23 procent van de organisaties die te maken heeft met extern it-personeel vindt de inhuurtarieven te hoog. Dat is opmerkelijk, want de meeste organisaties baseren hun tarieven op eigen administratie (40 procent) en referenties (33 procent). Er wordt dus maar weinig gebruik gemaakt van externe kennis uit de markt. Dat blijkt uit het benchmarkonderzoek van FastFlex, sourcingpartner en managed service provider op het gebied van resource management.
Samen met onderzoeksbureau Metri onderzocht FastFlex de tarieven van het externe it-personeel bij 28 organisaties uit de top honderd-bedrijven in Nederland die het meest inhuren. Het is voor het eerst dat zo’n benchmark is uitgevoerd in Nederland. Hieruit komt naar voren dat het inhuurproces bij veel organisaties een hoog ons-kent-ons-gehalte kent. Organisaties hebben nauwelijks zicht op wat de marktconforme tarieven zijn, omdat de inhuurmarkt niet transparant is. Bovendien blijkt dat organisaties lang niet allemaal gebruikmaken van kortingsmogelijkheden tijdens het inhuurproces. 46 procent van de respondenten geeft aan geen kortingen te hanteren.
‘Het gebrek aan transparantie in de inhuurmarkt is een groot struikelblok voor de meeste inkoopprofessionals’, zegt Niels Huismans, business developer bij FastFlex. ‘Uit diverse onderzoeken blijkt dat ook zelfstandige professionals deze transparantie missen. Hoe is een tarief precies opgebouwd, waar blijven welke marges liggen en hoeveel mensen verdienen er nu precies aan dit tarief? Een ander punt dat ook duidelijk uit onze benchmark naar voren komt is de onduidelijkheid over de gemiddelde tarieven in de markt. Veel organisaties geven aan dat ze de tarieven te hoog vinden, maar eigenlijk hebben ze geen idee wat dan precies marktconform is. Nu de resultaten uit ons onderzoek bekend zijn, kunnen wij inkopers een beter beeld geven van deze tarieven en hen daarmee handvatten bieden om scherper en efficiënter externe kennis in te kopen.’
We weten niet hoe duur het mag zijn, maar dat het té duur is staat als een paal boven water.
Geen wonder dat de ingehuurden niet duidelijk over hun prijsstellingen en marges zijn. Dan blijft er tenminste nog wat onderhandelruimte over.
Onderhandel dan ook direct met freelancer, dan weet je precies waar het geld naar toe gaat. Naar diegene die het werk doet. Lees website, CV, linkedin, vraag referenties, eis desnoods beroeps/bedrijfs aansprakelijkheidsverzekering.
Tis niet voor niets dat dit niet gebeurt. Inkoopprofessinals hebben geen vakinhoudelijk verstand, dus doen niet direct zaken met freelancers. Dan maar wat minder transparantie.
@mauwerd : hear, hear!
Ik vind het een beetje vreemd dat inkopers mensen inhuren, geen flauw idee hebben van wat het zou moeten kosten maar het wel voor elkaar krijgen te roepen dat het te duur is.
Als je iemand inhuurt hoort daar een business case tegenover te staan. Als je er meer profijt van hebt dan dat het kost: dan is inhuur te overwegen. Als je er geen profijt van hebt: waarom huur je dan in?
Ik snap inkopers af en toe niet… ik ben denk ik niet de enige.
@mauwerd: volkomen gelijk. Als freelancer wordt ik zo nu en dan helemaal gestoord van de tussenpartijen. De overheid speelt hier een grote rol. Hier kan ik alleen inkomen via de zogenaamde mantelpartijen die een ander bureau naar mij laten zoeken. In een klus zaten er 3 partijen tussen en was er 40% bovenop mijn eigen uurtarief gedaan… Tja, dan worden externe professinonals opeens duur…
Als freelancer draag je natuurlijk zelf ook verantwoordelijkheid hierin. De problematiek altijd maar afschuiven op de inhurende partij of tussenpersoon is te makkelijk.
Het is in ieders belang dat de inhurende partij een reëel tarief voor je diensten betaald. Als tarief te ver afwijkt van jouw skills en ervaring én het tarief wat jij daarvoor vraagt dan voldoe je waarschijnlijk niet aan de verwachting van de inhurende partij en wordt je als “te duur” beoordeeld.
De transparantie die in het stuk wordt genoemd dien je dus ook zelf af te dwingen! Dwing altijd transparantie af en zorg ervoor dat je weet wat de inhurende partij voor jou betaald. Wordt daar te geheimzinnig over gedaan dan zou je moeten overwegen om de opdracht niet aan te nemen.
Dit zijn de uurtarieven van de overheid, openbaar te vinden op de site van de Rijksoverheid.
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/richtlijnen/2012/10/01/handleiding-overheidstarieven-2013.html
Nou nou,
Dit is een fenomeen van heel veel jaren. Iedereen weet dat als je via een tussen partij inhuurt dat je altijd een extra fee moet betalen. Nu is het zo dat dit ook niet altijd een eerlijke concurrentie is want er is veel vriendjes politiek die erom heen speelt.
Met de huidige economie waar mensen hun baan verliezen vindt ik het niet anders als reeel als een hogere tarief genomen wordt. Tenslotte loop je als freelancer of contractor meer risico dat iemand die intern zit. Tussen handel moet eruit en dat moet dan ook wettelijk besloten worden. Anders blijft er niets anders op dat mensen uit Nederland vertrekken om elders hun brood te verdienen.
Ik heb het tenslotte ook gedaan. Als je kwaliteit wil, dan zit er een prijskaartje aan. De prijzen zijn niet hoog momenteel vergeleken met de jaren 1999 tot 2001. Toen waren dat hoge prijzen en ook deze heb ik ook meegemaakt.
Eigenlijk is de diep en diep triest, geen enkel idee wat marktconforme prijzen zijn en wel roepen het is te duur. Zit me dan echt af te vragen waar men dit op baseert. Denk dat je als freelancer redelijk transparant kunt zijn in je kosten ect. Via via moeten er altijd nog wat meer mensen geld aan overhouden.
Maar boven alles blijft staan hoe kun je roepen dat het te duur is als je niet weet wat marktconform is. Volgens mij is dit het eerste wat een inkoper roept in de hoop dat je zonder morren met de tarieven zakt.
Discuseer aanstaande donderdag ook mee tijdens ons webinar over dit onderwerp – https://www.onlineseminar.nl/FastFlex/Seminar.aspx?Id=69095e0c-3423-4fbc-b291-15d6463086e3