Computable vroeg zijn experts wat ict-consultants kunnen verwachten van 2014 op het gebied van hun loopbaan. Op welke manier kunnen zij inspelen op ontwikkelingen in de markt en wat zijn de gebieden waar ict-adviesbureaus eindgebruikers over moeten kunnen adviseren in 2014?
De arbeidsmarktpositie van hoogopgeleide starters is verder verslechterd. Al vinden de meesten nog steeds binnen drie tot vijf maanden een passende baan, een starter moet daarbij wel steeds vaker genoegen nemen met een lager salaris en een tijdelijk contract. Toch heeft de werknemer die een functie bekleedt als ict-consultant het nog steeds goed bekeken. Dit blijkt uit Studie & Werk 2013, een jaarlijkse uitgave van SEO Economisch Onderzoek en weekblad Elsevier die de arbeidsmarktpositie van pas afgestudeerde hoogopgeleiden beschrijft. Het onderzoeksbureau maakte een top twaalf van de aantrekkelijkste functies, waarin de ict-consultant een zesde plaats krijgt. Begin van dit jaar zijn de afstudeerders van 2010/2011 ondervraagd.
Consultant tevreden
De ict-consultant scoort vooral goed op de hoogte van het salaris. Maar ook wat betreft het niveau van de baan en de tevredenheid van de werknemers in dit beroep doet de functie het goed. Een ander punt waarover de ondervraagde werknemers te spreken zijn, is de duurzaamheid van de baan: vergeleken met andere werknemers is de ict-consultant positief gestemd over de kans op een vast contract.
Aan de andere kant scoren de secundaire voorwaarden en beloningen en de flexibiliteit van de werktijd in deze functie ondermaats. Respondenten aan het onderzoek gaven aan dat de lengte van de werkweek in de functie dus niet echt overeenkomt met het gewenste aantal uren en ook het pakket aan secundaire beloningen is niet hoe men het zich het liefst wenst. Wel zijn de werknemers in deze baan dus tevreden.
Directeur en oprichter van Procam George Buysrogge ziet ook dat consultancy ongekend populair blijft onder nieuwkomers op de ict-arbeidsmarkt. Het beeld dat zij echter hebben bij consultancy is volgens hem vaak minder duidelijk en wordt vaak verward met detachering. Hij legt uit: ‘Wanneer je aan een groep it-studenten vraagt wat voor een baan zij willen, antwoordt ruim 40 procent dat ze consultant willen worden. Als je vervolgens vraagt welke werkzaamheden zij dan verwachten uit te moeten voeren als consultant, is het antwoord vaak iets in de trant van: ‘Ergens veel van weten en laten zien hoe je dat doet.’ Niet eens zo’n gek antwoord, maar als je doorvraagt komt het neer op heel goed technisch bezig zijn en vertellen hoe je dat doet. Zoals een programmeur die van zijn werk geen geheim maakt en dan het liefst zonder te hoeven programmeren. Het verschil tussen uitleggen, voordoen, kennis hebben, gespecialiseerd zijn en het geven van advies is niet erg duidelijk bij deze doelgroep.’
Hierdoor zal het onderscheid tussen consultants en detacheerders volgens Buysrogge vervagen. ‘Consultancy in de vorm van echte advisering zal verder groeien. Of het vacatureaanbod in 2014 evenredig zal toenemen hangt af van de economische ontwikkelingen op korte termijn’, zegt hij.
Vraag naar kennis neemt toe
Corporate recruiter Carlijn Wagemakers van SBC Solutions is daar echter positief over gestemd. Zij verwacht dat de vraag naar kennis op ict-consultancygebied toeneemt in 2014. En dat staat gelijk met een positieve ontwikkeling op de ict-arbeidsmarkt in 2014. ‘Vanuit mijn perspectief en zicht op de ict-infrastructuurmarkt verwacht ik in 2014 veel meer beweging op de arbeidsmarkt en daarmee dus loopbaankansen’, zegt zij. ‘Wij verwachten dat organisaties weer gaan investeren in hun infrastructuur. Waar ze de afgelopen jaren de handen op de knip hebben gehouden, gaat dat eindelijk veranderen. En waar de loopbanen van veel ict’ers – vaak ongewild – stil heeft gestaan, krijgen zij nu kansen.’
Wagemakers benadrukt dat zij zich niet baseert op berichten uit de media dat de crisis bijna voorbij zou zijn. ‘Mijn verwachting is gebaseerd op een aankomende verandering in de kantoorautomatisering. Windows XP wordt vanaf april 2014 namelijk niet meer ondersteund door Microsof. Dat betekent dat veel organisaties moeten vernieuwen. Hier liggen dus kansen voor consultants. Een ict-adviesbureau of consultancy organisatie zal bovendien altijd verder kijken dan puur de vervanging of update van de traditionele infrastructuur.’
Zij moeten daarom volgens Wagemakers goed op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen over de techniek achter ‘het nieuwe werken’. Want advies hierover zal in combinatie met de technische inrichting, het ontwerp en de implementatie, verkocht worden. En dit creëert volgens Wagemakers alleen maar meer vraag naar kennis en expertise op dit gebied. ‘Eerst worden natuurlijk de mensen die de nieuwe technieken al kennen en hebben toegepast ingevlogen, maar al snel zal er een tekort zijn aan deze werkervaring. Eindelijk een kans voor de techneuten – zoals senior systeembeheerders – om door te stromen naar de adviserende rol als consultant.’
In projectenland en de detacheringshoek, creëert dit kansen voor starters en doorstromers. Maar ook voor ict’ers met een vaste betrekking bij een organisaties betekent dit volgens Wagemakers dat ze zich actief kunnen ontwikkelen door cursussen en de opgedane theorie toe te passen in de praktijk. ‘De projectenwerkers hoeven niet meer 100 procent te matchen op een aanvraag. Ook als je alleen de kennis en werkervaring hebt maar niet het certificaat kun je leuke projecten doen. De concurrentie is afgenomen en de vraag naar kennis neemt toe.’
e-Markt wordt nog belangrijker
Eigenaar en managing consultant bij Mentaspex Peter Ambagtsheer is minder positief gestemd als Wagemakers. Wel denkt hij dat de e-business markt en e-commerce markt nog altijd belangrijker wordt. ‘Dat geldt ook voor de beveiliging daar omheen. Dus wie zich in die twee zaken specialiseert, krijgt geheid werk’, zegt hij.
Ook VP Research bij onderzoeksbureau Gartner Gilbert van der Heiden ziet kansen voor consultants met specifieke kennis. ‘Crowdsourcing voor applicaties is zeker een vlak waar adviesbureaus verstand van moeten hebben en in staat zijn om eindgebruikers over te adviseren. Zij moeten de voor- en nadelen en daarmee ook de kracht en risico’s inzichtelijk kunnen maken’, zegt hij. Daarnaast is er volgens Van der Heiden een groeiende vraag naar wat Gartner multisourcing service integration (msi) noemt en wat in de markt ook wel service integration and management (siam) wordt genoemd. ‘Voor adviesbureaus is het belangrijk inzicht voor eindgebruikers te verschaffen in het toenemend aantal leveranciers en de noodzaak ze integraal aan te sturen om steeds dichter tegen de behoeften van business gebruikers aan te kunnen schuren. Meer en meer leveranciers introduceren eigen msi/siam-aanbiedingen om aan de behoefte te voldoen. Een adviesbureau in deze heeft een goede boterham aan het helpen inrichten van de organisatie eigen msi-afdeling en capaciteit omdat externe msi-diensten niet de aansprakelijkheid bij de eigen interne ict-organisatie voor end-to-end succes wegnemen en leveranciers zulke diensten alleen commercieel kunnen leveren als ze er ook de Helpdesk en de volledige ict-service-management-beheeromgeving bij leveren.’
Voor consultants zonder specialistische kennis ziet Ambagtsheer het echter somber in. ‘In de andere gebieden geldt voor zover ik weet echter echt survival of the smartest. Alleen wie duidelijk beter is dan anderen en meerwaarde creëert komt makkelijk aan opdrachten. Voor anderen zal het knokken zijn, en zolang de conjunctuur niet echt overtuigend aantrekt zal het met de ict-investeringen niet hard gaan. Het draait dan hoofdzakelijk om vervangingsvraagstukken. Maar om die markt goed te bedienen, is er volgens mij meer dan voldoende aanbod.’
My 5 ct.
Consultancy
Ik schud even in ongeloof het hoofd. Is er niemand die al dat aanstormend talent verteld dat het werkelijke consultancy feitelijk begint na zo’n tien jaar specifieke kennis en vijftien jaar generieke branche specifieke kennis en ervaring? Wil je namelijk iemand bedienen in IT, moet je van veel facetten, die nu eenmaal invloed hebben op hetgeen je doet in en met IT, op de hoogte zijn of ervaring mee hebben gehad.
Iemand die zich als vijfentwintig of dertig jarige presenteerd als consultant, die moet dan wel een enorm talent zijn op eigen vakgebied. Niet erg geloofwaardig doorgaans. Soit.
@ Carlijn Wagenmakers
Met alle respect natuurlijk. Ik heb in de voorbije jaren het recruitment contingent nu eenmaal niet even goed ’talent management’ in de praktijk zien toepassen. Meer nog, ik ben maar heel erg weinig ’talentmanagers’ tegen gekomen die een goed idee hadden van het werkelijke professionele talent van een professional. Sec IT dan natuurlijk.
De reden hier is dat men niet de kennis, kunde ervaring en tooling heeft dat wel te kunnen. Dat even in de marge.
Vraag naar kennis neemt toe
De vraag wel, nu nog het inzicht die kennis in te kunnen schatten en salarywise een reeel niveau aan te kunnen verbinden. Want als het nog steeds zo is dat men niet van plan is te willen betalen voor gedegen kennis en ervaring, sterker nog, zich bezig houd met het stellen van irreele wensen/eisen, maar niet wil investeren, is dergelijke visie een beetje….. tja… hoe zullen we dat zeggen?
De vraag naarkennis neemt toe
Dat zal in 2014 niets anders zijn. Helaas zal de vraag naar generieke IT kennis, proceskennis, E2E kennis, niet toenemen. Voornoemde punt ligt aan de basis hiervan. als men de klant niet in realisme weet te managen word niet meer dan doorgeefluik van…. Men zal de klant in toenemende mate op realiseerbare doelen moeten managen. Dat verlangd een andere manier van visie en aanpak.
De tekorten wat dat betreft zullen toenemen in 2014. Dat betekend ook de schade die HR/recruyitment veroorzaakt door incomptentie.
Incidenten in 2014
Heel voorspelbaar zal zijn dat de schade, in financien, naam en reputatie, ook in 2014 als resultaat van het vorige zal toenemen. Dat is nu eenmaal een voorspelbaar gevolg van het verder inzakken en conserveren van IT keten en proces kennis. Doordat er al een enorm gat is geslagen tussen gedegen basis IT kennis, niet consequent vastgelegde en uitgefaseerde Human Capital, zal die trent zich doorzetten in 2014.
De incidenten zullen in aantal meer toenemen en zelfs grotere impact hebben. De IT als zodanig zal verder averij oplopen door afnemend vertrouwen in IT van gebruikers/opdrachtgevers.
Overige invloeden in 2014
Doordat er een aantal zaken, zakelijk en politiek, hun uitwerking in 2014 zullen gaan krijgen, zullen er grotere en zwaardere klappen plaats vinden in de IT sector in 2014. De invloeden van de ontslagen van 2012/13 zullen ondubbelzinnig manifest worden in 2014.
Het zal resulteren in een nog grotere misrepresentatie van zakelijke en politiek cijfers waardoor de werkelijke schade veroorzaakt door afvloeiing en faillissementen in 2012/2013 aanzinlijk toe zal nemen. Men zal in 2014 in elk geval zien dat de investeringen in de IT nog verder terug zullen zakken en het aantal werkeloze IT-ers in 2014 nog wel eens veel ernstiger gevolgen kunnen hebben voor de branche en de economie.
Op economisch vlak in 2014
Zoals eerder gesteld zullen er grootschalige IT incidenten zijn die niet alleen grotere impact hebben op, maar ook nog eens het voorspelbare gevolg van actie genomen in 2013. Als je namelijk Human Capital uitfaseert, uitwisseld voor ‘wissel capital’, is de eenvoudige wetmatigheid dat je continuiteit en kennis niveau ernstig aan zal tasten, het eenvoudige gevolg daarvan. Dat zal vervolgens resulteren in die incidenten en verder toenemende schade.
IT in de EU
Door verdere politieke impotentie en incompetentie op van en voor de NL economie, zullen gevolgen nog wel eens een stukje negatiever kunnen worden. De politiek heeft het over het te vormen ‘participatie maatschappij’, die zeer grote gevolgen zal hebben voor de IT in NL. Constructieve Kennis, ervaring, investeren in IT in NL zal door de algehele economische stand van zaken of gelijk blijven of zelfs verder afnemen. De spiraal naar beneden toe zal zeker in de eerste helft van 2014 continueren.
Ik ga deze tekst eens in mijn agenda voor december 2014 zetten….
De wens is de vader van de gedachte? Positief denken dat het in 2014 wel weer wat beter zal gaan is op zich lovenswaardig maar voor wie een ieder die zich in de macro wereld economie verdiept weet dat 2014 een behoorlijk interessant jaar gaat worden waarbij vele voorspellingen behoorlijk op de proef gaan worden gesteld.
Durft u ‘all in’ te gaan?
Eens met NumoQuest, dit is onmogelijk. Verder is het ook een kwestie van hoe slim je publiek is en situationeel. In het laatste geval is de opdracht de rechtvaardiging van de ingreep, en is de consultant slechts een middel om het doel te heiligen.