Vorige week vond in ’t Spant in Bussum het gezamenlijke symposium van een aantal vakorganisaties plaats: Het Nationaal Management & IT Symposium 2013. Het symposium had als thema ‘co-creatie’ mee gekregen. Tot mijn eigen verrassing werd ik in de week voor het symposium opgebeld met de vraag of ik tijdens een workshop op het symposium iets wilde komen vertellen over het Open Service Management Framework (OSMF) wat in 2007 het licht zag.
Een externe harddisk achter in een kast bood uitkomst en ik kon vertellen over het hoe en waarom OSMF tot stand was gekomen en waarom het een stille dood was gestorven. OSMF werd in 2007 om twee doelen gestart. Enerzijds wilden wij als initiatiefnemers laten zien dat ‘wij’ in Nederland snel en makkelijk achter (nieuwe) frameworks aan rennen. Het meest belangrijke doel was echter een goed alternatief te willen bieden voor ITIL 3 wat immers steeds minder een ‘public domain’ framework zou worden terwijl OSMF voor altijd open en vrij zou zijn.
De eerste doel werd glansrijk gehaald. Het framework haalde meerdere keren de (landelijke) vakpers en we konden het met trots presenteren op het jaarcongres van het ITSMF waar op de beursvloer twee erkende (it-) opleiders de OSMF Foundation training introduceerden. Het tweede doel haalden wij niet, integendeel, OSMF verdween in de twee jaar daarna langzaam maar zeker van de kaart. OSMF bleek bij een aantal belangrijke spelers in de markt politiek te gevoelig te liggen en vervelender: de Nederlandse service manager bleek meer gericht op halen dan op brengen. Op het moment dat de initiatiefnemers besloten niet langer de kar te willen trekken hield OSMF snel op te bestaan.
Tot 10 december 2013 OSMF plots weer heel klein op de agenda kwam tijdens een sessie over standaardisatie middels frameworks, toepassingsmodellen (als ISM, FSM, APM) en referentiemodellen als ITIL 3, BiSL. Ik zet er angstvallig een cijfer achter ITIL want met de nieuwe eigenaar weet je het niet.
Bij deze nieuwe eigenaar, Axelos, zijn inmiddels ITIL, Prince2, MSP en nog een paar zaken onder gebracht en de gevolgen daarvan zijn, nog meer dan APMG, nu al voelbaar. Kosten van certificeringen is al fors omhoog en daar zal het niet bij blijven.
Hierbij ontstaat opnieuw een voedingsbodem voor OSMF. OSMF is en blijft open en de initiatiefnemers waren hun tijd ver vooruit. Tijdens het congres heb ik gehoord en gezien wat ‘co-creatie’ is en OSMF is co-creatie in de meest pure vorm. Zoals de beide pianospelers op het podium tijdens de keynote van Frans van der Reep gingen wij op zoek naar iets nieuws, samenwerkend zonder eigen belang, zonder winstoogmerk, afspraken makend, afstemmend en verder zoekend op weg naar iets nieuws wat iedereen zo maar mocht gaan gebruiken. Dat is toch waar co-creatie om gaat? Dat gebeurde al zes jaar geleden met OSMF.
Maar we hadden pech, de ITSM wereld zat niet op OSMF te wachten, ITIL bleef leidend en de individuele service manager bleek niet te willen bijdragen.
Nu met terugwerkende kracht heeft het beroepenveld in mijn ogen toen een kans laten liggen. Als marktpartijen en vakverenigingen destijds massaal OSMF hadden durven omarmen had OSMF het ITIL nog heel moeilijk kunnen maken. En vanaf dit jaar zal ITIL alleen maar duurder worden en het onderspit delven in relatie tot toepassingsmodellen als ISM en APM . Deze zijn echter gebonden aan de eigenaar en de IP is van deze eigenaar en niet van de massa. Tegelijkertijd denk ik dat niemand meer op ITIL of een alternatief zit te wachten. Wij hebben inmiddels ISO20000 wat een prima handvat biedt om je processen aan te ijken. Modellen als ISM en APM nemen het gezeur weg over de wijze waarop processen worden ingericht en bieden geen ruimte voor discussie waardoor de organisatie de energie kan (en zou moeten) steken in het te veranderen gedrag van de medewerker. Want alleen dat biedt garantie voor succes, geen enkel framework gaat dat doen.
OSMF was een mooi initiatief en een prachtig voorbeeld van co-creatie. In 2007 durfde men het niet te omarmen en nu zit niemand er meer op te wachten of is er iemand …
Beste Aad,
Kwam OSMF zes jaar te vroeg? Ik ben geneigt te zeggen, welke toegevogde waarde heeft OSMF in het speelveld van vandaag de dag? In de wereld van hijgerige hypes, boventalligheid van managers, weerwil van uitfasering van seniors t.f.v. junior/medior, in de wereld waarin iedereen zich klaarblijkelijk ’talentmanager’ waant, daar waar politiek stompzinnige zaken bedenkt zoals ‘wet mens volgt werk’maar de makers zakken heerlijk in eigendunk en pluche.
Daar waar werkgevers worden gefaciliteerd in het fascheid nemen van kennis en ervaring en hier zo snel mogelijk zo min mogelijk kostende stagiair/junior/medior voor terug wil hebben met x aantal jaren relevante ervaring. Daar waar HR en recruiters blaten en pretenderen dat het een lieve lust is maar men ’talent’ maar niet weet te vinden dus moeten de ogen toch vooral worden gericht op ‘kwatta’. Alsof de oplossingen daar te vinden zouden zijn.
Open Service Management Framework
Men is zeer met zichzelf bezig in deze ‘participatiesamenleving’ van Rutte waarbij de boodschap van Balkenende, Bos, Donner, Rutte, Asscher en Kamp toch vooral was en is, zoek het maar lekker zelf uit.
Dat zien we terug in allerlei zaken, vooral ook organisatie vs IT. We zien de incidenten hand over hand toenemen en we zien ook de waan van de commercie een steeds grotere rol spelen. Naast alle pretentie zie je ook, hoe begrijpelijk en voorspelbaar is IT, kennis verwaaieren in allerlei nieuwbedachte commerciele ‘schemes’ en hijgerig hypen.
Je moet mee, anders mis je de boot, ben je te laat, neen er is geen weg terug, HNW,Byod, Cloud, Bunte Illustrierte…. You name it.
Weet je wat werkelijk het vreemde is mijn beste Aad? Niet dat ik mij oud voel, wel een weldenkend IT Senior Professional, dat men twee basale vragen vandaag de dag niet eens weet te beantwoorden. Tenminste, ik heb die twee vragen in de basis van OSMF niet gezien. Misschien heb ik er over heen gelezen, kan.
1. Waarom automatiseer je?
2. Waar zou je automatiseren?
Deze twee meest cruciale vragen worden namelijk niet meer gesteld door de IT goe-gemeente. De twee vragen die aan de basis moeten staan van elke stap, zet of gedachte die je hebt met en in IT.
Dat is dan precies de reden waardoor zo vele bedachte nieuwe wegen, principes, processen en projecten, waar IT in word betrokken, zoveel meer kost dan beoogd, of niet van de grond komen.
Als wat men bedenkt namelijk niet in lijn is met hoe de materie IT en de wetmatigheden van IT werken, dan gaat het niet werken.
Laten we met deze twee vragen die ik gratis doneer, eerst maar eens ITIL beter uit gaan nutten. Want je kunt natuurlijk wel telkens nieuwe dingen bedenken, als je hetgeen er al is niet naar capaciteit weet uit te nutten, waarom zou je dan iets nieuws moeten bedenken?
Is IT als materie aan vernieuwing toe? Dat is een onmogelijkheid. Want dat zou namelijk een mondiale revolutie betekenen. Tot die tijd….
@NumoQuest Je hebt twee vragen in OSMF niet beantwoord gezien. Waarom automatiseer je en waar zou je automatiseren?
OSMF is bedacht om een framework te bieden voor het domein “beheer infrastructuur”. Professor Looijen bedacht ooit drie domeinen en deze is een van deze drie. De vragen die jij stelt horen wat mij betreft thuis in het domein van de Informatievoorziening (in het AIM-model van Maes e.a.) de middelste kolom. Twee terechte vragen maar ze horen niet bij OSMF thuis dus inderdaad ze zijn daar dus ook niet te vinden. OSMF komt om de hoek kijken als er geautomatseerd is en er dus “iets” te beheren is. Heeft OSMF nog toegevoegde waar in de huidige IT Wereld. Persoonlijk denk ik het niet maar voor mij geldt dat ook al jaren voor ITIL.
Ik denk dat een herstart van OSMF alleen kans van slagen heeft als het in staat is zich te verbinden (!) met nieuwe trends als Agile en DevOps: multidisciplinair werken gericht op resultaat ipv proces of taak.
Ik heb me net aangemeld bij de kleine en besloten LinkedIn groep, ik ben benieuwd of we van daaruit kunnen vernieuwen.