SAP is voor veel organisaties de meest bedrijfskritische applicatie van het hele systeemlandschap. Training in deze applicatie is daarom cruciaal. Training door iemand die weet hoe hij informatie overdraagt en die informatie nauwkeurig laat aansluiten bij het niveau, de taken en de wensen van de cursist.
Toch laten bedrijven applicatietraining vaak over aan iemand uit de eigen organisatie.Iemand die iets van de processen weet of die een bijdrage aan het project heeft geleverd. Of simpeler nog, de oudste op de afdeling die het meest van de oude processen afweet. Bescherm na de implementatie van een bedrijfskritische applicatie zoals SAP, deze investering door mensen gedegen op te laten leiden door gespecialiseerde trainers. Over welke kerncompetenties beschikt een goede trainer?
Draag kennis over
Zorg ervoor dat je zo efficiënt mogelijk kennis, vaardigheid en inzicht overdraagt. Dit omvat veel meer dan weten op welke knop je in een applicatie moet drukken. Cursisten die alleen dat geleerd hebben, zijn na afloop van de training bijna alles vergeten. Natuurlijk is een theoretisch gedeelte belangrijk, maar als het niet aansluit bij je werkzaamheden, beklijft het niet. Een onderwijsbevoegdheid of kennis van didactische en onderwijskundige basisprincipes zijn geen overbodige luxe. Dit maakt het rendement van de trainingen hoger.
Voel de groepsdynamiek aan
Het kan zijn dat de cursisten niet zitten te wachten op de nieuwe applicatie waarover jij ze iets probeert te leren. Verwacht lastige vragen en manage de verwachtingen van cursisten. Het oude was toch goed? Of, door deze software verlies ik mijn baan of verandert mijn takenpakket. Om die weerstand te overwinnen moet je eerst de stemming peilen. Als je kunt omgaan met en oog hebt voor weerstand in de groep, zonder daarbij het individu uit het oog te verliezen, creëer je een prettige, positieve omgeving. Zorg ervoor dat discussies over de gemaakte keuzes, niet de kostbare tijd van de training opslokken.
Weet te presenteren
Geef ritme aan een training mee, afgestemd op je cursisten. Weet wanneer je wat behandelt. Houd de interesse vast. Wees vooraf duidelijk over pauzes, gebruik van de smartphone of tablet (inchecken op Foursquare, Twitteren, Facebooken).
Blijf bij
Zorg dat je kennis van de applicatie actueel is. Niet weten waar je het over hebt, tast je geloofwaardigheid als trainer aan.
Beschik over empathisch vermogen
Leef je in, in de cursisten. De trainer is een groepsmanager en facilitator, niet degene waar alles om draait. De cursist hoeft niet te weten over welke kennis je beschikt. Zorg voor een ‘comfort zone’, een omgeving waar cursisten zich prettig voelen, waar het mogelijk is om fouten te maken. Stimuleer het leren. Stel ze op hun gemak, verdeel je aandacht gelijkmatig en houd ze bij de les. Geef cursisten het gevoel mee dat ze het straks zelf kunnen. Selecteer de onderwerpen die ertoe doen, afgestemd op de specifieke bedrijfssituatie.
Blijf leergierig
Train jezelf. Regelmatig aanscherpen van kennis en vaardigheden is voor iedere trainer een noodzaak.
Van de training in bedrijfskritische applicaties een sluitpost maken, kan uiteindelijk wel eens enorm veel geld gaan kosten. Implementatie van SAP is een forse investering waar je alles uit wilt halen en die je daarna veilig, efficiënt en effectief wilt gebruiken. Vergelijk het met het installeren van een verwarmingssysteem in huis. Dit moet goed en veilig gebeuren, en het systeem moet efficiënt draaien. Je wilt er tenslotte warmpjes bijzitten, zeker in de winter, tegen de laagste kosten. Voor een installateur is daarom kennis van buizen door het plafond boren niet voldoende. Je wilt iemand die het gehele proces kan overzien en weet wat hij doet, zoals de juiste verhouding zuurstof en gas instellen. Als je dit beaamt, hoe kan het dan dat we vaak bij een bedrijfskritische applicatie als SAP, dit soort eisen niet stellen?
Goede bijdrage!
Iemand die aan alle bovenstaande competenties voldoet is zoeken naar een speld in een hooiberg.
Carlo,
Misschien een rare vraag maar als trainer heb je als doel om kennis over te dragen, de eerste competentie die je met de andere 5 competenties (en nog wat) invult. Of daar onderwijsbevoegdheid voor nodig is trek ik in twijfel omdat onderwijzers bij mij niet echt bekend staan om hun leergierigheid of flexibiliteit – gewoon teveel frik(tie) dus.
Maar dat kan een persoonlijke aversie zijn omdat ik me bij meeste trainingen snel verveel en dus op ‘onderzoek’ uitga. Daarbij knutsel ik dingen stuk en herstel dit weer om zo niet alleen een applicatie te kunnen bedienen maar deze vooral te begrijpen.
Bedankt voor jullie reacties.
@A
Het is misschien inderdaad zoeken naar een speld in een hooiberg. Toch denk ik dat het voor het trainen van bedrijfskritische applicaties als SAP de moeite waard is om te zoeken naar een trainer die beschikt over een aantal van de genoemde competenties, in plaats van een willekeurige consultant die toevallig beschikbaar is voor een groep te zetten. Niets is zo vervelend als een goed ingericht SAP systeem, waar gebruikers niet mee kunnen werken.
@Ewout
Of de gemiddelde onderwijzer aan het profiel van een goede applicatietrainer voldoet is inderdaad maar de vraag. Ik denk niet dat daar een algemeen antwoord op gegeven kan worden. Waar het volgens mij vooral om gaat is dat je als trainer probeert rekening te houden met leerstijlen, de onderwerpen van je training in de juiste context plaatst, dat je ziet of hetgeen wat je vertelt ook daadwerkelijk landt bij alle deelnemers. Het op eigen onderzoek uitgaan kan heel kenmerkend zijn voor jouw leerstijl. Trainers die beschikken over een onderwijsbevoegdheid of tenminste over een aantal kerncompetenties begrijpen dat. Zij hebben het vermogen daar op in te spelen tijdens een training, zodat de leerdoelen ook daadwerkelijk gehaald worden.