Ruim de helft van de Nederlanders (53 procent) beschikt over een tablet. Een jaar geleden was dat nog 34 procent. Daarnaast zijn er meer smartphones in gebruik dan pc's. Gebruikers zetten het toestel vooral in voor online diensten als social media en Whatsapp. Een vijfde van de gebruikers belt niet met het toestel.
Dat concludeert onderzoeksbureau GfK na representatief onderzoek. Het bureau onderzocht het gebruik van mobiele apparatuur en social media door Nederlandse consumenten. In december 2012 beschikten 4,3 miljoen Nederlanders over een tablet. Dat aantal is in december 2013 gestegen tot 6,8 miljoen (53 procent).
Ook het mediagebruik van tableteigenaren is onderzocht. Een derde (31 procent) leest wel eens de krant op de tablet. In december 2012 was dit 21 procent. Bijna een kwart (24 procent) kijkt tv op de tablet. In december 2012 was dat 16 procent. Eén op de negen Nederlanders pakt de tablet om naar de radio te luisteren.
Volgens de onderzoekers is het aantal smartphonebezitters in een jaar tijd gestegen van ruim 7 miljoen naar 8,5 miljoen. ‘De groei van het aantal smartphonebezitters zorgt ervoor dat er voor het eerst meer mensen zijn die een smartphone bezitten (67 procent) dan een pc of desktop (65 procent). Vorig jaar waren er nog ruim één miljoen pc’s meer (67 procent) dan smartphones (58 procent). ’20 procent van de smartphonebezitters geeft aan helemaal niet met het toestel te bellen maar het voornamelijk te gebruiken voor diensten als Whatsapp (67 procent), mail (72 procent) en websurfen (78 procent).’
‘Activiteiten op Twitter gehalveerd’
Het aantal Nederlanders met een Twitter account blijft met 27 procent stabiel maar het actieve gebruik daalt fors. Het gemiddeld aantal twitterberichten per week is in een jaar tijd gehalveerd. ‘Het aantal Twitter-berichten is in deze periode teruggelopen van gemiddeld ruim acht posts per week naar 3,5’, schrijft Gfk.
Facebook blijft met ruim negen miljoen Nederlanders die een account hebben het grootste social media kanaal en groeit nog steeds (van 66 procent in december 2012 naar 72 procenti n december 2013). Het gemiddeld aantal bezoeken is in een jaar tijd gestegen van twintig naar 24 per week. Onder jongeren is vooral Instagram in opkomst. Een derde van de groep dertien tot zeventien jarigen heeft een account. Een kleine 10 procent van alle Nederlanders heeft inmiddels een Instagram-account.
Pay per use
Consumenten zijn ook steeds vaker bereid om te betalen voor gebruik. Bijna een derde van de Nederlanders gebruikt één of meerdere betaalde video on demand-diensten zoals Netflix, Videoland of UPC on demand. Eén op de tien Nederlanders geeft aan de afgelopen maand gebruik te hebben gemaakt van een streamingsabonnement voor muziek zoals Spotify en Deezer. Ook bij die diensten is de afname onder jongeren hoger dan bij ouderen.
De gegevens komen uit een consumenten-onderzoek dat representatief is voor 12,8 miljoen Nederlandse internetgebruikers vanaf dertien jaar.