In de top tien grootste ict-adviesbureaus gaat Centric dit jaar aan de leiding. IBM volgt op een tweede plek en Capgemini is de hekkensluiter in de top drie.
Jaarlijks stellen de financiële experts van Mazars Berenschot in opdracht van Computable een ranglijst op van de veertig grootste ict-consulancybedrijven gemeten naar omzet. Centric doet het dit jaar een stuk beter dan in de ranglijst voor 2013. Het bedrijf klimt van een achtste plek naar de toppositie. Vorig jaar ging IBM nog aan de leiding en volgde Capgemini op een tweede plek. De nummer drie van vorig jaar, Atos, moet een stap terugdoen en staat nu op de vierde plek.
Ook Accenture zakt een plaatsje, van de vierde naar de vijfde positie. Dit geldt ook voor Imtech ICT die nu een zesde plek inneemt terwijl dit vorig jaar nog plaats vijf was. Nummer zes van vorig jaar BT moet zelfs vier plaatsen terug en staat nu op tien. Het voormalige Logica, CGI Nederland, houdt stand en blijf op de zevende plek staan.
Nieuwe binnenkomer in de top tien is T-Systems. Die staat nu op plaats acht en verwijst daarmee Ordina terug naar plaats negen. Soget, vorig jaar hekkesluiter, valt in 2014 buiten de top tien.
Onderzoek
Ook dit jaar zijn de namen uit de top veertig weer voorgelegd aan de lezers van Computable. Dit levert onder andere een overzicht op van de meest ingehuurde bedrijven van dit jaar.
Van de 745 respondenten die meewerkten aan het onderzoek gaven er 272 aan dat het bedrijf waarbij zij werken nooit een adviesbureau inhuurt. 123 personen wisten dit niet. 132 respondenten gaven aan dat hun bedrijf meer dan vijf maal per jaar een ict-adviesbureau inhuurt, 78 gemiddeld twee tot drie keer en 34 gemiddeld vier tot vijf keer. Voor 63 respondenten geldt dat er minder dan eens per jaar hulp van een ict-adviesbureau wordt gevraagd.
Bij de beslissing over de inhuur van een ict-consultancybedrijf is in 39 procent van de gevallen de directie en het management betrokken. In slechts 5 procent van de gevallen heeft ook de marketingafdeling wat in de melk te brokken, terwijl de inkoopafdeling in bijna een vijfde van de gevallen wordt geraadpleegd. De ict-afdeling wordt na de directie het meest geraadpleegd, in 37 procent van de gevallen is deze betrokken bij beslissingen omtrent de inhuur van een adviseur.
De overgebleven 350 respondenten werd gevraagd in welke rol zij zelf bij de inhuur van ict-adviesbureaus betrokken zijn. Hiervan bleek 26 procent (negentig personen) niet betrokken te zijn bij de inhuur. Een kwart van de respondenten is wel betrokken bij de inhuur als beslissingsbevoegde, één procent als budgethouder; drie procent als formele eindbeslisser en meer dan een derde (35 procent) als interne adviseur.
Meer dan de helft van de ondervraagden geeft aan dat een ict-adviesbureau wordt ingehuurd omdat de expertise op dat vlak niet in huis is. Meer dan een derde (36 procent) geeft aan dat er niet voldoende mankracht is en er daarom ict’ers van buitenaf worden ingehuurd. Voor 4 procent was het te duur om zelf te doen, drie procent geeft aan dat de baas het graag zo wilde en één procent schakelde alleen een ict-adviseur in om het bestaande budget veilig te stellen.
In 14 procent van de gevallen is een ict-adviesbureau ingehuurd voor het deelgebied development. 13 procent won advies in met betrekking tot het thema infrastructuur, 9 procent op het gebied van business intelligence en erp. Op een vijfde plaats volgt beleid. Minder nodig lijkt de expertise van buitenaf op het gebied van mobility, slechts 1 procent van de ondervraagden geeft aan daarvoor advies ingewonnen te hebben.
Bij de keuze voor een ict-adviesbureau is kennis en know how voor de meeste ondervraagden het belangrijkste selectiecriterium. Het wordt door 93 respondenten op de eerste plaats gezet, door 49 op de tweede plaats en door twintig personen op de derde plek. Daarna volgt de kwaliteit van de dienstverlening. 60 respondenten zeggen dit het belangrijkste criterium te vinden, 50 zetten dit op de tweede plaats en 33 ondervraagden vinden dit het derde belangrijkste bij de keuze voor een ict-adviesbureau. Betrouwbaarheid en eerlijkheid scoort ook hoog. In totaal wordt dit door 125 personen in de top drie genoemd.
Het nakomen van de tijdsplanning is het minst belangrijk volgens de ondervraagden. Ook de manier van communiceren met de klant en de inzetbaarheid eindigen laag in de ranking. Prijs valt echter net buiten de top drie en is met een vierde plek toch door 76 respondentenin de top drie genoemd.
- Centric
- IBM
- Capgemini
- Atos
- Accenture
- Imtech ICT
- CGI
- T-Systems
- Ordina
- BT
- Tata Consultancy Services
- Sogeti
- Total Specific Solutions
- Microsoft
- Simac ICT
- Detron
- Deloitte Consulting
- Ciber
- Inter Access
- Ctac
- ICT Automatisering
- CSC
- Fujitsu
- Vosko
- I3 Groep
- QNH
- Unisys
- Nobel
- Avanade
- Prodware
- VCD IT Groep
- Avaya
- Quint Wellington Redwood
- VX Company
- Altran
- Login Consultants
- Compuware
- Provide
- KPN IT Solutions
- Cimsolutions
Verantwoording
Motivaction voerde het onderzoek naar adviesbureaus uit in de zomer van 2013. Voor het onderzoek werden bijna vijftigduizend ict-professionals en -beslissers benaderd. 745 ict’ers namen vervolgens deel aan het online onderzoek. Zij konden de vragenlijst op een speciale website invullen. Van deze 745 respondenten waren 260 ict’ers betrokken bij de inhuur van ict-adviesbureaus binnen hun organisatie.
De lijst van de veertig grootste ict-adviesbedrijven van Nederland is samengesteld door Mazars Berenschot Corporate Finance op basis van de omzetgegevens van ict-bedrijven die ict-advisering als hoofdbedrijfsactiviteit hebben. De gegevens zijn gehaald uit openbare financiële bronnen, zoals jaarverslagen en gegevens van de Kamer van Koophandel.
HP ? Staat niet eens in de lijst…
Slechts 260 ict’ers die inhuren hebben de vragenlijst ingevuld? Niet erg representatief lijkt me…
Allen gefeliciteerd met de notering.
Wat mij een beetje verbaasd is het gegeven dat menig organisatie niet beschikt over voldoende parate kennis in huis. Direct gevolg daarvan is dat men afhankelijk is van commerciele partijen. Dat brengt met zich mee dat adequate audit en toetsing een heel heikel verhaal word. Men kan in dergelijke gevallen moeilijk onafhankelijk een inschatting maken over prijs/tijd/kwaliteit verhoudingen, met alle gevolgen van dien.
Het word dan inderdaad een kwestie van shoppen en tenderen, met een veel te grote afhankelijkheid, uiteindelijk. Me dunkt dat juist IT als middel en materie is bedoeld besparingen te bewerkstelligen. Besparingen die je dan ook nog eens goed kunt kwanitificeren.
Met alle Respect voor Motivaction overigens. Ik kan uit deze publicatie moeilijk extraheren hoe deze presentatie moet worden geinterpreteerd. Flink wat cijfers en percentages waarvan moeilijk op te maken is wat de werkelijk toegevoegde waarde is van het geheel.
Vooral de laatste afsluitende zin bijzonder veelzeggend……
‘Het nakomen van tijdsplanning is het minst belangrijk volgens de ondervraagden…..!?!’ Als er al iets is in IT, zakelijk gezien dan tenminste, dan is het dat tijdplanning een aanzienlijk deel uit maakt van de gehele projectenscopes.
My 5c. bit…
@Redactie
volgend jaar graag ook een top 10 lijstje van volledige onafhankelijke consultancy bureaus. 🙂
Lijkt mij wel wat voor uw lezers, want dan gaat het om de non-wc-eend-aviesbureau’s.
Bijvoorbeeld ter illustratie, bij de top 40 in de lijst staan er nu hooguit 3 die wellicht zo te zien (redelijk) onafhankelijk zijn.
Voor de goede orde, die andere 38 zijn dat m.i. dus echt niet, omdat advies en fysiek product in die organisaties een duidelijk verband hebben en dus in hun eigen “steeg” adviseren.