23 procent van de organisaties die te maken heeft met extern it-personeel vindt de inhuurtarieven te hoog. Dat is opmerkelijk, want de meeste organisaties baseren hun tarieven op eigen administratie (40 procent) en referenties (33 procent). Er wordt dus maar weinig gebruik gemaakt van externe kennis uit de markt. Dat blijkt uit het benchmarkonderzoek van FastFlex, sourcingpartner en managed service provider op het gebied van resource management.
Samen met onderzoeksbureau Metri onderzocht FastFlex de tarieven van het externe it-personeel bij 28 organisaties uit de top honderd-bedrijven in Nederland die het meest inhuren. Het is voor het eerst dat zo’n benchmark is uitgevoerd in Nederland. Hieruit komt naar voren dat het inhuurproces bij veel organisaties een hoog ons-kent-ons-gehalte kent. Organisaties hebben nauwelijks zicht op wat de marktconforme tarieven zijn, omdat de inhuurmarkt niet transparant is. Bovendien blijkt dat organisaties lang niet allemaal gebruikmaken van kortingsmogelijkheden tijdens het inhuurproces. 46 procent van de respondenten geeft aan geen kortingen te hanteren.
‘Het gebrek aan transparantie in de inhuurmarkt is een groot struikelblok voor de meeste inkoopprofessionals’, zegt Niels Huismans, business developer bij FastFlex. ‘Uit diverse onderzoeken blijkt dat ook zelfstandige professionals deze transparantie missen. Hoe is een tarief precies opgebouwd, waar blijven welke marges liggen en hoeveel mensen verdienen er nu precies aan dit tarief? Een ander punt dat ook duidelijk uit onze benchmark naar voren komt is de onduidelijkheid over de gemiddelde tarieven in de markt. Veel organisaties geven aan dat ze de tarieven te hoog vinden, maar eigenlijk hebben ze geen idee wat dan precies marktconform is. Nu de resultaten uit ons onderzoek bekend zijn, kunnen wij inkopers een beter beeld geven van deze tarieven en hen daarmee handvatten bieden om scherper en efficiënter externe kennis in te kopen.’
@Jan van Leeuwen: Nee, gewoon bij een detacheerder. 40 uur per week, gemiddeld 40+ weken per jaar ingezet. Niet ingezet = geen inzetbonus. Opleidingen vooral in eigen tijd doen. Examenkosten worden vergoed, opleidingskosten via amortisatie. Idem voor (duurdere) seminars of workshops. Verzorg ook zelf interne cursussen, allemaal buiten de declarabele uren, want zo werkt dat.
Dus doe nou niet net of een ZZP-er het zo zwaar heeft en iemand in vaste dienst niet. Een goede ZZPer heeft het waarschijnlijk financieel (veel) beter dan ik; een minder goede niet. Daar staat tegenover: een vaste baan en redelijke (niet meer dan dat) zekerheid. Iedereen mag zelf kiezen, maar je risico (volledig) in rekening brengen vind ik idioot. Er zijn al genoeg rupsjes.
@hk, als u vindt dat zzp’ers het zo goed hebben, waarom wordt u dan zelf geen zzp’er?
@Michael: Jouw vraag is net zo vreemd als deze: ben jij soms recruiter? Je leest namelijk niet goed.
Dat vind ik niet en dat staat er ook niet. Er staat dat ZZP’ers het niet per se slechter hebben dan IT’ers in loondienst, dat iedereen zijn eigen keuzes maakt en dat daar voor- en nadelen aan zitten.
Ik kan alles wat een ZZP’er kan, maar ik niet mijzelf verkopen en dat wil ik ook niet, dus kies ik voor een vaste baan. Dat is niet per definitie makkelijker dan ZZP’er zijn.
@hk, als je een vaste baan hebt verkoop je je zelf ook jaar in /jaar uit denk ik of werk je gratis voor je werkgever?