zou dat komen, contractuele verplichting oid? Technisch lijkt me dat toch niet echt een probleem. Of zou het in het niet kunnen meten van pay-per-use zijn?
De organisatie kennende streeft men af op het vergroten van risicofactoren door deze te leggen bij de leverancier, zonder dat zij zelf nog de regie voeren.
Die discussie is al eerder gevoerd waardoor men It weer is gaan zien en klaarblijkelijk gaat gebruiken als deel van de begroting. Natuurlijk is het zo dat je met IT, als materie en vehikel, besparingen kunt bewerkstelligen.
Maar wanneer de meest basale eerste twee vragen niet eens zijn gesteld, waar dus verder ook niet over kan zijn nagedacht, dan begeeft men zich op een pad die grootschaliger incidenten in de hand zal gaan werken. Natuurlijk kun je dan de zwarte piet leggen bij de ‘leverancier’. Maar wanneer je zelf vrijwel geen enkele regie meer hebt, dan moet je in de spiegel kijken.
Dat is wat er aanstaande zal zijn voor Post NL. Voorspelbaar dus.
Leen, veel organisaties hebben de multitenancy van hun infrastructuur niet in de klauw en afschalen zou dus voor de leverancier een inspanning of desinvestering zijn. De meeste architecturen zijn niet gericht op het krimpen, maar dat wist je allang 😉
NumoQuest, naast dat je in de herhaling valt van je twee onzinnige vragen
1. Waarom zou ik automatiseren?
2. Waarom automatiseer ik?
Onzinnig omdat PostNL al jaren automatiseert en zij kansloos waren als ze dit niet gedaan hadden. Daarnaast suggereer je dat zij die vraag zichzelf nooit gesteld hebben. Waar baseer je dat op? Omdat je de organisatie kent?
Verder drijf je steeds verder af van de materie die cloud computing heet.
De teneur van veel van je berichten zijn negatief en niet constructief als het aankomt op cloud, daarbij blijf je vasthouden aan je eigen denkbeelden zonder die te toetsen anders dan naar het algemene nieuws wat naar buiten komt.
Wat PostNL hier doet is niet alleen slim, het gaat ook nog werken mits goed uitgevoerd, maar daar heb ik best vertrouwen in. Laten we dit bericht nu eens markeren als voorspelling en hier over twee jaar op terug kijken.
Leuk dat je geen blad voor de mond neemt in je mening, dat doe ik ook niet.
@Henri Of het slim is is nog even afwachten, het klinkt mij ook in de oren als dat PostNL een aantal van haar ICT activiteiten gaat outsourcen. Gaat het personeel eruit vanweg die cloud of vanwege het oursourcen? Ook omdat ik denk dat die 400 applicaties en machines in de cloud ook onderhoud nodig hebben.
@Leen: Omdat het merendeel van de aanbieders geen “echte” cloud biedt, maar voor de klant in een eigen datacenter infra optuigt. Als jij binnen een jaar (fors) afschaald, dan zitten ze met kosten die ze niet kwijt kunnen.
Een “echte” Cloud aanbieder kan gewoon op- en afschalen en op basis van pay per use afrekenen.
Deze flexibiliteit kost uiteraard ook wat. Veel bedrijven (vraagkant) zie je op twee benen hinken. Ze hebben het over cloud en vervolgens willen ze daar allemaal maatwerk aanknopen. Dat kan uiteraard niet bij een “echte” cloud.